Krijg die aandrijfas-moer echt NIET los!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

boven en onder zitten boutjes voor het tussen lager, wil het echt niet los kun je de tussen lager steun ook nog altijd los maken van het blok, 3 bouten :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

askroese
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: TueFeb19, 2008 7:31:34 PM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by askroese »

Lijkt wel een soort locking tussen as en homokineet.

Bij mij zitten ze er nu iig weer onder, tis nu net of ik in een nieuwe auto rij.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

zucht
die 3 bouten van die steun aan het blok dan maar losgemaakt, en nog komt die niet los...
:evil:

beunen?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

even wat bewegen enzo, die steun zit met een paar pasbussen vast en die willen wel eens vast gaan zitten
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

yups, die is dan toch losgekomen
:)

ben nu bezig met de remklauw
Wat is de beste methode om de voorpoot van die remleiding te doen?

thx allemaal :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Remklauw aan de voorpoot laten zitten, de remslang aan de kant van de remklauw een halve slag losdraaien, de remklauw van de voorpoot halen en de remslang verder losmaken door de remklauw te draaien.

Zonder open ringsleutel 11 moet je vooral NIET proberen de remleidingwartel aan de andere kant van de remslang los te maken!!! (Tenzij de remleiding brak is, dat spulletje daar met een grote boog ontwijken!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Remklauw aan de voorpoot laten zitten, de remslang aan de kant van de remklauw een halve slag losdraaien, de remklauw van de voorpoot halen en de remslang verder losmaken door de remklauw te draaien.

Zonder open ringsleutel 11 moet je vooral NIET proberen de remleidingwartel aan de andere kant van de remslang los te maken!!! (Tenzij de remleiding brak is, dat spulletje daar met een grote boog ontwijken!)
Ik heb het anders opgelost :)
Ik heb de remleiding zelf losgemaakt van het stukje dat aan de kast zelf gebout is. Dan het metalen plaatje losgemaakt van de kast. En dan kon ik het gewoon lossen. Mijn remklauw moest er eigenlijk niet van :)

Image
Image

Welke is de GTI-as? :D
Image
en ik die dacht dat er een kans bestond dat ze uitwisselbaar waren :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

uitwisselbaar zijn ze zeker niet, maar jij hebt wel een héél bijzondere constructie.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

@ Askroese:

Waar heb je die aandrijfassen besteld? Waren die ook voor een Volcane 1.1i 95 toevallig? Ik ben ook nog steeds opzoek naar andere asjes, heb ze al eens van de sloop gehaald maar die deden het voor een maand en begonnen daarna ook te ratelen, nog erger dan mijn oude.

offtopic
Wat mij ook is opgevallen dat de homokineeten van de originele assen dikker zijn dan degene die ik van de sloop heb gehaald, waren ook niet van een Volcane.
Weet iemand hoe dat zit??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

kevin.broke wrote:uitwisselbaar zijn ze zeker niet, maar jij hebt wel een héél bijzondere constructie.
Zou zo zijn bij GTI's vanaf maart 93 en de mijne is van eind 93 :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Djoeri wrote:@ Askroese:

Waar heb je die aandrijfassen besteld? Waren die ook voor een Volcane 1.1i 95 toevallig? Ik ben ook nog steeds opzoek naar andere asjes, heb ze al eens van de sloop gehaald maar die deden het voor een maand en begonnen daarna ook te ratelen, nog erger dan mijn oude.

offtopic
Wat mij ook is opgevallen dat de homokineeten van de originele assen dikker zijn dan degene die ik van de sloop heb gehaald, waren ook niet van een Volcane.
Weet iemand hoe dat zit??
Aandrijfassen moet je niet van de sloop halen, punt ;)
Nieuw (geeeen gereviseerde!) kosten ze voor een 1.4 178 euro (per twee!!!!) dus voor een 1.1tje zal dat iig niet meer zijn, en dan kan je er weer een paar ton tegen aan ;)

Constructie vind ik ook vaag, dat tussenlager ok, daar had je je as gewwoon uit kunnen trekken, maar die aansluiting op je bak is vaag?:?
Last edited by grietje on SunJun01, 2008 9:26:43 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

askroese
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: TueFeb19, 2008 7:31:34 PM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by askroese »

Ik heb ze voor 92,88 euro ex btw. en dat is met inruil van de oude. Deze zijn voor een 1.1 TE.

Hier bij Bogamat in Den Bosch gehaald, differentieelkeerring links was 8,10 euro bij Citroën.

Bij mij zaten de moeren dus niet vast, werk alles bij elkaar: demonteren wielen, onderste draagarm van veerpoot, verweideren oude assen en plaatsen nieuwe assen en keerring, alles weer vastzetten en olie erop, hooguit 2 uurtjes werk. (los van het op en neer rijden voor het halen van keerring en bakolie)

Wiellagers heb ik nog niet gedaan, wel gehaald, maar de oude blijken nog in orde. deze waren 68,93 ex btw voor een set van 2.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er zit een lager in die bracket geklemd. Het kost dus even wat moeite om hem er uit te krijgen. gewoon blijven proberen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Sander wrote:Er zit een lager in die bracket geklemd. Het kost dus even wat moeite om hem er uit te krijgen. gewoon blijven proberen.
ok, dan zal ik dat doen :P

Hier trouwens een close-up van beide aandrijfassen aan de vbak:
Image

de rechtse is de korte en de meest linkse is een gewone 1.0-as
Zijn er nog die dergelijke assen van onder hun GTI hebben gehaald?

Stel dat ik dan een 'gewone' aansluiting krijg op mijn nieuwe as, kan dit dan problemen geven? Zal wel terug hetzelfde zijn zeker?
bedankt!

askroese
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: TueFeb19, 2008 7:31:34 PM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by askroese »

Ik denk, dat bij die lange aandrijfas, dat ze daar een extra bevestigingspunt hebben gecreeerd omdat ze waarscheinlijk hebben geweten dat de lange assen als eerste kapotgaan.

Hoe langer de as hoe meer middelpuntvliedende krachten erop komen en hoe eerder de homokyneet slijt natuurlijk.

Maar dat is maar een beredenatie van mij natuurlijk.
Het meeste werk zit in hetgeen je later niks meer van ziet.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

De constructie die jij hebt is normaal voor (belgische) GTI's

Dat 'ding' halverwege de lange is is het tussenlager, daar kanje as dus nog uit!

Aan de bakzijde (die je op de foto hebt staan) zijn alle AX aandrijfassen gelijk (ik moet zeggen ,ik voel lichte twijfel over GTI, maar als ik zo kijk is bakzijde gelijk met andere ax assen...)

Het probleem zit zich juist in de wiel/naaf zijde van de as. Je hebt 2 soorten naaf aansluitingen, eentje met conische rand en eentje met een rechte rand. Ook de lengte verhouding spie/schroefdraad is anders.

GTI assen verschillen nog door hun ABS ring die sommige hebben, en dus soms het tussenlager in de lange as......

Nieuwe in Nederland krijgen is zeeer lastig, geloof dat marc (MET tussenlager, ZONDER ABS) er wel maaanden op heeft gewacht :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

grietje wrote:De constructie die jij hebt is normaal voor (belgische) GTI's

Dat 'ding' halverwege de lange is is het tussenlager, daar kanje as dus nog uit!


Nieuwe in Nederland krijgen is zeeer lastig, geloof dat marc (MET tussenlager, ZONDER ABS) er wel maaanden op heeft gewacht :P

een tussen lager is standaard meende ik voor de wat nieuwere gti's na 93 meende ik.

nieuw zijn ze gewoon te krijgen hoor lijkt me aangezien 106 rallye/gti ook met tussen lager zijn uitgerust
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nouja, wij hadden ze dus nieuw besteld bij de dealer en die kon er bijna niet meer aankomen. Vandaar!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik zal deze week waarschijnlijk nog even bij mijn opelgaragist (die is veel beter dan mijn ex-Citroën garagist...) langs gaan en kijken of hij dit nog kan bestellen

Totnutoe kon hij al mijn GTI-specifieke onderdelen al bestellen, dus ik hoop op geen problemen. Ik zal het laten weten :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

probeer de peugeot dealer anders ook maar eens :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply