auto start niet
Moderators: denny, vtspower, webmasters
auto start niet
Beste AX kenners,
auto start niet
AX 1.0i 1993 TGE met 78000 Km
geschiedenis
- Was aan rijden motor lampje ging aan heel korstondig ik heb geen belang aan gegeven maar wel gemerkt. ik denk dat
een paar keren is gebeurd.
intussen distributie riem plus V-riem laten vervangen, na de vervanging auto wou niet starten hetzelfde als nu,
maar de mechanieker (geen Citroën garage), heef gezegd dat een stekker los zat dus een week of meer zonder problemen,
- Was aan rijden motor lampje ging aan plus een par schoks (een paar dagen na niets).
- bij starten alle normale lampen bij start gingen aan, behalve motor lamp dus starte niet, een poosje wachten een starte wel (een paar dagen na niets).
- Was aan rijden motor lampje plus andere lampen gingen aan, (ik denk allemaal) heel zwak plus een par schoks een wagen deed niet meer,
aan de kant gezet, een paar minuten gewacht, een daarna starte moeilijk maar kon ik thuis geraken.
- Gewoon onderhoud door mij gedaan: bugies, lucht filter, olie filter (alles in een keer dus ) de wagen starte opnieuw zonder probleem
maar na een korte rit, stopte zoals daarvoor maar nu wou die niet meer starten (auto gesleept naar huis). Nu bij start alle normale lampen gaan aan
behalve die van de motor,als ik de sleutel op start laat, af een toe hoor ik het geruis die van relais die heel snel kontact maken plus de motor
lampje die flikkert heel zwak, de start motor werk alsof de wagen ga starten, maar dat gebeurt niet, dat zal zijn omdat de computer sturing niet werk.
zie video: sorry maar niet opletten op de konstant achtergrond geluid (ruis) die komt als storing op de audio van mijn camera, is niet van de auto.Wel opletten
voor de relais geluid als de motor lampje flikkert die is wel van de wagen.
http://www.good2see.com/start.mpg
Waar kan ik aan beginnen????
--------------------------------------
fotos om de motor type te weten
auto start niet
AX 1.0i 1993 TGE met 78000 Km
geschiedenis
- Was aan rijden motor lampje ging aan heel korstondig ik heb geen belang aan gegeven maar wel gemerkt. ik denk dat
een paar keren is gebeurd.
intussen distributie riem plus V-riem laten vervangen, na de vervanging auto wou niet starten hetzelfde als nu,
maar de mechanieker (geen Citroën garage), heef gezegd dat een stekker los zat dus een week of meer zonder problemen,
- Was aan rijden motor lampje ging aan plus een par schoks (een paar dagen na niets).
- bij starten alle normale lampen bij start gingen aan, behalve motor lamp dus starte niet, een poosje wachten een starte wel (een paar dagen na niets).
- Was aan rijden motor lampje plus andere lampen gingen aan, (ik denk allemaal) heel zwak plus een par schoks een wagen deed niet meer,
aan de kant gezet, een paar minuten gewacht, een daarna starte moeilijk maar kon ik thuis geraken.
- Gewoon onderhoud door mij gedaan: bugies, lucht filter, olie filter (alles in een keer dus ) de wagen starte opnieuw zonder probleem
maar na een korte rit, stopte zoals daarvoor maar nu wou die niet meer starten (auto gesleept naar huis). Nu bij start alle normale lampen gaan aan
behalve die van de motor,als ik de sleutel op start laat, af een toe hoor ik het geruis die van relais die heel snel kontact maken plus de motor
lampje die flikkert heel zwak, de start motor werk alsof de wagen ga starten, maar dat gebeurt niet, dat zal zijn omdat de computer sturing niet werk.
zie video: sorry maar niet opletten op de konstant achtergrond geluid (ruis) die komt als storing op de audio van mijn camera, is niet van de auto.Wel opletten
voor de relais geluid als de motor lampje flikkert die is wel van de wagen.
http://www.good2see.com/start.mpg
Waar kan ik aan beginnen????
--------------------------------------
fotos om de motor type te weten
Probeer eens een andere accu, en controleer je massa punten: op het motorblok (als je er voor staat linksachter van het motorblok) en op de V-bak ( deze zit onder je accu).
Probeer je ECU uit te lezen, (handleiding in Howto/Technische FAQ) en kijk wat voor foutcode's er uitkomen.
Controleer de draadboom van je ECU/Motor of er niet ergens een draadbreuk/beschadiging is.
Probeer je ECU uit te lezen, (handleiding in Howto/Technische FAQ) en kijk wat voor foutcode's er uitkomen.
Controleer de draadboom van je ECU/Motor of er niet ergens een draadbreuk/beschadiging is.
Bedankt voor de reactie
Massa punten zijn al gecontroleerd en proper gemaakt (3 op de motor blok die komen van de draadboom, de hoofdmassa en die naast de accu).
De accu laat de start motor goed draaien, dus ik denk dat de accu nog goed is???
Vraag1: mijn motorstoringslampje brand niet als ik probeer te starten. Zal die branden voor het uitlezen van de storing codes???
Vraag2: Over controleren van de draadboom, moet ik die volledig van de motor uithalen, open maken en controleren alle verbindingen??? Ik heb al, de aansluit punten en stekkers gecontroleerd, maar ik zie geen zichbare beschadiging.
Al gedaan :
Ik heb geprobeerd met een Andere ECU , andere Relais onder de ECU, en nieuw Ignition HT coil (ik denk Ontstekking bobine ?), maar geen reactie.
Massa punten zijn al gecontroleerd en proper gemaakt (3 op de motor blok die komen van de draadboom, de hoofdmassa en die naast de accu).
De accu laat de start motor goed draaien, dus ik denk dat de accu nog goed is???
Vraag1: mijn motorstoringslampje brand niet als ik probeer te starten. Zal die branden voor het uitlezen van de storing codes???
Vraag2: Over controleren van de draadboom, moet ik die volledig van de motor uithalen, open maken en controleren alle verbindingen??? Ik heb al, de aansluit punten en stekkers gecontroleerd, maar ik zie geen zichbare beschadiging.
Al gedaan :
Ik heb geprobeerd met een Andere ECU , andere Relais onder de ECU, en nieuw Ignition HT coil (ik denk Ontstekking bobine ?), maar geen reactie.
Bij een AX die niet wil starten zou ik eerst controleren of de auto wel benzine, vonk en/of prik krijgt:
grietje wrote: Maar goed, zoals al zovaak beschreven hierzo, om een auto aan de gang te krijgen heb je 3 dingen nodig:
- zuurstof
- vonk
- benzine
zuurstof is vrijwel nooit een probleem, vonk en benzine daarintegen wel.
Geen benzine:
Dit kan je weer testen door de aanvoerleiding even los te nemen (staat op het injectiehuis een pijl) in een lege fles te doen, en dan starten. even kort is genoeg, er zou nu al een aanzienelijke hoeveelheid benzine in de fles moeten zitten.
Vonk is te testen door er een bougie uit te draaien, die in de bougiekabel op je motorblok te leggen en dan iemand te laten 'starten'. Als je vonkjes tussen die electrode ziet schieten vonkt ie dus.
Andere snellere manier om even snel te kijken wat het probleem is is als iemand probeert te starten met je neus onder de kap te gaan staan.
Als ie namelijk niet vonkt ruik je echt heeeel duidelijk veeel benzine.
Ruik je totaal geen benzine, krijgt ie gewoon geen benzine..
Het is belangrijk om eerst even deze 2 uit te sluiten.
Injectiehuis doet uiteraard wel veel meer (de injector, de gasklep en de gasklep positiesensor), en hij start ook niet met een kapot injectiehuis. Meestal is de gaskleppositiesensor dan stuk.
maar test eerst eens of het de benzine is, dat is makkelijk en kan iedereen met een schroevendraaier
Als hij niet ontsteekt: ontstekingsmodule, bobine
Als hij slecht onsteekt (vonk overal behalve de 2 electrodes): bougies
Als hij geen brandstof krijgt: injector, gaskleppositiesensor, bedrading, benzine pomp zelf, start relais
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Mijn probleem is dat bij starten de normale controlelampjes niet anwijzig zijn
namelijk Koelwater temperatuur,Acculading, motor werking (zelf- diagnose) en motor oliedruk.
Bij mij ontbreekt Motor werking (zelf- diagnose), dus het zou nooit kunnen starten ? .
Zou dat niet wijzen op een electrische probleem.?
namelijk Koelwater temperatuur,Acculading, motor werking (zelf- diagnose) en motor oliedruk.
Bij mij ontbreekt Motor werking (zelf- diagnose), dus het zou nooit kunnen starten ? .
Zou dat niet wijzen op een electrische probleem.?
Controleer eens je controle lampje in het dashbord, of deze nog heel is. je kan deze bv omwisselen met je lampje van je handrem. En probeer toch eerst eens je ECU uit te lezen en te kijken wat daar voor fouten uitkomen.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5560
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... t=uitlezen
Dit gaat over ecu uitlezen en onderstaande over dashbord loshalen
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11156
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5560
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... t=uitlezen
Dit gaat over ecu uitlezen en onderstaande over dashbord loshalen
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11156
Eerste een vraag. Bij een GOED werkende AX, Wat gebeurd precies in de auto, wanneer ik in de stuurslot van positie A (accesories) naar positie M (contact) overgaat ?.
Omdat in een goede AX, als ik van A nar M gaat, een paar geluiden hoor (relais een zo, of zoemend/brommend geluid van de brandstofpomp zoals djoeri zeg beneden) .Laat verstaan dat die normale geluiden zijn, een dan blijf de motor controle lampje branden zoals op de foto (bij normale start), een dan kan de auto bij positie D (starmotor) gewoon starten .
Mischien is daar iets om aan te beginnen zoeken ?
Ik denk niet dat aan mijn motor controle lampje iets mis is, omdat in de M (contact) positie, zie ik dat die af een toe flikkert, plus ik hoor een
contact geluid zoals die van relais die blijven hangen of die van een slecht contact in een schakelaar (zo te zien in de video boven, begin onderwerp
niet opletten op de intermittent ruis op mijn camera ,die is niet van de auto).
En als mijn motor controle lampje niet brand in M (contact) positie zal ik moeilijk de storings codes kunnen lezen, denk ik?.
En toen Ik een andere ECU heb geprobeerd, is de origineel lange tijd uit de wagen gewest dus zou die niet normaal gereset zijn?
Omdat in een goede AX, als ik van A nar M gaat, een paar geluiden hoor (relais een zo, of zoemend/brommend geluid van de brandstofpomp zoals djoeri zeg beneden) .Laat verstaan dat die normale geluiden zijn, een dan blijf de motor controle lampje branden zoals op de foto (bij normale start), een dan kan de auto bij positie D (starmotor) gewoon starten .
Mischien is daar iets om aan te beginnen zoeken ?
Ik denk niet dat aan mijn motor controle lampje iets mis is, omdat in de M (contact) positie, zie ik dat die af een toe flikkert, plus ik hoor een
contact geluid zoals die van relais die blijven hangen of die van een slecht contact in een schakelaar (zo te zien in de video boven, begin onderwerp
niet opletten op de intermittent ruis op mijn camera ,die is niet van de auto).
En als mijn motor controle lampje niet brand in M (contact) positie zal ik moeilijk de storings codes kunnen lezen, denk ik?.
En toen Ik een andere ECU heb geprobeerd, is de origineel lange tijd uit de wagen gewest dus zou die niet normaal gereset zijn?
Last edited by Karelv on MonApr06, 2009 1:46:11 PM, edited 1 time in total.
als je sleutel op contact staat moet je als het goed is je accu,brandstof, temperatuur en je motormanagementlamp gaan branden ja en je moet van achter (ergens onder je achterbank) een zoemend/brommend geluid horen van je brandstofpomp voor een paar seconden. Je kan ook eens een ander contactslot proberen, misschien dat het elektrische gedeelte niet goed meer is.
Oh en als je de ECU een tijdje verwijdert heb dan moet je deze wel weer opnieuw inleren, dan moet natuurlijk wel de motor lopen. Maar het is heel makkelijk: Zet alle verbruikers uit, start de motor geen gas geven, als de motor niet aanslaat probeer het opnieuw, laat de motor zolang lopen totdat je koelvin aangaat, dan zou de ECU ingeregeld moeten zijn. Doe tijdens het inleerproces niets met de auto (geen verbuikers en geen gasgeven) dit kan het niet goed laten verlopen.
Oh en als je de ECU een tijdje verwijdert heb dan moet je deze wel weer opnieuw inleren, dan moet natuurlijk wel de motor lopen. Maar het is heel makkelijk: Zet alle verbruikers uit, start de motor geen gas geven, als de motor niet aanslaat probeer het opnieuw, laat de motor zolang lopen totdat je koelvin aangaat, dan zou de ECU ingeregeld moeten zijn. Doe tijdens het inleerproces niets met de auto (geen verbuikers en geen gasgeven) dit kan het niet goed laten verlopen.
Voor de duidelijkheid ik heb mijn eigen sloop thuis . Ik heb een goed werkende AX, maar wel niet
door de technische controle gaat door roest, heeft ok veel olie aan de motorblok, hetzelfde als die met wat nu problemen heb dus 1000 cc van 93
met 133000 KM (de goede ax op de foto) plus een motor van een AX 1000 cc TRE met 15000 KM plus en lose ECU die ook werk, ik heb die geprobeerd in mijn sloopwagen.
alles gekocht om problemen in de toekomst te verhelpen, maar ik dacht niet dat de problemen zo vroeg zouden beginnen.
Namelijk een paar weken na aankoop nu een maand geleden
deze heb ik gedemonteerd de slot deel en de stuurslot uitgehaald, dus nu kon met een schroevendraaier
gestart worden , maar toen de problemen begonnen (schokken en uitval),heb ik toch die van mijn sloop wagen gebruikt en in de huidige gezet,
de slechte maar werkend op mij sloop wagen gezet en die werk nog altijd perfect.
Ik kan altijd nog terug proberen met de origineel, maar ik denk dat die nog goed zal zijn, omdat de problemen waren al.
Ik hoor de relais onder de accu klikken maar de brandstofpomp slaat niet aan bij M (contact) positie
Intussen heb ik brandstofpomp laten werken met de gele kabel onder de dashboard, door die te verbinden met de + van de accu, en die werk. Dus de draad van de pomp tot aan de dashboard is ook goed.
door de technische controle gaat door roest, heeft ok veel olie aan de motorblok, hetzelfde als die met wat nu problemen heb dus 1000 cc van 93
met 133000 KM (de goede ax op de foto) plus een motor van een AX 1000 cc TRE met 15000 KM plus en lose ECU die ook werk, ik heb die geprobeerd in mijn sloopwagen.
alles gekocht om problemen in de toekomst te verhelpen, maar ik dacht niet dat de problemen zo vroeg zouden beginnen.
Namelijk een paar weken na aankoop nu een maand geleden
Ik heb het al gedaan, omdat de slot wou niet meer werken. Het mechanische deel slot war de sleutel past blijf plakkenJe kan ook eens een ander contactslot proberen.
deze heb ik gedemonteerd de slot deel en de stuurslot uitgehaald, dus nu kon met een schroevendraaier
gestart worden , maar toen de problemen begonnen (schokken en uitval),heb ik toch die van mijn sloop wagen gebruikt en in de huidige gezet,
de slechte maar werkend op mij sloop wagen gezet en die werk nog altijd perfect.
Ik kan altijd nog terug proberen met de origineel, maar ik denk dat die nog goed zal zijn, omdat de problemen waren al.
Die hoor ik niet, in de plaats af en toe een contact geluid zoals die van relais die blijven hangen of die van een slecht contact in een schakelaar, zoals eerder heb gezegdeen zoemend/brommend geluid horen van je brandstofpomp voor een paar seconden
Ik hoor de relais onder de accu klikken maar de brandstofpomp slaat niet aan bij M (contact) positie
Intussen heb ik brandstofpomp laten werken met de gele kabel onder de dashboard, door die te verbinden met de + van de accu, en die werk. Dus de draad van de pomp tot aan de dashboard is ook goed.
Last edited by Karelv on MonApr06, 2009 9:46:26 PM, edited 1 time in total.
Nu de pin Nr 1 van de stekker van de relais met de + van de accu, en de brandstofpomp werkt ook, dus tot aan de relais is de draad goed.
Bij sleutel in stand M (contact) de spanning over de spoelen is 12 V maar de spanning over de contact punten en massa soms was goed 12 V en soms was te laag.
Als ik de brandstofpomp direct met de accu liet werken, daarna als ik en poging deed om de motor te starten, de motorlampje deed eenmalig normaal maar de brandstofpomp krijg geen spanning. De volgende poging brande de motorlampje weer niet meer.
Ik heb de relais van deze auto op mijn sloopwagen en die starte zonder probleem.
Bij sleutel in stand M (contact) de spanning over de spoelen is 12 V maar de spanning over de contact punten en massa soms was goed 12 V en soms was te laag.
Als ik de brandstofpomp direct met de accu liet werken, daarna als ik en poging deed om de motor te starten, de motorlampje deed eenmalig normaal maar de brandstofpomp krijg geen spanning. De volgende poging brande de motorlampje weer niet meer.
Ik heb de relais van deze auto op mijn sloopwagen en die starte zonder probleem.
Na 2 dagen zoeken heb ik de fout gevonden.
En dat was de algemene voeding +, die naar de pin 18 van de ECU en naar de contacten van de "double relay" gaat. de kabel was op deze punt (zie foto), bijna tot stof omgevormd, dus in dit geval was niet de massa de boosdoener, maar de +. Deze kabel (blauw) gaat van de + doos achter de accu, naar de wite stekker naast de ECU.
Bedankt aan iederen die op mijn vraag heeft gereageerd.
En dat was de algemene voeding +, die naar de pin 18 van de ECU en naar de contacten van de "double relay" gaat. de kabel was op deze punt (zie foto), bijna tot stof omgevormd, dus in dit geval was niet de massa de boosdoener, maar de +. Deze kabel (blauw) gaat van de + doos achter de accu, naar de wite stekker naast de ECU.
Bedankt aan iederen die op mijn vraag heeft gereageerd.
WOW! Dat verzin je echt zelf niet!
Idd een vrij essentiëel draadje.
Wel heel fijn dat je de oorzaak hebt gevonden en je dus weer jaren lang ongestoord plezier kunt hebben van je AX!
Idd een vrij essentiëel draadje.
Wel heel fijn dat je de oorzaak hebt gevonden en je dus weer jaren lang ongestoord plezier kunt hebben van je AX!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Heeft die AX altijd binnen gestaan ofzo? Geen spatje vuil of roest onder de kap. Zelden zie je ze zo. Ben wel benieuwd naar meer foto's.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ik heb de wagen amper een maand geleden gekocht met 77000km.En inderdaad had weinig of geen roest, was geen olie op de motor blok, en was niet proper gemaakt voor verkoop omdat de motor zat vol stof, was de derde wagen van een echtpaar.Die had wel een paar deuken aan de rechter kant, ten gevolge van de laatste sneuw. Als ik de rechter spatbord verandert, de rest valt wel mee, maar voor 500€ gekeurd kon ik niet veel meer verwachten.