Koppaking vervangen: een paar vraagjes
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppaking vervangen: een paar vraagjes
Heren,
Allereerst even voorstellen: Ik ben Ruben en ben zelf een Honda rijder (momenteel in een 1.8vti).
Nu rijdt mijn vriendin in een Ax 1.0 escapade uit 93. Sinds een jaar is er al sprake van enige olielekkage. Als je voor de auto staat dan is het linksvoor nat, net als de (onderkant) van de dynamo en voor de rest de onderkant van de draagarmen, carter etc.
Ook zit er wat drap in de olie (geelachtig). Dit lijkt mij zelf een gevalletje koppaking. Wat ik zo lees komt dit wel vaker voor bij dit type motorblok. (iemand een idee wat trouwens de motercode is ? TU….. ik neem aan dat dit geen aluminium blok is)
Nu ben ik zelf wel redelijk vaak aan het sleutelen met mijn eigen auto, maar een koppakking project heb ik nog nooit gedaan. Ik heb al wel een Haynes manuel gedownload en flink gegoogeld.
Toch heb ik nog de volgende vragen:
• Om de kop ‘rustig’ los te wrikken wordt gebruik gemaakt van 2 st. speciaal gebogen stangen. Kan dit ook op een andere manier, misschien met een gebogen draadeind ofzo?
• Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)
• Het loshalen van de distibutieriem is helaas nodig bij deze ‘operatie’ maar hoe voorkom ik dat de tandwielen verdraaien? Ik weet dat hier speciaal gereedschap voor bestaat, maar speciaal zal ook wel weer berekenen: speciale prijs. Iemand ideeën of alternatief gereedschap? Daarnaast had ik gelezen over iemand die de positie van de riem had gemerkt op de riem en nokkenastandwiel en op de riem en krukastandwiel. Deze merken zette hij weer over op de nieuwe riem. Lijkt mij wel logisch, maar is een oude riem niet wat langer i.v.m. ouderdom / uitrekken?
• Het weer op spanning brengen van de spanrol moet met een speciaal stuk gereedschap voorzien van een arm van 10cm waaraan een gewicht van …kg moet hangen. Dit gereedschap is voorzien van een vierkante kop 7x7mm is dit hetzelfde formaat waarmee van koppeling ratel dop?
• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Alvast bedankt voor jullie reacties (hoop ik)
Allereerst even voorstellen: Ik ben Ruben en ben zelf een Honda rijder (momenteel in een 1.8vti).
Nu rijdt mijn vriendin in een Ax 1.0 escapade uit 93. Sinds een jaar is er al sprake van enige olielekkage. Als je voor de auto staat dan is het linksvoor nat, net als de (onderkant) van de dynamo en voor de rest de onderkant van de draagarmen, carter etc.
Ook zit er wat drap in de olie (geelachtig). Dit lijkt mij zelf een gevalletje koppaking. Wat ik zo lees komt dit wel vaker voor bij dit type motorblok. (iemand een idee wat trouwens de motercode is ? TU….. ik neem aan dat dit geen aluminium blok is)
Nu ben ik zelf wel redelijk vaak aan het sleutelen met mijn eigen auto, maar een koppakking project heb ik nog nooit gedaan. Ik heb al wel een Haynes manuel gedownload en flink gegoogeld.
Toch heb ik nog de volgende vragen:
• Om de kop ‘rustig’ los te wrikken wordt gebruik gemaakt van 2 st. speciaal gebogen stangen. Kan dit ook op een andere manier, misschien met een gebogen draadeind ofzo?
• Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)
• Het loshalen van de distibutieriem is helaas nodig bij deze ‘operatie’ maar hoe voorkom ik dat de tandwielen verdraaien? Ik weet dat hier speciaal gereedschap voor bestaat, maar speciaal zal ook wel weer berekenen: speciale prijs. Iemand ideeën of alternatief gereedschap? Daarnaast had ik gelezen over iemand die de positie van de riem had gemerkt op de riem en nokkenastandwiel en op de riem en krukastandwiel. Deze merken zette hij weer over op de nieuwe riem. Lijkt mij wel logisch, maar is een oude riem niet wat langer i.v.m. ouderdom / uitrekken?
• Het weer op spanning brengen van de spanrol moet met een speciaal stuk gereedschap voorzien van een arm van 10cm waaraan een gewicht van …kg moet hangen. Dit gereedschap is voorzien van een vierkante kop 7x7mm is dit hetzelfde formaat waarmee van koppeling ratel dop?
• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Alvast bedankt voor jullie reacties (hoop ik)
Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes
Mag ik zeker niet reageren?VDL wrote:Heren,
Ik zou er in ieder geval wel rekening mee houden dat je de kop moet laten vlakken. Het hoeft niet perse nodig te zijn maar na een (flinke) warmloper zijn ze meestal wel goed krom.• Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)
Aanrader om bij de koppaking OOK D riem en spanrol te vervangen, slijtage gevoelige onderdelen en anders moet je binnen kort weer aan de gang.• Het loshalen van de distibutieriem is helaas nodig bij deze ‘operatie’ maar hoe voorkom ik dat de tandwielen verdraaien? Ik weet dat hier speciaal gereedschap voor bestaat, maar speciaal zal ook wel weer berekenen: speciale prijs. Iemand ideeën of alternatief gereedschap? Daarnaast had ik gelezen over iemand die de positie van de riem had gemerkt op de riem en nokkenastandwiel en op de riem en krukastandwiel. Deze merken zette hij weer over op de nieuwe riem. Lijkt mij wel logisch, maar is een oude riem niet wat langer i.v.m. ouderdom / uitrekken?
Om je alles vast te zetten, draai je het nokkenas aan het tandwiel tot dat het blokkeer gat in het tandwiel recht voor het blokkeer gat in je cilinder kop zit. Dit blokkeer je door er een inbus sleutel door heen te doen, of een lange bout ofzo, en vervolgens blokkeer je je vliegwiel door aan de ' voorkant' van de motor, vlak bij het type (en motorcode! ) plaatje een inbus sleutel o.i.d. door het blokkeer gat te doen.
Volgens mij deden wij het ook zo dat er 1 aan het nokkenas wiel zegmaar draaide tot dat het inbusje bij het vliegwiel er uitzich zelf in ' valt'
Volgens mij is dit een Torx (die je eigenlijk zoiezo nodig hebt als je sleuteld aan een AX, franzen zijn er gek op) of dop 13.• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes
Volgens mij is dit een Torx (die je eigenlijk zoiezo nodig hebt als je sleuteld aan een AX, franzen zijn er gek op) of dop 13.[/quote]• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Ik heb Rock's anders ook wel eens horen schelden over E-torx kopbouten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes
Ik heb Rock's anders ook wel eens horen schelden over E-torx kopbouten. [/quote]MNM(tm) wrote:Volgens mij is dit een Torx (die je eigenlijk zoiezo nodig hebt als je sleuteld aan een AX, franzen zijn er gek op) of dop 13.• Is er een speciale dop nodig voor het los/vast draaien van de kopbouten?
Dat zal best, maar is makkelijk van te voren even kijken. Kleppendeksel eraf en je ziet gauw genoeg wat voor dop/gereedschap je nodig hebt
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ruben, KLIK HIER om een verslag van onze eerste koppakking vervanging te zien.
Succes met je klus.
Groetjes, Henk
Succes met je klus.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Mooi verslag Henk, heb 3 kleine opmerkingen, misschien overbodig omdat je het wel gedaan heb, maar niet te zien op de foto.
1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.
2) Heb je de kleppen gesteld? Dit is wel noodzakelijk omdat alles los is geweest.
3) Vervang de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt, het olieverbruik daalt dan tot bijna niets.
1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.
2) Heb je de kleppen gesteld? Dit is wel noodzakelijk omdat alles los is geweest.
3) Vervang de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt, het olieverbruik daalt dan tot bijna niets.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Overigens, bij mij ging de kop er erg makkelijk af, trokken hem aan injectie en thermostaat gewoon eraf.
Spanrol hebben wij gewoon vast gedraaid ' op gevoel' , marc gedaan
En de kopbouten op spanning met een graden circel, we hadden geen momentsleutel. Kopbouten mag je eigenlijk niet hergebruiken en is ook niet aan te raden, maar veel automaterialen handels hebben deze niet op voorraad!
Spanrol hebben wij gewoon vast gedraaid ' op gevoel' , marc gedaan
En de kopbouten op spanning met een graden circel, we hadden geen momentsleutel. Kopbouten mag je eigenlijk niet hergebruiken en is ook niet aan te raden, maar veel automaterialen handels hebben deze niet op voorraad!
En als ie zonder dat hele verhaal gewoon in 1x start na de operatie?
BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 9:52 pm Onderwerp:
Mooi verslag Henk, heb 3 kleine opmerkingen, misschien overbodig omdat je het wel gedaan heb, maar niet te zien op de foto.
1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Als eerste bedankt voor het compliment.ZX1.4i wrote:Mooi verslag Henk, heb 3 kleine opmerkingen, misschien overbodig omdat je het wel gedaan heb, maar niet te zien op de foto.
Deze manier was bij mij niet bekend maar klink heel logisch en ga ik zeker doen de volgende keer.ZX1.4i wrote:1) Motor op oliedruk brengen mbv de startmotor, bobine loskoppelen en startten totdat het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. Als je dan de bobine kabel aansluit, dan start de auto in één keer, ik heb het nooit anders meegemaakt.
Maar het probleem van het niet vlot starten lag aan het vergeten aan te sluiten van een temperatuur zender, de ECU dacht dat de motor al op temperatuur was met als gevolg startprobleem. Op een van de volgende dagen op de site is de foto van de oplossing te zien.
Kleppen heb ik inderdaad gesteld was ook echt wel nodig zeker omdat alles los is geweest.ZX1.4i wrote:2) Heb je de kleppen gesteld? Dit is wel noodzakelijk omdat alles los is geweest.
Klepseals heb ik niet vervangen een van de reden was de zeer goede staat staat van de kop en de andere reden was dat bij de aanschaf van de onderdelen geen klepseals op voorraad waren.ZX1.4i wrote:3) Vervang de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt, het olieverbruik daalt dan tot bijna niets.
Een derde reden was dat ik niet de beschikking had en heb van het juiste gereedschap om de kleppen te demonteren.
Het motortje loopt vanaf de reparatie als een zonnetje en verbruikt geen olie.
We hebben op dit moment een 1.4 TRS U9 (5-deurs) in restauratie en mogelijk wordt dat de volgende koppakking, d-riem, spanrol en klepseals vervanging.
KLIK HIER voor foto's van de 1.4 TRS.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Kopbouten mogen volgens de diverse "Manuals" WEL hergebruikt worden alleen is er een restrictie de lengte moet nog binnen de gestelde tolerantie vallen. (lengte moet liggen tussen de 184,5mm en de 185,9mm als er 1 of meer niet correct zijn dienen ze allemaal te worden vervangen)grietje wrote:....En de kopbouten op spanning met een graden circel, we hadden geen momentsleutel. Kopbouten mag je eigenlijk niet hergebruiken en is ook niet aan te raden, maar veel automaterialen handels hebben deze niet op voorraad!
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Die torx kopbouten zijn kl*te dingen. Zou de gewone maar opzoeken. Met vastdraaien schoot ik eraf van 1 kopbout. Wist A niet meer op welke positie ik eraf was geschoten. En B was de kopbout zowat meteen rond gedraaid. Ander Bitje erin geramd en op gevoel wat vaster gedraaid.
Mijn oude bouten die erin zaten kon teminste een gewone dop op.
Mijn oude bouten die erin zaten kon teminste een gewone dop op.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Is ook niet goed, alle olie is eruit geweest, je heb dan een behoorlijk droge start, het eerst op druk brengen staat niet voor niets in de handboeken.grietje wrote:En als ie zonder dat hele verhaal gewoon in 1x start na de operatie?
Wat de kopbouten betreft, je kan ze nameten en hergebruiken als ze niet teveel zijn uitgerekt, echter de prijs voor een setje is c.a. €30, de moeite niet waard om het risico van afbreken of niet goed afdichten te nemen. Heb namelijk ook al eens een AX gefixt die weer was gaan lekken nadat een garage de oude kopbouten had hergebruikt, die waren niet sterk genoeg meer.
Wat de klepseals betreft, als er geen tot laag olie verbruik is, of er word weinig met de auto gereden, dan is het goedkoper om de klepseals te laten zitten.
@Henk Bats, de 1.4TRS die je in restauratie heb, als je aan de kop gaat beginnen, laat het dan effe weten. Ik help je dan wel met het reviseren van de kop door de kleppen te demonteren en opnieuw inslijpen op de zittingen, nieuwe klepseals en nokkenaskeerring erop. Ik heb een klepveertang, en de rest om de kop te reviseren.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Met Torx moet je inderdaad wat voorzichtiger zijn, ik hanteer het volgende "truukje":Mark wrote:Die torx kopbouten zijn kl*te dingen. Zou de gewone maar opzoeken. Met vastdraaien schoot ik eraf van 1 kopbout.
Als je een T-stuk neemt (wring-ijzer) met een verlengpijp van een halve meter, kun je meer kracht zetten.
Terwij iemand anders het T-stuk met gradenschijf vasthoud, dit is een stuk stabieler.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bedankt voor het aanbod kom er op terug, zal wel na de winter worden als de temperatuur weer wat beter wordtZX1.4i wrote:@Henk Bats, de 1.4TRS die je in restauratie heb, als je aan de kop gaat beginnen, laat het dan effe weten. Ik help je dan wel met het reviseren van de kop door de kleppen te demonteren en opnieuw inslijpen op de zittingen, nieuwe klepseals en nokkenaskeerring erop. Ik heb een klepveertang, en de rest om de kop te reviseren.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
ik snap hem al, ik heb de olie er niet uit gehad. Die was namelijk pas een week vervangen; dus alleen beetje bijgevuld om de nieuwe cilinder kop te smerenZX1.4i wrote:Is ook niet goed, alle olie is eruit geweest, je heb dan een behoorlijk droge start, het eerst op druk brengen staat niet voor niets in de handboeken.grietje wrote:En als ie zonder dat hele verhaal gewoon in 1x start na de operatie?
Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes
kop niet vlakken, maar kijken waar die krom is. als hij hol staat, dan eerst in het midden vast draaien en daarna de buitenste kant, staat hij bol dan net andersomVDL wrote: • Na demontage van de kop, moet deze dan gevlakt worden? De motor is al wel eens warm gelopen i.v.m. lekkage in het koelsysteem (aansluitflens koelslang op thermostaat.)
Met gedemonteerde kop kun je ook wel bij mij op me werk terecht, dat is een betere plek om de kop te reviseren, spoelbak, perslucht en HD-Spuit bij de handHenk Bats wrote:Bedankt voor het aanbod kom er op terug, zal wel na de winter worden als de temperatuur weer wat beter wordt
Xantia 1.9D Sensation (Import)
maar als je hem vlakt, vlak je alleen de onderkant en niet de bovenkant, dus krijg je ongelijke balans..DuFF wrote:dat lijkt me ook niet fantastisch, want dan is die kop al een beetje krom geweest, en dan ga je 'm weer recht trekken, ik denk dat je dan meer kans hebt op scheuren of andere ongein, er is iig heel veel sterkte uit het blok weg.
Re: Koppaking vervangen: een paar vraagjes
Mag ik zeker niet reageren?grietje wrote:VDL wrote:Heren,
foutje, tuurlijk mag jij reageren
Alvast bedankt voor jullie racties en links. Ben inmiddels al een heel stuk wijzer geworden.
Nu zijn er voor dit motorblok 3 verschillende koppakking te koop 1.3 / 1.35 en 1.5mm. Moet ik eerst kijken welke pakking er nu tussen zit? of kun je dit ook zien zonder demontage? Waarom zijn er eigenlijk verschillende types?
Wat betreft de kopbouten, zijn deze nog te krijgen met een gewone 6-kant kop of alleen in torx uitvoering?
Voor het loswrikken van de kop (2 stalen gebogen stangen) zat ik te denken om wapeningstaal te laten buigen, maar wat is de diameter van de gaten waar je de stangen in moet steken? M10 / M 12 of M16?