Voorwiel schuin na aanrijding?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Voorwiel schuin na aanrijding?

Post by Mark »

Zoals verwacht kom je altijd nog wat dingen tegen nadat je een aanrijding gehad hebt.

Ik heb het volgende naar de schadehersteller gemaild:

------------------------------------------------------------------------------

Het lijkt erop dat het voorwiel wat is aangereden (Bestuurderskant) aan de bovenzijde naar binnen begint te zakken. Of het moet me nu pas opvallen. Maar we hebben het nagemeten en met de waterpas gecontroleerd. Het aangereden voorwiel staat boven 1cm verder naar binnen dan de bijrijderskant. De auto rijd wel rechtdoor als je het stuur los laat. Ik maak maar heel weinig kilometers dus ik weet niet wat dit voor gevolgen over een jaar kan hebben. Of het wiel schuin afslijt? Op de foto is het zichtbaar maar met het blote oog beter.

Tijdens dat nameten viel het op dat 1 veer onderste boven zit. Dit is op de foto wel heel goed te zien. Blijkbaar past het op beide manieren.
Aan de ene kant zie je eerst 3 spiralen tegen elkaar. Aan de andere kant zit dat boven.

Bij de bestuurderskant zie je onder de motorkap aan de bovenkant van de veerpoot ook dat er een schaaltje scheef staat. Aan de bijrijderskant staat dat wel recht. (misschien iets met elkaar te maken).

En aan de bestuurderskant staat de stuurkogel niet meer loodrecht op de stuurstang. De stuurkogelhoes komt nu ook een beetje in het gedrang. Begint alles nu schuin te zakken of zat dit al zo? Op de foto zie je aan de bijrijderskant alles recht en strak op elkaar aangesloten. Aan de bestuurders kant gaat de stuurkogel scheef richting het schutbord en sluit die minder mooi op de veerpoot aan. Als op het uitlijnrapport wel staat dat alles recht stond, dan is het na reparatie gebeurd.

Geen idee in hoeverre dit kwaat kan of erger kan worden. Het in ieder geval melden is nooit onverstandig.

------------------------------------------------------------------------------

Volgende foto's horen erbij:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Zie ik spoken?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik zou zeggen dat de bevestigingspunten van de draagarm aan 't chassis scheef / krom zijn. Met name die achter de veerpoot.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

MNM(tm) wrote:Ik zou zeggen dat de bevestigingspunten van de draagarm aan 't chassis scheef / krom zijn. Met name die achter de veerpoot.
Draagarmen zijn aan beide kanten vervangen voor nieuwe. De vestigingspunten stonden zo'n 45graden gebogen na de klap. Alleen de veerpoot zelf is een gebruikte. Die komt van een 106 rallye af. Maar die stond recht.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Draagarmen zelf ben ik ook niet bang voor dat die verbogen zullen zijn.
Denk toch dat 't voorste ophangpunt weer verbogen is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Overnieuw uit laten lijnen is de enige manier om te zien wat er gebeurt. En die stuurkogel ziet er wel gek uit. check eens of daar wat verbogen is. Of dat je gewoon te maken hebt gehad met iemand die te lui was om goed uit te lijnen. Normaal gesproken moeten ze beide stuurkogels los halen. Maar omdat die dingen regelmatig vastgekankert zitten en niet te begaan zijn. Proberen ze het nog wel eens op deze manier op te lossen.

Draagarmen buigen niet..... die breken.

Als de ophangpunten inderdaad aan het verbuigen zijn zou ik er niet mee doorrijden. Voor je het weet gaat je auto verder als reliant robin met vonkensproeier.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Sander wrote: Draagarmen buigen niet..... die breken.
Onder m'n GTI buigen ze wel :lol: , vandaag komt als het goed is een vervangend setje binnen, ik zal foto's maken als 'ie er onder vandaan is.
Hierdoor staat m'n wiel iets naar achteren, het viel mij (en de meneer bij profile) pas op bij het uitlijnen. Toen 'ie op de brug stond kon je duidelijk zien dat de fussee wat naar achter stond.
Altijd meer PK's dan jou!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

GTI's hebben ook heel andere draagarmen: dat zijn meer buizen waar bevestigingspunten aan zijn gelast.
Da's heel ander spul dan die gietijzeren dingen die onder alle andere AX modellen zitten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Voor je het weet gaat je auto verder als reliant robin met vonkensproeier.
Da's toevallig, dat zag ik gistermiddag nog een Caddy doen op de A20 thv Nieuwerkerk a/d IJssel :lol: Stond trouwens ook een AXje bij.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:
Sander wrote:Voor je het weet gaat je auto verder als reliant robin met vonkensproeier.
Da's toevallig, dat zag ik gistermiddag nog een Caddy doen op de A20 thv Nieuwerkerk a/d IJssel :lol: Stond trouwens ook een AXje bij.
Lag er serieus een wiel onder die Caddy uit, jah?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

MNM(tm) wrote:GTI's hebben ook heel andere draagarmen: dat zijn meer buizen waar bevestigingspunten aan zijn gelast.
Da's heel ander spul dan die gietijzeren dingen die onder alle andere AX modellen zitten.
De draagarmen van m'n GTI zijn ook gewoon gegoten hoor, ze zijn wel een heel ander model.
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ze kunnen echt wel buigen maar beperkt

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Stuurkogels heb ik beide een halfjaar terug vervangen. Die kunnen echt nog niet vastgerot zijn. Ik hou het wel in de gaten of het erger wordt. Het lijkt mij niet dat de draagarm punten opeens los kunnen schieten. Die moeren zitten binnen kunnen nooit opeens door het chassis heengetrokken worden.

Maar welke veer zit er nu goed?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Links, met de meeste windingen naar beneden.
Altijd meer PK's dan jou!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bas_S wrote:Links, met de meeste windingen naar beneden.
Zie ik goed wat jij bedoeld, zit er een veer andersom gemonteerd?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Henk Bats wrote:
Bas_S wrote:Links, met de meeste windingen naar beneden.
Zie ik goed wat jij bedoeld, zit er een veer andersom gemonteerd?

Groetjes, Henk
:wink: Dat is in de foto's toch wel heel goed te zien?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mark wrote:Het lijkt mij niet dat de draagarm punten opeens los kunnen schieten. Die moeren zitten binnen kunnen nooit opeens door het chassis heengetrokken worden.
Een draagarm zit op TWEE punten aan 't chassis vast: aan de bodemplaat met 2 moeren (Die je van binnenuit vast maakt) en iets vóór de aandrijfassen!

Ik denk dat dat laatste punt verbogen is (aan het chassis dus).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply