Rijden zonder motorolie
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Heb ook weleens zonder olie gereden, met mn allereerste sport. Ging na een paar maanden toch maar weer eens olie peilen (en daar zaten ook weken tussen dat ik gemiddeld 1 op 6 reed, niet doordat ie slecht was afgesteld maar omdat ik dan continu liep te trappen). Moest uiteindelijk meer dan 3 liter bijvullen
Blokje heeft daarna nog ong. 20.000 km gelopen voor ik m weg deed, geen problemen gehad.
Overigens: de TU5 staat bekend om wat olieverbruik. Zit m altijd in de klepsealtjes..
Blokje heeft daarna nog ong. 20.000 km gelopen voor ik m weg deed, geen problemen gehad.
Overigens: de TU5 staat bekend om wat olieverbruik. Zit m altijd in de klepsealtjes..
Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Dan ben ik nu wel benieuwd naar de argumenten voor wèl en niet her-gebruiken van de lagerschalen...Henri106 wrote:Jawel hoor dat kan ! Geen enkel probleem.arnie wrote:Let wel, dat als je alles loshaalt, je ook alles moet vervangen. Krukasschalen kun je niet loshalen en nog eens gebruiken.Mark wrote:Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Iemand in de buurt hier heeft een ax met een 1.4 gti mp blok erin.
door mijn broertje samen met hem gekocht
Was door ons heel basic tijdelijk aangesloten zodat hij alleen liep.
geen temp meter e.d
Hoe dan ook laatst was het ding zo enorm heet gelopen dat het blok gewoon deels was vastgelopen erdoor (ding werd dus heet zonder hij het wist, deels doordat hij in de stromende regen aan het rijden was).
Ding laten afkoelen, kvs erin gegooit ontlucht en hij reed weer perfect, geen rook of wat dan ook.
Maargoed dat blok heeft al meer dan 30.000 km continue trappen en rammen overleeft en verbruikt tot op heden geen druppel olie. Onverwoesbaar.
door mijn broertje samen met hem gekocht
Was door ons heel basic tijdelijk aangesloten zodat hij alleen liep.
geen temp meter e.d
Hoe dan ook laatst was het ding zo enorm heet gelopen dat het blok gewoon deels was vastgelopen erdoor (ding werd dus heet zonder hij het wist, deels doordat hij in de stromende regen aan het rijden was).
Ding laten afkoelen, kvs erin gegooit ontlucht en hij reed weer perfect, geen rook of wat dan ook.
Maargoed dat blok heeft al meer dan 30.000 km continue trappen en rammen overleeft en verbruikt tot op heden geen druppel olie. Onverwoesbaar.
Nou inmiddels is het blok eruit en heb ik wat foto's gemaakt. Hele foto sessie staat op mijn wie=wie.
Belangrijkste stukje ook hier even:
Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.
Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.
Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.
Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.
Lager.
Maar hoe kun je nu ooit zien hoeveel olie dit blok gaat gebruiken. Niet zeker. Kop eraf halen en voor de zekerheid klepseals vervangen? Die olie moet toch ergens heen gegaan zijn.
Belangrijkste stukje ook hier even:
Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.
Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.
Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.
Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.
Lager.
Maar hoe kun je nu ooit zien hoeveel olie dit blok gaat gebruiken. Niet zeker. Kop eraf halen en voor de zekerheid klepseals vervangen? Die olie moet toch ergens heen gegaan zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Alles ligt nu helemaal uit elkaar. Kop ligt eraf.
Wat moet ik allemaal vervangen.
Ik ga nu vervangen:
- Koppeling / drukgroep
- Kopbouten
- Koppakking
- Kop vlakken
- Klepseals
- Kleppendeskel Pakking
- Uitlaatspruitstuk pakking
- Thermostaat
- Aandrijfaskeerringen
Distributie, spanrol en waterpomp zitten er net nieuw op. Dat zet ik gewoon terug.
Wat mis ik aan deze lijst waar ik nu makkelijk bij kan.
Koppelingskabel werd ook aangeraden. Alleen nog ff uitvinden hoe die van je pendaal los gaat.
Wat moet ik allemaal vervangen.
Ik ga nu vervangen:
- Koppeling / drukgroep
- Kopbouten
- Koppakking
- Kop vlakken
- Klepseals
- Kleppendeskel Pakking
- Uitlaatspruitstuk pakking
- Thermostaat
- Aandrijfaskeerringen
Distributie, spanrol en waterpomp zitten er net nieuw op. Dat zet ik gewoon terug.
Wat mis ik aan deze lijst waar ik nu makkelijk bij kan.
Koppelingskabel werd ook aangeraden. Alleen nog ff uitvinden hoe die van je pendaal los gaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Nokkenaskeering zit toch in zo'n koppakkingsset?
Krukaskeering... Iemand een foto waar die zit?
Krukaskeering... Iemand een foto waar die zit?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master
- Posts: 1909
- Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
- Location: Haarlem // Zandvoort
- Contact:
Weinig motorolie
Ik heb ook wel eens met teweinig olie, het begon bij rotterdam in een paar slingerbochten, toen ik bij ongeveer leiderdorp kreeg ik een soort vastloper, kreeg hem ook niet meer gestart en het rond 02;30 uur toen ben ik naar huis gelopen ongeveer 3,3 uur lopen.... hellaas waren mijn ouders thuis en waren de mobile telefoon nog erg duur.( praat over 16 jr geleden.) S`avonds mijn auto opgehaald met mijn vader, moest eerst nog werken tot 17;00 uur. Mijn lagerschaaltjes waren dus versleten, ik heb he toen met mijn vader weer gemaakt. Ik had toen een opel D-kaddet uit `83 .
Gr Mr Dean
Gr Mr Dean
Saxo style is sexy style....
Je kan ze hergebruiken zolang je ze maar op dezelfde plek terugzet. Lagers worden niet gecomprimeerd of zo.MNM(tm) wrote:Dan ben ik nu wel benieuwd naar de argumenten voor wèl en niet her-gebruiken van de lagerschalen...Henri106 wrote:Jawel hoor dat kan ! Geen enkel probleem.arnie wrote:Let wel, dat als je alles loshaalt, je ook alles moet vervangen. Krukasschalen kun je niet loshalen en nog eens gebruiken.Mark wrote:Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
Je kan beargumenteren of het niet beter is ze te vervangen als alles er toch afligt maar das een ander verhaal.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Heb er maar 1 losgehaald. En dus op dezelfde plek teruggedraaid. Weet niet wat ze nieuw kosten. Zie het nut er niet zo van in als ze er nog goed uitzien. Maak toch ook bijna geen kilometers.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
volgens www.partsbase.nl kost een set drijfstanglagers nog geen 15 euro bruto (voor een 16v) 8v staat er niet bij.. maar lijkt me dat die niet veel duurder zijn..
dus voor de centen hoef je het niet te laten
dus voor de centen hoef je het niet te laten