Vastzittende asmoer (met foto)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Vastzittende asmoer (met foto)
Hoi,
gisteren kwam ik het onderstaande tegen. De asmoer/hub nut/naafmoer is vernield en zit geklonken aan de schroefdraad. Dit lijkt mij niet normaal, maar de andere 4 assen zien er ook zo uit.
Heeft iemand dit eerder gezien? Beter nog: heeft iemand dit ooit opgelost? Hoe kan ik nu mijn handremkabel vervangen, of nieuwe remblokken monteren?
edit: direct linken naar google photos lukt voor een paar minuten, daarna verdwijnt 'ie weer. Ms dat dit lukt
Samenvatting onderstaande posts:
Euvel:
naafmoer is geblokkeerd door deze in de inkeping te slaan. Dit is normaal bij Citroën en Peugeot.
werkplan:
- Fixeer het wiel door hand- of voetrem.
- Fixeer het wiel door een platijzer vast te zetten met een wielbout. Laat deze rusten op de grond en aan de onderkant van de naaf. GTers kunnen ook 2 (v/d 4) gaten gebruiken.
- Met een dreveltje de moer terugflensen / terugbuigen.
- Omgebogen randje met dremel wegslijpen.
- Moer losdraaien met slagmoersleutel/luchttol.
- Moer losdraaien met hefboom (1 - 2m).
Tips:
- Moer heet maken. Dit verwijdert evt. loctite, maar doet ook het wiellager pijn.
- Moer verzwakken door er een gaatje in te boren vlak langs de schroefdraad.
- Wringijzer gebruiken in plaats van kruissleutel.
- Let bij het platijzer op de draairichting, anders til je de auto op.
Bronnen:
- Deze thread
- http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17231
gisteren kwam ik het onderstaande tegen. De asmoer/hub nut/naafmoer is vernield en zit geklonken aan de schroefdraad. Dit lijkt mij niet normaal, maar de andere 4 assen zien er ook zo uit.
Heeft iemand dit eerder gezien? Beter nog: heeft iemand dit ooit opgelost? Hoe kan ik nu mijn handremkabel vervangen, of nieuwe remblokken monteren?
edit: direct linken naar google photos lukt voor een paar minuten, daarna verdwijnt 'ie weer. Ms dat dit lukt
Samenvatting onderstaande posts:
Euvel:
naafmoer is geblokkeerd door deze in de inkeping te slaan. Dit is normaal bij Citroën en Peugeot.
werkplan:
- Fixeer het wiel door hand- of voetrem.
- Fixeer het wiel door een platijzer vast te zetten met een wielbout. Laat deze rusten op de grond en aan de onderkant van de naaf. GTers kunnen ook 2 (v/d 4) gaten gebruiken.
- Met een dreveltje de moer terugflensen / terugbuigen.
- Omgebogen randje met dremel wegslijpen.
- Moer losdraaien met slagmoersleutel/luchttol.
- Moer losdraaien met hefboom (1 - 2m).
Tips:
- Moer heet maken. Dit verwijdert evt. loctite, maar doet ook het wiellager pijn.
- Moer verzwakken door er een gaatje in te boren vlak langs de schroefdraad.
- Wringijzer gebruiken in plaats van kruissleutel.
- Let bij het platijzer op de draairichting, anders til je de auto op.
Bronnen:
- Deze thread
- http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17231
Last edited by tgrootel on WedJan07, 2009 9:50:28 AM, edited 2 times in total.
lijkt erop alsof iemand geprobeerd heeft de borging eruit te slaan maar niet echt met succes...
Heet stoken en een enorme hefboom aan je gereedschap, moet je wel een goede dop 32 hebben. Je kan er ook ff mee naar een garage rijden, die draaien hem ook wel los
Heet stoken en een enorme hefboom aan je gereedschap, moet je wel een goede dop 32 hebben. Je kan er ook ff mee naar een garage rijden, die draaien hem ook wel los
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Als het echt niet lukt probeer bovenstaande en dan met behulp van een slagmoersleutel/luchttol de moer los te draaien. dan moet deze zeker loskomen, maar zorg ervoor dat je het verbogen randje terugbuigt anders kan je het draad beschadigen.
Edit: Zie bovenstaande foto voor slagmoersleutel (rechtsonderin)
Edit: Zie bovenstaande foto voor slagmoersleutel (rechtsonderin)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik begreep van de garage dat een luchttol ook niet zoveel kracht zet als iets met een enorme hefboom
Dus hefboom bouwen lijkt de beste oplossing....
Dus hefboom bouwen lijkt de beste oplossing....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Auto op z'n wielen, handrem aantrekken en met een hefboom van 1,5-2 meter losdraaien, het is vaak het eerste tikje, de rest gaat meestal vrij gemakkelijk daarna.
Zou het bij voorkeur met een wringijzer doen i.p.v. een kruissleutel, kruissleutels hebben de neiging om dol te draaien op het punt waar je de dop opzet. Mocht het zo niet lukken, dan is heetstoken en dezelfde handeling uitvoeren ook een goede optie.
Zou het bij voorkeur met een wringijzer doen i.p.v. een kruissleutel, kruissleutels hebben de neiging om dol te draaien op het punt waar je de dop opzet. Mocht het zo niet lukken, dan is heetstoken en dezelfde handeling uitvoeren ook een goede optie.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
En toch heb ik zo al een ax opgehoffen hoor. Tis een goeie methode die ik ook soms eerst probeer als het wiel er al af is, maar naar mijn mening niet de beste als het echt VAST zit. Dan steek je er best terug een wiel op en zet je hem volledig op de grond.
Op dit fotootje van Henk gebruikt hij een langer stuk, en daarmee kan het ook wel lukken:
Je kan ook even dit doorlezen, ik had ook een topic gestart hierover:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... aandrijfas
Op dit fotootje van Henk gebruikt hij een langer stuk, en daarmee kan het ook wel lukken:
Je kan ook even dit doorlezen, ik had ook een topic gestart hierover:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... aandrijfas
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Inderdaad hebben met dat stuk platijzer al heel veel tegenstribbelende en ontzetten eigenwijze naafmoeren losgekregencitrofenwick wrote:En toch heb ik zo al een AX opgehoffen hoor. Tis een goeie methode die ik ook soms eerst probeer als het wiel er al af is, maar naar mijn mening niet de beste als het echt VAST zit. Dan steek je er best terug een wiel op en zet je hem volledig op de grond.
Op dit fotootje van Henk gebruikt hij een langer stuk, en daarmee kan het ook wel lukken:
Je kan ook even dit doorlezen, ik had ook een topic gestart hierover:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... aandrijfas
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl