Ombouw naar 1.6i 8v
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ombouw naar 1.6i 8v
Zoals de meeste al zullen weten heb ik onlangs een lichte schade 106 1.6i uit 1997 op de kop getikt.
Het plan is tot nu toe eerst de koppakking / distributie / waterpomp te vervangen. Vervolgens ook de koppeling. De koppeling gaat echt onwijs zwaar vergeleken met mijn AX.
Het blokje ziet er redelijk netjes uit. Heeft 117000km gelopen.
Wegens omstandigheden heb ik met deze overbouw weinig tot geen hulp tot mijn beschikking dus doe alles op zijn gemak.
Maar een probleem waar ik sowieso tegenaan ga lopen is dat de motorkabelboom niet past op de AX kabelboom die naar binnen gaat. Niet past is een understatement. De 106 heeft veel meer draden in de stekker zitten. Heb nu een ZX motor erin en daar moesten we ook al dingen aan gaan passen. Maar dat lukte toen nog redelijk omdat de hoeveelheid kabels gelijk was.
Zie hier de stekkers:
106:
AX:
De hamvraag is natuurlijk heeft iemand schema's wat voor signalen er over de pinnen heenlopen bij de AX en de 106? Gaat om 106 1.6 uit 1997 en AX 1.1i uit 1994.
EDIT: Dat ene pinnetje links onderin zit gewoon niks. Dacht eerst dat het beschadigd was maar net nog ff gecontroleerd. Misschien dat een luxere uitvoering daar wel een draad heeft.
Als je de koppakking toch vervangt en de koppeling. Zijn er dan nog andere dingen makkelijk mee te nemen die verstandig zijn?
Het plan is tot nu toe eerst de koppakking / distributie / waterpomp te vervangen. Vervolgens ook de koppeling. De koppeling gaat echt onwijs zwaar vergeleken met mijn AX.
Het blokje ziet er redelijk netjes uit. Heeft 117000km gelopen.
Wegens omstandigheden heb ik met deze overbouw weinig tot geen hulp tot mijn beschikking dus doe alles op zijn gemak.
Maar een probleem waar ik sowieso tegenaan ga lopen is dat de motorkabelboom niet past op de AX kabelboom die naar binnen gaat. Niet past is een understatement. De 106 heeft veel meer draden in de stekker zitten. Heb nu een ZX motor erin en daar moesten we ook al dingen aan gaan passen. Maar dat lukte toen nog redelijk omdat de hoeveelheid kabels gelijk was.
Zie hier de stekkers:
106:
AX:
De hamvraag is natuurlijk heeft iemand schema's wat voor signalen er over de pinnen heenlopen bij de AX en de 106? Gaat om 106 1.6 uit 1997 en AX 1.1i uit 1994.
EDIT: Dat ene pinnetje links onderin zit gewoon niks. Dacht eerst dat het beschadigd was maar net nog ff gecontroleerd. Misschien dat een luxere uitvoering daar wel een draad heeft.
Als je de koppakking toch vervangt en de koppeling. Zijn er dan nog andere dingen makkelijk mee te nemen die verstandig zijn?
Last edited by Mark on MonJun16, 2008 9:54:11 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Wha dat is zeker een vage site. Schema's genoeg. Maar dat is volgens mij van de ECU. De desbetreffende stekker staat er niet tussen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Nee in de auto zit helemaal niks. Sleutel omdraaien en hij loopt. Tijd terug al een keer bij een schade Saxo wezen kijken uit hetzelfde bouwjaar. Daar moest je wel een code invoeren voor het starten.PeterM wrote:heeft die 106 ecu geen startblokkering?
P.
Bij de ZX motor moest ook al iets gewijzigd worden voor de brandstofpomp. Loopt al een draad door mijn motorruimte die toen is aangelegd.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
zit er een ring om je contact slot met een stekker ? 99procent zeker dat hij wel start onderbreking heeft maar dan via de sleutel (zendt een code uit die de ring ontvangt om je contactslot).
Zoja dan moet je ook de ecu even laten unlocken. Iets van 150/200 euro als ik me niet vergis (degene met een toetsenbord kan je zelf unlocken dmv loskoppelen van de unit tijdens draaiende motor).
Zoja dan moet je ook de ecu even laten unlocken. Iets van 150/200 euro als ik me niet vergis (degene met een toetsenbord kan je zelf unlocken dmv loskoppelen van de unit tijdens draaiende motor).
My Cars <98>.
deze hebben geen startonderbreker, vergelijkbaar met de phase2 rallye.
De optie zit wel in de ecu maar daarvoor moet het toetsenbordje aangesloten zijn (en wat een leuk truukje voor de 106 gti is als je er vanaf wil, code intoetsen> starten als de moter draaid toetsenbord eraf en voila je hoeft de code niet meer in te voeren)
De optie zit wel in de ecu maar daarvoor moet het toetsenbordje aangesloten zijn (en wat een leuk truukje voor de 106 gti is als je er vanaf wil, code intoetsen> starten als de moter draaid toetsenbord eraf en voila je hoeft de code niet meer in te voeren)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Prima, geen blokkering, dus ook niets aan te sluiten of weg te halen. Die het met codepaneeltje kende ik al, net een ulocked ecu voor mijn 16V gekocht voor bij de RDW.
Ik zou als je het blok wat langer wil gebruiken de krukaskering, nokkenaskeringen en waterpomp ook verwisselen als de boel toch uit elkaar ligt. Vergeet dan ook de kering in de versnellingsbak om de priseas niet.
P.
Ik zou als je het blok wat langer wil gebruiken de krukaskering, nokkenaskeringen en waterpomp ook verwisselen als de boel toch uit elkaar ligt. Vergeet dan ook de kering in de versnellingsbak om de priseas niet.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Wordt een hoop leren voor mij merk ik alweer. De priceas wat is dat nou weer? Of bedoel je die 2 keringen aan je aandrijfas doorheen steekt?PeterM wrote:Prima, geen blokkering, dus ook niets aan te sluiten of weg te halen. Die het met codepaneeltje kende ik al, net een ulocked ecu voor mijn 16V gekocht voor bij de RDW.
Ik zou als je het blok wat langer wil gebruiken de krukaskering, nokkenaskeringen en waterpomp ook verwisselen als de boel toch uit elkaar ligt. Vergeet dan ook de kering in de versnellingsbak om de priseas niet.
P.
Nokkenas keering zit toch in zo'n koppakkingsset?
En de krukaskeering heb ik nog nooit gezien.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
De krukaskeerring zit aan de ene kant achter het vliegwiel (andere kant weet ik niet), priseas keerring is niet te zien (de keerring zelf niet), maar als je een nieuwe koopt en je kijkt in je versnellingsbak kan het niet missen! Er zit namelijk een soort ring omheen met drie gaatje die precies in het midden van je vbak in het midden te vinden is.