Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Browny wrote:je kan je thermostaat toch ook in een pannetje heet water (op het gas) leggen en met een thermometer kijken bij welke temperatuur die open gaat?

gaat gedeeltelijk op.
in je blok staat ie onder 0,2-0,3 bar overdruk, kan invloed hebben op de werking. je kan beter kijken of de auto zonder die thermostaat goed functioneert. zo ja: nieuwe halen.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Browny wrote:ja, dan wel rechts, tenzij je met je rug naar de auto staat :wink:


en als ik op me handen sta ? :roll:

@ kevin,
ja ik heb ome marc al een pb'tje gestuurd. word vervolgd. :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

JasperAX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: WedApr18, 2007 6:45:41 PM
Location: Goor
Contact:

Koelvloeistof

Post by JasperAX »

HELLUUP. Ben in het bezit van een AXje uit 1989 type 1.1E (met trekhaak :P ). Had een kapotte thermostaat. Deze heb ik voor een tientje er nieuw op gezet, alleen nu wil het zo zijn dat, ik na het geheel vernieuwen van de koelvloeistof, hij telkens wanneer de auto op temperatuur komt, hij de koelvloeistof er bij de expantiedop er weer uit gooit.

Hoe is dit op te lossen. Heb ik er te veel in gedaan. Heb hem naar mijn inziens wel goed ontlucht.

HELLUUP

Greets
AX POWWEERRR
AX 1.1e s6, 1989, met een bijpassende aanhanger

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dat ie er wat uitgooit klopt. zolang ie het maar niet blijft doen.

vulbuis hoort nl. niet tot bovenaan vol te zijn, maar maar een stukje...

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

je koelvloeistofreservoir heeft (als je er voor staat) aan de linkerkant een soort draaidop oid vanonder. tot net iets daarboven dan is ie eigenlijk al vol genoeg, alles te veel gooid ie er uit.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

oh ja, knijp even in de slang die aan de bovenkant van de thermostaat naar de radiateur loopt, als die knalhard is is 't mis. zo niet + goed ontlucht? dan is er waarschijnlijk niks aan de hand.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Gisteren met de ax een ongelukje gehad waardoor mijn bumper kapot is en mijn radiator (blijkbaar toch :( ) ietsje achteruit staat. 1 a 2 cm onderaan ofzo.

Gisteren heb ik zo nog een 15km gereden zonder probs met de kvs.

Vandaag rijd op de autostrade en geef ff gas tot 170 waarna hij wat begon te stinken. 2 min later had ik mijn afrit en aan de eerstvolgende lichten kwam er waterdamp uit de motorkap :!:

Ik dacht aanvankelijk, ach er zal wat water aan het verdampen zijn van de regen ofzo maar toen ik stil stond heb ik mijn motorkap even opengetrokken en er was idd kvs uit de radiator gekomen.
(vrij roestig, morgen als eerste vervangen!)

Ik twijfel dus lekke koppakking of ergens een lek vooraan of iets die toegenepen zit.

Olie zit er nog vrij fris uit (nog maar vervangen, en de vorige zag er afgedraaid maar normaal uit)

Koelwater vrij roestig (wist ik niet hoor :oops: )

Water hangt bij normaal rijden op 95-100 graden en als ik eens optrek gaat het enorm snel omhoog zelfs over de 100.

Vroeger bij normaal sportief rijden maar 95, max +- 96 graden
Als ik normaal reed, een goeie 90.

Wat zijn mijn kansen op een lekke koppakking? :(

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

citrofenwick wrote:en er was idd kvs uit de radiator gekomen.
(vrij roestig, morgen als eerste vervangen!)
als je morgen de radiator vervangt kun je daarna toch kijken of het opgelost is? (of niet)
citrofenwick wrote: Water hangt bij normaal rijden op 95-100 graden en als ik eens optrek gaat het enorm snel omhoog zelfs over de 100.
Vroeger bij normaal sportief rijden maar 95, max +- 96 graden
Als ik normaal reed, een goeie 90.
is het nog dezelfde temp.meter en sensor?

mijn temp meter geeft 70, max 75 graden aan.
dat klopt natuurlijk ook niet...
citrofenwick wrote: Wat zijn mijn kansen op een lekke koppakking? :(
morgen bij ontluchten gelijk even kijken of er bubbels blijven komen in de reservoir, dan weet je genoeg.

zo nee dan kan ie nog steeds wel lek zijn natuurlijk..
maar daar hebben vast andere mensen nog wel iets zinnigs over te melden..

succes!!

groetels
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Elsje wrote:
citrofenwick wrote:en er was idd kvs uit de radiator gekomen.
(vrij roestig, morgen als eerste vervangen!)
als je morgen de radiator vervangt kun je daarna toch kijken of het opgelost is? (of niet)
Ik denk dat je het wat verkeerd begrepen hebt (mijn schuld :))
Er is vanboven uit de vuldop kvs gekomen en niet uit de radiator zelf.
De radiator is dus ok

citrofenwick wrote: Water hangt bij normaal rijden op 95-100 graden en als ik eens optrek gaat het enorm snel omhoog zelfs over de 100.
Vroeger bij normaal sportief rijden maar 95, max +- 96 graden
Als ik normaal reed, een goeie 90.

is het nog dezelfde temp.meter en sensor?

mijn temp meter geeft 70, max 75 graden aan.
dat klopt natuurlijk ook niet...

Ik heb nog niets veranderd aan die zaken. Ik heb vanmiddag de schade hersteld aan de voorkant en de koelvloeistof vervangen

citrofenwick wrote: Wat zijn mijn kansen op een lekke koppakking? :(

morgen bij ontluchten gelijk even kijken of er bubbels blijven komen in de reservoir, dan weet je genoeg.

zo nee dan kan ie nog steeds wel lek zijn natuurlijk..
maar daar hebben vast andere mensen nog wel iets zinnigs over te melden..

succes!!

groetels

bedankt voor het antwoord alvast!
Ik heb er mij vandaag nog eens mee beziggehouden en het lukt niet echt (lees: ik ben gefrustreerd)

Ik vervang de kvs (wat een roestig sopje zeg), en start de wagen.
Na amper 2 min stationair draaien heeft het water nu al 95 graden!
En uit de thermostaat komt na echt 1 minuut al stoom...
Daarbovenop komt mijn water er terug uit langs de vuldop.

Thermostaat kapot?
Mijn pa zegt dat ik de thermostaat er van tussenuit moet halen, maar ik heb nu geen zin meer want ik ben kwaad en doodmoe.
(is voor morgen dus)
en past de thermostaat van een 1.0 type 1?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Op een GTI? phoe, het hangt van het aantal graden af volgens mij. Staat als het goed is op de thermostaat... 89 is ' normaal' bij mijn weten, maar bij een GTI weet ik het niet.

Als de auto zo snel warm loopt zal de thermostaat wel dicht blijven. Word de dikke grote slang van thermo naar radiator warm/hard?

Koppaking, als dat het is, word ie warm omdat het water in de cilinders komt. Dan moet ie ook wit roken... En KVS verbruiken....Ja of zwart, als het t olie punt is. Maar dan verbruikt ie ook olie.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:Op een GTI? phoe, het hangt van het aantal graden af volgens mij. Staat als het goed is op de thermostaat... 89 is ' normaal' bij mijn weten, maar bij een GTI weet ik het niet.

Als de auto zo snel warm loopt zal de thermostaat wel dicht blijven. Word de dikke grote slang van thermo naar radiator warm/hard?

Koppaking, als dat het is, word ie warm omdat het water in de cilinders komt. Dan moet ie ook wit roken... En KVS verbruiken....Ja of zwart, als het t olie punt is. Maar dan verbruikt ie ook olie.
ja, op de GTI
Ik zal morgen eens kijken, hij staat nu al netjes buiten geparkeerd.
En ik denk niet dat de koppakking er door zit.
Het water komt echt TE snel warm, mijn olie ziet er nog volledig normaal uit en bij mijn water zit geen olie.

oja, het water van de radiator was nog vrij koud toen mijn water al 90 graden had.

Morgen met de 2pk naar het werk 8)
alvast bedankt

john-wijnings
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuDec27, 2007 8:51:51 PM
Location: Zundert

Post by john-wijnings »

Volgens mij een doorgeslagen koppakking. Die kan namelijk ook naar alleen een waterkanaal zijn doorgeslagen.Daardoor vermengen zich hete verbrandingsgassen met de koelvloeistof waardoor de temperatuur erg snel oploopt.Vaak is dan ook de bovenste radiateurslang keihard.
Door de snelle opwarming krijg je stoomvorming, en door de stoomvorming loopt er nagenoeg geen koelmiddel meer door de thetmostaat. De waterpomp kan namelijk alleen vloeibare koelvloeistof pompen, en stoom is niet vloeibaar.
De auto hoeft daarom niet altijd wit te roken bij een doorgeslagen koppakking.
meten is weten, weten is wát te meten

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

john-wijnings wrote:Volgens mij een doorgeslagen koppakking. Die kan namelijk ook naar alleen een waterkanaal zijn doorgeslagen.Daardoor vermengen zich hete verbrandingsgassen met de koelvloeistof waardoor de temperatuur erg snel oploopt.Vaak is dan ook de bovenste radiateurslang keihard.
Door de snelle opwarming krijg je stoomvorming, en door de stoomvorming loopt er nagenoeg geen koelmiddel meer door de thetmostaat. De waterpomp kan namelijk alleen vloeibare koelvloeistof pompen, en stoom is niet vloeibaar.
De auto hoeft daarom niet altijd wit te roken bij een doorgeslagen koppakking.
Maar dan zou het water in de radiator zeker ook warm zijn; en borrelen.

Aangezien zn water daar koel blijft, lijkt het mij eerder het watercircuit niet loopt......
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik heb water op me gehad en het had totaal niet warm, en dat terwijl hij al 90-95 graden had (na 2 min)

koppakking lijkt me sterk
althans, dat hoop ik toch :lol:

(dit is allemaal vrij nieuw voor mij)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

het probleem is opgelost :D

de thermostaat uitgehaald en gekookt in water:
gaat maar 2mm open...

Ik haal de thermostaat uit van de 1.0 die een lekke koppakking had en blijkbaar hebben ze die gesloopt en enkel de dichting overgelaten.

Ik heb die dan maar voorlopig in mijn ax gestopt en mijn water blijft nu ok :)
morgen snel een nieuwe gaan bestellen

Bedankt allemaal!

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

mooi!
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

de nieuwe zit er in en het probleem is terug :(
water komt na 10 minuutjes rijden terug 100 graden...

zonder thermostaat bij normaal rijden ging de temperatuur niet eens boven de 60 graden...
(eenmaal op 80 gekregen bij 15min stationair draaien, na 10km te rijden)

koppakking? :(
hoe kan ik zekerheid hebben

*edit*
staat in de garage...
nog een vraagje
mag een thermostaat gedraaid zitten? :roll:

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

positie van thermostaat maakt niet uit voor de werking

zonder therm is logisch, omdat het water dan constant naar je radiator wordt gepompt.

Weet je zeker dat je meter goed is....

overigens lijkt mij het op temperatuur komen na 10 minuten niet slecht hoor.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

dvdoornik wrote:positie van thermostaat maakt niet uit voor de werking

zonder therm is logisch, omdat het water dan constant naar je radiator wordt gepompt.

Weet je zeker dat je meter goed is....

overigens lijkt mij het op temperatuur komen na 10 minuten niet slecht hoor.
Metertje werkt volgens mij correct want bij 100 graden komt er stoom uit de bijvuldop. (Eerst niet :()
Ik moet straks nog eens naar de garage gaan. Die zal het waarschijnlijk wel met zekerheid kunnen zeggen.

Dus het is mogelijk dat hij zonder thermostaat en met lekke koppakking toch fris blijft?
dit betekent slecht nieuws :(

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik hoor net van mijn vader dat, als je een nieuwe koppakking hebt, je na 1000 km nog eens naar de garage moet gaan om de kopbouten nog wat bij te spannen.

Kan iemand dit bevestigen? :)
(ohja, de GTI had idd een lekke pakking)

Post Reply