Verschil in gewicht tussen staal en alu blok?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Verschil in gewicht tussen staal en alu blok?

Post by Buks »

De titel zegt het al: Ik ben wel benieuwd of iemand ooit het verschil heeft gemeten op een weegschaal, of anders daar denkt iets verstandigs over te kunnen zeggen (dus niet: alu is lichter want dat weten we al). Tevens vroeg ik me af wat de ervaringen zijn van mensen met de verschillen tussen een stalen en alu blok. Ik zelf had eerst alu (1.1i TGE) en nu staal (14TGS) en ik heb het idee dat de stalen blokjes mooier lopen en iets stiller zijn, maar dit kan natuurlijk aan veeel meer dingen liggen dan alleen het blok..

kortom ervaringen? Ik ben benieuwd naar alle verschillen (ook onderhoud, verbruik, vermogen, koppakkingen etc)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

stalen blok heeft de auto voorveren met een hogere spanning dan bij alu.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

iemand ooit een alu en stalen blok na elkaar op een weegschaal gezet? Ben wel benieuwd wat het nou scheelt in kg...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik heb ze beiden weleens gedemonteerd, ik denk (niet nagewogen, alleen enkele malen de schuur in getilt) dat het ong. 20 kg scheelt.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

1.4D => 1.5D = 12 kg.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

het is ongeveer 20 kilo, maar je merkt het kwa wegligging behoorlijk.

de first heeft veel minder onderstuur dan de volcane die een gietijzeren blok heeft.

Staal of onderblok loopt allebij hetzelfde, ligt grotendeels aan de staat van het blok, aftelling van de kleppen en de werking (en daar falen veel blokjes) het complete injectiesysteem.

De first loopt b.v netter en zuiniger dan de volcane die een gietijzeren blok heeft.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Euh, Volcane's hebben van origine ALTIJD een alu onderblok!
(Vandaar dat die dingen SLECHTS 687kg wegen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

MNM(tm) wrote:Euh, Volcane's hebben van origine ALTIJD een alu onderblok!
(Vandaar dat die dingen SLECHTS 687kg wegen!)
chris bedoelt de volcane van sjaantje, daar ligt een 1.4 in. :wink:

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Was het niet zo dat alle 1.1i blokjes allemaal aluminium is? (iig bij de ax dan, saxo niet dacht ik?) Volgens mij zijn verder de oudere 1.4i blokjes alu terwijl de nieuwere (en alle GTI's) gietijzer zijn..

of heeft iemand een gietijzeren 1.1 in zn ax?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ik heb wel eens ax'jes gezien met een stalen 1.1 onderblok

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... zover ik weet hebben alle 1.1i's gewoon een gietijzeren onderblok, met uitzondering van het 1.1i blok in de (Nederlandse) Volcane's.

Dat is namelijk 1 van de onderscheidende eigenschappen die de Volcane "luxer" maakt: 't ding is daardoor veel vlotter dan "gewone" 1.1i's.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok dus het is weer eens ouderwets door elkaar geleverd? Mijn oude 1.1i TGE uit 1992 was nl wel gewoon aluminium, fransen....

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

MNM(tm) wrote:Hmmm... zover ik weet hebben alle 1.1i's gewoon een gietijzeren onderblok, met uitzondering van het 1.1i blok in de (Nederlandse) Volcane's.
nope

zover ik weet:

Type1 1.1 : Staal/alu

Type2 1.1: alu

De volcane is niet sneller dan welke 1.1 type2 dan ook.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ik las hier iets over voorveren.

Ik wil onder mijn Mistral met alu-blok de voorpoten van een TGS zetten waarin een blok van gietijzer hing. Wordt mijn ax dan merkwaardig verhoogd of verlaagd? En zijn er andere consequenties?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De AX komt dan beduidend HOGER op z'n voorpoten te staan.
Als je de voorpoten gaat vervangen, omdat de remschijven groter zijn, dan zou ik zeggen: zie aan veerspanners te komen en zet de originele veren over op de TGS-poten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Even een oud topic uit de sloot trekken.

OK gewicht lijken we uit te zijn (nog geen meetresultaten gezien).

Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid bij grotere vermogens. Mijn 1.3 gaat zoals gezegt richting de 120 PK. Kan een alu blok de compressiedruk die daarmee gepaard gaat wel aan (1/11-12 terwijl origineel 1/9.6).
De GTI heeft nl bv een hoge compressie en daar is een stalen blok ingetakeld ondanks dat voor de rijeigenschappen beter geweest zou zijn een alu onderblok te pakken.

Hebben mensen daar ervaring mee. Ik heb geen zin elk jaar een nieuw blok in mijn auto te moeten hangen. Al was het alleen maar omdat zuigers laten infreesen en blokhoogte aanpassen ook niet gratis is zeg maar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:ik heb wel eens AX'jes gezien met een stalen 1.1 onderblok
ik heb zowel een '94-er First gehad met volledige onderhoudshistorie (geen motorwissel) en een stalen 1.1 als dat hier nu een 205je staat met een stalen HDZ. Ik heb altijd gedacht dat de *DZ-serie helemaal alu was...

Verder @ denny: Ik heb me laten vertellen dat de overstap van alu naar staal gemaakt is i.v.m. koeling.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kevin.broke wrote:
Drake wrote:ik heb wel eens AX'jes gezien met een stalen 1.1 onderblok
ik heb zowel een '94-er First gehad met volledige onderhoudshistorie (geen motorwissel) en een stalen 1.1 als dat hier nu een 205je staat met een stalen HDZ. Ik heb altijd gedacht dat de *DZ-serie helemaal alu was...

Verder @ denny: Ik heb me laten vertellen dat de overstap van alu naar staal gemaakt is i.v.m. koeling.
leg uit?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

SCHOP,

Het verschil tussen 1.6 en 1.4 stalen blokken. Iemand ervaring of gegevens?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

1.4 en 1.6 onderblok wegen nagenoeg evenveel. Het vliegwiel en de koppeling van een 1.6 is samen een paar kg zwaarder dan dit setje van een 1.4

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Post Reply