kachel lekt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
grunneger
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: ThuNov29, 2007 2:46:29 PM
Location: Stadskanaal

kachel lekt

Post by grunneger »

Mijn kachel lekt, het is er steeds nat onder.
Ook komt er een raar luchtje uit, net als dat je auto aan de kook is, en hij is heel wisselend van warmte, dan weer lekker warm , maar later weer koud, dat vindt ik op deze tijd van het jaar niet echt lekker.

Aangezien ik geen geld heb om er mee naar de garage te gaan, maar ook niet weet waar de radiateur van de kachel zit, kan ik dus ff niets anders dan kou lijden. :(


Groetjes Gea

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

wat in ieder geval makkelijk is om te weten,

heb je een type 1 of type 2 AX (rechthoekig of rond dashboard)

Pas wel op je motor kan uiteindelijk te warm lopen EN er zijn mensen die hete koelvloeistof niet lekker vinden op hun benen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

grunneger
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: ThuNov29, 2007 2:46:29 PM
Location: Stadskanaal

Post by grunneger »

Het is een type 1, met vierkante dashboard.

Ik houd het wel in de gaten, dat het blok niet te heet wordt.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die 2 slangen die vanuit je motorruim in je dashboard gaan, gaan naar je kachelradiateur, deze kunnen losgekoppeld worden van de lekke kachelradiateur en hiertussen kun je tijdelijk een bypass plaatsen.

dus dat er geen in en uitvoer naar je kachelradiateur gaat, maar het gewoon omgeleid word.

dit is een tijdelijke oplossing, maar een nieuwe kachelradiateur is wel aan te raden.

om de radiateur te vervangen moet zowiezo heel je dashboard eruit.

klik voor foto's ter indicatie.


diverse quotes van het citroënforum ter informatie, kijk ook zelf is op het citroënforum voor meer info, aangezien een lekke kachelradiator een bekend probleem is bij de Citroën zx :roll: :
De kachelradiator kostte mij 70 euro bij de dealer. Het probleem is dat je niet weet welke je moet hebben totdat-ie eruit is. Shoppen is dus erg lastig tenzij je je auto een paar dagen niet nodig hebt.

Vervangen is een ramp. Je hele dash moet eruit om bij het kachelhuis te komen. Dat is een kl.teklus.

Overigens staan er meerdere verslagen van het vervangen van de kachelradiator in het ZX forum. Onder andere van mij.....

Even zoeken dus op "kachelradiator".
Je kan die 2 slangen die het dashbord ingaan afkoppelen en doorverbinden met een stuk slang en pijp, wel goed ontluchten daarna anders gaat de koppakking kapot.

Als je de boel afkoppelt, bewaar het metalen clipje en bijbehorende onderdelen goed, dat clipje schijnt niet echt goedkoop te zijn.
ZX-Enschede schreef:
Waar heb je die gele slang vandaan en hoe heb je die vastgemaakt?


Dat was een gewapende hoge-druk slang.

Denk bijvoorbeeld aan de slang van een compressor !!
Geloof een diameter van...1,5 cm ofzoiets.

Moet je ff opmeten hoe breed die zijn op je kachel slang.

Ging met veel moeite eromheen met een beetje verwarmen lukte het.
Daarna met slangenklemmen flink aangedraaid.

Image

Op deze foto kan je het nog beter zien...
Image

en lees hier even verder voor meer info:
http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... s&start=45

een zx is wat anders als een ax type 1, maar veel dingen zijn hetzelfde.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citroenAleX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: SatMay19, 2007 9:04:39 AM
Location: noord groningen

Post by citroenAleX »

ik weet niet of het verschil maakt, maar ik heb een type 2 en bij mij hoefde niet het hele dashboard er uit.
als je aan de passagierkant onder het dashboard kijkt in het midden van de auto kun je daar de kachel radiateur zien zitten. je kunt hem dan met wat wrikken en doen er wel uit en daarna er weer in krijgen.
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik heb nog een paar kachelradiateurs liggen... mocht je er 1 nodig hebben om te vervangen dan hoor ik het wel...

Grt,a
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

citroenAleX wrote: je kunt hem dan met wat wrikken en doen er wel uit en daarna er weer in krijgen.
In de Haynes staat het voor de type1 ook zo omschreven.
ZX dash zit net een tikkeltje anders in elkaar.
Voor de haynes zie:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=8260
Hoofdstuk 3.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

juist type 1 hoeft dash er niet uit.
En wie bij type 2 de pijpjes door zaagt kan een radiateur type 1 monteren.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Joost wrote:juist type 1 hoeft dash er niet uit.
En wie bij type 2 de pijpjes door zaagt kan een radiateur type 1 monteren.
inderdaad, het is makkelijker om het dash eruit te halen, ben je zowat sneller mee klaar dan het gemartel door die kleine opening heen, een type2 radiateur krijg je er nooit heel in.

grunneger
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: ThuNov29, 2007 2:46:29 PM
Location: Stadskanaal

Post by grunneger »

Oke, ik zal iemand eens opdracht geven om dat allemaal te proberen, ik ben wel handig , maar als ik dit allemaal lees, dan laat ik toch liever iemand anders ff klooien :wink:

En bedankt allemaal :D


Groetjes Gea

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

bij type 1 is het vrij makkelijk, heb het laatst nog gedaan.

- koelvloeistof aftappen
- onder je dashboard het witte plastic ding losschroeven (3 schroefjes)
- in je motorruimte aan de kachelslangen trekken
- kachelradiator los maken (clipjes)
- radiator eruit trekken
- nieuwe erin

monteren is omgekeerde volgorde

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

is vaak zo :P

maar volgens jouw omschrijving, lijkt het wel heel erg mee te vallen..;)

Succes iig;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply