Carburator afstellen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Carburator afstellen

Post by Axdriver »

Hoe stel je de dubbele solex carburator in een ax GT af? Weet iemand hoe je dit moet doen? Want bij mij draait hij nogal hoog toeren stationair, ongeveer 1400. En hij stijgt en daalt ook de hele tijd in de toeren stationair dus van 1300 naar 1400 dan weer naar 1500 dan weer 1300, enz. Waaraan kan dit liggen?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Euhmmm weet je zkr dat je een AX GT (1400cc)hebt? Want normaal gesproken zitten er dubbele solex carbs op een AX Sport (1300cc)..... Ik heb namelijk een AX Sport en je moet dat afstellen echt door een erkend iemand laten doen met de juiste apparatuur :evil:
Freude am Fahren.

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

ja ik heb heel zeker een ax GT, ik dacht dat op de ax sport 2 dubbele solex carburators zaten. OP mijne ax zit een zolex 32/34 z2 carburator. Ik heb een ax GT volcane van 1991

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nog enger!
ik wist niet dat er tot 91 carb's waren? :)
boeiend!

dat zal wel mijn gebrek aan theoretische kennis zijn.. '92 natuurlijk type2..
dat loopt zeker gelijk\?
Image

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

nog enger!
ik wist niet dat er tot 91 carb's waren?
boeiend!

dat zal wel mijn gebrek aan theoretische kennis zijn.. '92 natuurlijk type2..
dat loopt zeker gelijk\?


Ik ben van Belgi? en hier werd de ax GT volcane uitgebracht en dit is met carburator.

Maar weet nu iemand hoe ik deze moet afstellen?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Hoe stel je de dubbele solex carburator in een AX GT af?


Vraag dit dan niet :wink:

Ik heb ook als 1 van de nog weinige in NL een AX GT Carb. En hier zitten gewoon "enkele" carberateurs op die vrij gemakkelijk zelf af te stellen zijn. Vraag mij alleen niet hoe :oops: Die van mij loopt namelijk perfect en ik heb er dus nog nooit naar gekeken :lol:
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Jammer joh in een GT zit wel degelijk een dubbelle solex. Ding heeft namelijk 2 gaaskleppen de ene gaat open als de ander bijna helemaal geopend is. Daarbij zit er ook nog een acceleratiepompje in die een straal benzine in je inlaat spuit (he Wiebe :wink: ). Een sport zal waarschijnlijk 2 van de carberateurs hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

:shock: Oeh dan zit k er wel erg naast zeg, ik schaam mij diep. Maar er zit wel erg veel verschil in hoor als je onder de motorkap kijkt! Bij de sport zie je ze mooi zitten en bij de GT ziet het er eigenlijk weer heel anders uit :?

AX Sport:
Image

Ax GT:
Image

:oops: Ik ben eigenlijk bevoorecht dat ik twee van mijn motorruimtes zo kan laten zien, al is de 1 nog wat mooier als de ander :wink:
Freude am Fahren.

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Maar er is nog altijd niemand die echt weet hoe ik die moet afstellen? Want stationair draait hij onregelmatig of ligt dit aan iets anders?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

alle axen die ik gezien heb lopen stationair onregelmatig geloofk :P
maar ik denk dat dat eerder aan wat anders ligt..
bougies+kabels al gecontroleerd? misschien slaat er ergens een vonk over..

en anders zitten er stelschroefjes aan :P
en dan moet je op gevoel/gehoor werken.. tenzij je meet apparatuur hebt..
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

die van mij loopt als een naaimachientje stationair hoor, ook carb.... :) Moet kunnen dus.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het autootje van me moeder [Cinquecento S 900ccinjectie] loopt vogguz mij stationair op 3 pootjes :roll:

ik heb nog niet gekeken.. lijkt me niet zo slim als ze erbij is :P anders heb ik m gelijk weer gemold en dat soort gezeik
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

@anrie :)

Die 2e heeft een enkele dubbelle solex das een valstroomcarb lucht komt van boven. Je sportje heeft denk ik dubbelle webers daar komt de lucht van achteren
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sander wrote:@anrie :)

Die 2e heeft een enkele dubbelle solex das een valstroomcarb lucht komt van boven. Je sportje heeft denk ik dubbelle webers daar komt de lucht van achteren


Ik ben vanmiddag ff wezen kijken en wat je zegt klopt een GT heeft 1 dubbele carburateur die zit in het midden van je vier-cilinders.

Mijn sport heeft geen webers! Was het maar zo'n feest :wink: Neee daar zitten gewoon de standaard solexen op sander-mans

Oh ja, zoals het hierom gaat bij een GT zitten er op die dubbele carburateur 2 schroefjes 1 voor het luchtmengsel en de andere voor de benzine. Ik zou zeggen ga er eens aan draaien en je mertk vanzelf wanneer hij beter en slechter gaat lopen
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heej ik heb op die 1.1 een bosch monopoint MA 2.2 zitten en oop die 1.6 een bosch multipoint MA 5.3 geloof ik. Heb nog een dubbelle solex in de schuur liggen. VInd je het heel erg als ik niet alle solexen webers en injectiesystemen van een foto kan herkennen. :D
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply