Grrr.... de TRS blijft maar inhouden:(

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Knightrider
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: ThuApr17, 2008 3:34:33 PM
Location: Groningen

Grrr.... de TRS blijft maar inhouden:(

Post by Knightrider »

Beste mensen.....

Ik heb een probleem met mijn TRS 1.4 monopoint uit 1991 (dus nog met de oude ontsteking).

Het is als volgt: Stationair prima, rustig rijden ook goed, maar elke keer als je meer gas geeft blijft hij maar inhouden.

Ik heb er al een ander injectiehuis opgehad, weinig tot geen verschil, ondertussen mijn eigen injectiehuis zeer grondig schoongemaakt en weer teruggeplaatst...:( jullie raden het al, weer bijna geen effect.

Er zitten 4 nieuwe bougies in, bougiekabels lijken ook nog in orde.

Nou is het wel zo dat er aan het rechter schutbord (links als je ervoor staat) een stekkertje met een soort vacuumbakje zit, dus ook stekker schoongemaakt, aan het uiteinde hiervan zitten twee uitopeningen maar slechts een is voorzien van een luchtslangetje. Klopt dit?


Wie o wie heeft voor mij wat goede raad, want ik ben het erg, erg zat nu:(

Groeten!
Citroën AX 1.4 TRS - 1991 - 75PK

Peugeot 306 1.8 16V XS - 1997 - 112PK

Alfa 164 Super 3.0 24V - 1992 - 230PK

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als je een vaccuum slangetje mist kan dat het inhouden best HEEL erg betekenen!!

Ik zou eerst eens checken of je echt alle slangetjes hebt aangesloten (ik zal zo anders even een foto maken van mijn TRS....)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Knightrider
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: ThuApr17, 2008 3:34:33 PM
Location: Groningen

Post by Knightrider »

Geweldig! als je dat zou willen doen, heel graag, dan kan ik het goed vergelijken!

Zal ik anders ook een foto maken?
Citroën AX 1.4 TRS - 1991 - 75PK

Peugeot 306 1.8 16V XS - 1997 - 112PK

Alfa 164 Super 3.0 24V - 1992 - 230PK

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Knightrider wrote:Geweldig! als je dat zou willen doen, heel graag, dan kan ik het goed vergelijken!

Zal ik anders ook een foto maken?
doe dat ;) (ik ga trouwens eerst even een poging doen mijn radio te solderen :P:P)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat pompje heeft als het goed is 3 aansluitingen.. 1 aan de achterzijde (slangetje gaat naar de achterzijde van je injectiehuis)
1 aan de voorzijde, niet aangesloten
en 1 naar de zijkant, slangetje gaat naar je vacuumvervroeger.. (en die kan best wel eens stuk zijn!)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Temp+sensor :wink:

Knightrider
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: ThuApr17, 2008 3:34:33 PM
Location: Groningen

Post by Knightrider »

q01z wrote:dat pompje heeft als het goed is 3 aansluitingen.. 1 aan de achterzijde (slangetje gaat naar de achterzijde van je injectiehuis)
1 aan de voorzijde, niet aangesloten
en 1 naar de zijkant, slangetje gaat naar je vacuumvervroeger.. (en die kan best wel eens stuk zijn!)
Check! Zoals jij het beschrijft klopt het bij mij ook precies, misschien dat inderdaad de vacuumvervroeger kapot is, nog niet aan gedacht!

Thanks![/img]
Citroën AX 1.4 TRS - 1991 - 75PK

Peugeot 306 1.8 16V XS - 1997 - 112PK

Alfa 164 Super 3.0 24V - 1992 - 230PK

Knightrider
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: ThuApr17, 2008 3:34:33 PM
Location: Groningen

Post by Knightrider »

Aansluitingen bij het schone injectiehuis
Image

Totaaloverzicht
Image


Luchtfilterhuis, zit echter wel los en laat zich niet zo goed klemmen, kan daar ook wat liggen?
Image

Image
Citroën AX 1.4 TRS - 1991 - 75PK

Peugeot 306 1.8 16V XS - 1997 - 112PK

Alfa 164 Super 3.0 24V - 1992 - 230PK

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vacu
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Knightrider
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: ThuApr17, 2008 3:34:33 PM
Location: Groningen

Post by Knightrider »

@ Drake, ik zal daar ook nog even naar kijken, dank!

@MNM(tm): Dank voor je uitgebreide beschrijving, ook dit heb ik gedaan, het stangetje beweegt dus wel en je hoort dat ook. Helaas is dat het probleem dus niet.


Waar zit de dynamische ontsteektimingsunit?

Ik heb ook een ecu meegekregen bij een bevriende garage, baat het niet dan schaadt het niet

Wie o wie heeft nog een idee?
Citroën AX 1.4 TRS - 1991 - 75PK

Peugeot 306 1.8 16V XS - 1997 - 112PK

Alfa 164 Super 3.0 24V - 1992 - 230PK

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

je kan je huidige ECU nog even uitlezen..

maaruhm, mijn oude witte AX GTinjectie had volgens mij een verstopte catalysator met hetzelfde probleem..

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Richardrr

Post by RichardRR »

Ik denk dat je de bobine eens moet bekijken.

- Vacuum vervroeger en regelklep zijn het in ieder geval niet... bijna alle axen op leeftijd hebben die dingen kapot. Hij kan de onsteking verstellen met max 6 graden bij volle acceleratie. Maar de hoofd reden voor dit ding is milieu.... door voorontsteking de emissie omlaag krijgen

- Gasklep positiesensor in injectiehuis zou kunnen, maar dat heb je vervangen. Ook zou die dan heel stecht stationair moeten lopen omdat de stappenmotor geen signaal meer krijgt.

- Die "dynamischie onstekings unit", mooie naam trouwens is je onstekings module, maar als deze kapot is, wil de auto niet meer lopen/aanslaan.

Dus wat blijft er over van de onsteking; Bobine. Klachten horen ook bij een overlijdende bobine. Bij stationair en rustig rijd kan die de vonk nog maken.. bij gas geven moet de vonk sterker worden.. dit lukt de bobine niet meer en je motor houdt dan in..

Richard
Ax is back

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Richardrr

Post by MNM(tm) »

RichardRR wrote:- Vacuum vervroeger en regelklep zijn het in ieder geval niet... bijna alle axen op leeftijd hebben die dingen kapot. Hij kan de onsteking verstellen met max 6 graden bij volle acceleratie. Maar de hoofd reden voor dit ding is milieu.... door voorontsteking de emissie omlaag krijgen
Correctie: de vacuümvervroeger is voornamelijk nodig bij koude start.
(Toerentalafhankelijke) correctie van de ontstekingstiming gebeurt in een ander deel van de rotorunit.
RichardRR wrote:- Gasklep positiesensor in injectiehuis zou kunnen, maar dat heb je vervangen. Ook zou die dan heel stecht stationair moeten lopen omdat de stappenmotor geen signaal meer krijgt.
Correctie: stappenmotor krijgt z'n signaal niet van de gaskleppositiesensor. Dat krijgt 'ie van de ECU.
't signaal van de gaskleppositiesensor gaat uitsluitend naar de ECU.
Wat wèl het geval is, is dat als het beginstukje van deze sensor versleten is, dat de ECU dan slechte informatie krijgt over de stand van de gasklep in het beginstukje en daardoor niet goed kan bepalen in welke stand 'ie de stappenmotor moet zetten.
RichardRR wrote:- Die "dynamischie onstekings unit", mooie naam trouwens is je onstekings module, maar als deze kapot is, wil de auto niet meer lopen/aanslaan.
Ook weer correctie: als ik ontstekingsmodule had bedoeld, had ik wel ontstekingsmodule gezegd! Ik heb het zeer zeker wel over de "dynamische ontsteektimingsunit". Vanaf de cylinderkop gezien bestaat de hele rotorunit uit DRIE delen: een deel waarin de flexibele koppeling tussen de rotor-as en de nokkenas zit, daarnaast zit de unit met de dynamische ontsteektimingsregeling, als laatste de module met de ontsteeksensor en vacuümvervroeger (en daaraan zit de verdeelkap).
RichardRR wrote:Dus wat blijft er over van de onsteking; Bobine. Klachten horen ook bij een overlijdende bobine. Bij stationair en rustig rijd kan die de vonk nog maken.. bij gas geven moet de vonk sterker worden.. dit lukt de bobine niet meer en je motor houdt dan in...
Da's ook mogelijk. Vervangen en kijken of 't resultaat heeft is 't makkelijkste. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Knightrider
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: ThuApr17, 2008 3:34:33 PM
Location: Groningen

Post by Knightrider »

Heren RichardRR en MNM(tm): Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide hulp.

Ik zal inderdaad als eerste een nieuwe bobine, rotor en verdeelkap halen, dan ga ik kijken hoe het dan is. (een rotor en verdeelkap kosten bijna niets dus die neem ik gewoon mee:))

Jullie horen het gauw!
Citroën AX 1.4 TRS - 1991 - 75PK

Peugeot 306 1.8 16V XS - 1997 - 112PK

Alfa 164 Super 3.0 24V - 1992 - 230PK

Post Reply