Bedrijfstemperatuur 1.4i motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WAP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: MonNov05, 2007 9:30:48 AM
Location: Ommen
Contact:

Bedrijfstemperatuur 1.4i motor

Post by WAP »

Hallo,

ik heb vrij recent een ax aangeschaft! Geweldig autootje.. 1.4i motor is
erg vlot en dat met 750 KG ( Furio '96)

Alleen vind ik hem erg warm worden.. temperatuur altijd eindje
boven de 90 graden..

mijn vraag : Is dit normaal?!

graag reacties!

mvg
WAP
AX FURIO 1.4i

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Yup, da's normaal. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

WAP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: MonNov05, 2007 9:30:48 AM
Location: Ommen
Contact:

Re: Bedrijfstemperatuur 1.4i motor

Post by WAP »

Dank voor je reactie..

ik heb de fan nog nooit horen of zien draaien..
Op forum staat dat dit ergens bij 97 graden gaat gebeuren..

maargoed.. als het normaal blijkt te zijn dan geeft mij dat weer wat rust!

goed weekend verder!

gr.
WAP
AX FURIO 1.4i

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

M'n vorige Volcane liep prima bij 96°, terwijl m'n huidige Volcane 't prima naar z'n zin heeft op 89° en m'n dieseltje is helemaal in z'n sas bij 80°, dus 't verschilt best wel per model en type blok, denk ik.
Last edited by MNM(tm) on WedNov14, 2007 11:34:09 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Hangt ook af van je termostaat, er zijn verschillende uitvoeringen. In ieder geval 83, 89 en nog 1 iets hoger.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Mijn AX haalt op zijn metertje de 80 graden nog niet eens... Maar hij rijdt er niet minder om dus...
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

De mijne staat strak op 83, maar in hoeverre zo'n metertje exact is?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De mijne zit doorgaans tussen de 90 en 100. Maar hoe betrouwbaar die meter en sensors zijn. Zal per sensor verschillen.

Als ie het rode ingaat en de fan draait nog steeds niet zit ut niet goed. Je zou ff kunnen voelen of je radiateur heet wordt. Maar weet 99% zeker dat er niks aan de hand is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Ricardo wrote:Mijn AX haalt op zijn metertje de 80 graden nog niet eens... Maar hij rijdt er niet minder om dus...
word ie bij stationair lopen wel warm? zo ja.. dan blijft je thermostaat open staan
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

80 graden moet ie zeker halen. anders krijg je namelijk temperatuurverschillen tussen snelweg en bebouwde kom rijden enzo, en ook forse verschillen op verschillende plaatsen in het blok.

dat gaat scheuren als je pech hebt.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

kevin.broke wrote:80 graden moet ie zeker halen. anders krijg je namelijk temperatuurverschillen tussen snelweg en bebouwde kom rijden enzo, en ook forse verschillen op verschillende plaatsen in het blok.

dat gaat scheuren als je pech hebt.
Ik hoor net dat dat dus niet goed is :?
Als ik hem stationair laat draaien wordt hij wel warmer, en in filerijden ook, maar hij moet dus minimaal 80 graden worden? Dan denk ik dat ik bij de "kopwissel" er ook maar een ander (lees warmer) thermostaatje in ga zetten. Dat zal het euvel wel wezen dan. De kachel wordt trouwens ook niet altijd even warm bedenk ik me net....
Mjah, alles gaat er toch vanaf dus...
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja die van mij wordt rustig 90 a 95 graden. Dat is idd wel goed. Met nieuw thermostaathuis en een schoon KVS systeem slaat de fan echt NOOIT meer aan..:)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

@ Ricardo: denk dat je geen warmere thermostaat moet hebben, maar dat je thermostaatje gewoon een beetje gaar is ;)
Dat hebben die dingen wel vaker na een aantal jaar. Misschien kan zo'n blokje 75 graden ook wel hebben, maar het gaat erom dat ie z'n bedrijfstemperatuur haalt en daar dan ook blijft, zodat alles dezelfde temperatuur heeft en dus geen wrijving of spanning gaat veroorzaken.

De nogal wat verbouwde TU 1600 van een vriend van me is bijvoorbeeld altijd 95-100 graden; houdt in dat te koude delen opgewarmd worden door de koelvloeistof en gekoeld wanneer ze heet worden. Met een oliekoeler wordt de verdeling nog mooier, vooral bij zware belastingen.

Je moet warmte onttrekken wanneer de temperatuur TE hoog wordt, en dus niet altijd zoals veel mensen denken.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Ok, duidelijk, dank je. Maar welke temperatuur moet ik dan nemen? Geen idee wat er nu in zit dus. Wat is standaard?
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

standaard

Post by MrBBQ »

Volgens mij is standaard tussen de 80 en 90 graden!

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Post Reply