lichtmetaal bouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

lichtmetaal bouten

Post by Job »

Eey, ff een snelle vraag!

Ik heb nu nog de standaard metalen velgen onder m'n ax. Echter heb ik nu ook lichtmetaal liggen, maaaaaaaar zonder bouten! Kunnen de standaard wielbouten ook voor het lichtmetaal worden gebruikt?! Of moet ik hier speciale/andere bouten voor gebruiken?!

mvg Job

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Nope,... je hebt LM bouten nodig.

Staal bouten zijn te kort en de platt kop pas ws niet door het gat...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

En zelfs als het wel kan, is het niet 100% veilig om ze daarmee vast te zetten. LM bouten zijn conisch en vallen daarmee in de velgen. Stoubouten zijn plat en raken de velg dan maar op een klein randje, + dat ze zoals aad zegt korter zijn.

Ff op sloop LM (licht metaal) bouten scoren!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

grietje wrote:Ff op sloop LM (licht metaal) bouten scoren!
ok! dat moet dan maar :x :? ! maar dat moeten dan cker wel bouten zijn van een ax met lichtmetaal (en die zijn natuurlijk net schaars bij onze slopers in de buurt :x )!? of kan het ook van een ander merk ofzo!?

Gr.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

uhm; goeie, er zijn vast ook wel zat andere velgen/autos waar je ze uit kan halen... maar welke weet ik ook niet.

Maar saxo's met lms moet ook wel kunnen!

Ik heb mijn GT lm's verkocht met bouten dus kan je er ook niet aan helpen... (wat ik nu trouwens stom vind want de LM velgen op mijn rode zitten vast met staalbouten....)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

je moet 1 bout als voorbeeld hebben, dan hebben ze bij een autodemontage-bedrijf een bak vol voor je :lol: .

afmetingen van de bout verschillen, want niet elke velg heeft dezelfde lengte wielbouten nodig.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

grietje wrote:Ik heb mijn GT lm's verkocht met bouten dus kan je er ook niet aan helpen... (wat ik nu trouwens stom vind want de LM velgen op mijn rode zitten vast met staalbouten....)
...dus, zou het misschien toch kunnen met staalbouten :)!?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

kan kan..
er zijn hier mensen beweren dat het prima kan.. de normale bout met lichtmetalen velgen.

maar veilig is anders lijkt me, ze hebben niet voor niets uitgedokterd dat voor lichtmetalen velgen conische bouten gebruikt moeten worden (niet alleen bij de Citroën AX..)

ik quote henk uit een ouder topic;
Henk Bats wrote:Beide type bouten (zowel de bouten voor staal als lichtmetaal) zijn voorzien van een conische rand, dit moet wel anders kan een velg NOOIT zonder te slingeren gemonteerd worden.

De linker bout met de kraag is voor stalen velgen en dus korter (materiaal van de velg is dunner) en past door de grote kraag niet in de meeste LM velgen en is daarbij ook nog te kort omdat LM velgen ter plekke van het boutgat dikker zijn.

De rechterbout zou gebruikt kunnen worden voor stalen velgen maar is absoluut af te raden vooral schade aan achterremmen is niet denkbeeldig in verband met de lengte.

Dus let goed op gebruik de juiste bout met de juiste velg, vooral mensen met een stalen standaard reserve wiel.

Op een aantal type's AX (o.a. Plaisir) is een speciaal reserve wiel geleverd welke met de LM bouten gemonteerd moet worden op de velg zijn dikke ringen gelast om het boutgat.

Groetjes, Henk

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Job wrote:
grietje wrote:Ik heb mijn GT lm's verkocht met bouten dus kan je er ook niet aan helpen... (wat ik nu trouwens stom vind want de LM velgen op mijn rode zitten vast met staalbouten....)
...dus, zou het misschien toch kunnen met staalbouten :)!?
zelfs al zou het kunnen.. NIET DOEN!
ik weet dat ik het wel heb, en ik ben er ook echt niet blij mee, want
a. het beschadigt je velg
b. de bouten zitten maar een halve cm in het schroefdraad, wat bij LM bouten 2 cm zou zijn. Je kan je voorstellen dat met plotselingen krachten de bouten dus eerder breken/eruit schieten!


Gewoon niet doen dus! Dat het soms moet (reserve wielen) ja ok,maar doe het gewoon niet.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

DuFF wrote:je moet 1 bout als voorbeeld hebben
...dat wordt dan ook moeilijk, gok ik :?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Job wrote:
DuFF wrote:je moet 1 bout als voorbeeld hebben
...dat wordt dan ook moeilijk, gok ik :?
probeer anders de dealer eens?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Job wrote:
DuFF wrote:je moet 1 bout als voorbeeld hebben
...dat wordt dan ook moeilijk, gok ik :?
als ik het niet vergeet heb ik wel een demoboutje voor je @ piramide
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

Rock's wrote:
Job wrote:
DuFF wrote:je moet 1 bout als voorbeeld hebben
...dat wordt dan ook moeilijk, gok ik :?
als ik het niet vergeet heb ik wel een demoboutje voor je @ piramide
oh top, aad! ik help je dan tegen die tijd wel herinneren als ik geen eerdere oplossing heb! thanks alvast!!!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Lichtmetaalbout moet. Ik heb er hier zo 16 liggen. Bouten van een AX, SAXO en 106 kun je allemaal gebruiken. Zijn allemaal hetzelfde.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply