Op de eerste serieuze rit gaat op de snelweg het stoplampje en het oververhittingslampje aan. De temperatuurmeter staat strak omstreeks de 85-90 graden. Goed, wachten en na een tijdje weer doorrijden en vrijwel direct weer die twee lampjes aan. Het viel me al op dat de ventilator niet ging draaien.
Vanochtend eens het probleem onder de loep genomen. Eerst de boel ontlucht met een lange PVC-pijp op de radiateur (het borrelde na een tijdje flink), ik had namelijk de tempsensor van de ECU eerder vervangen.
Het volgende gedrag nu vanaf de koude start. De temperatuur blijft stijgen, de slang van de thermostaat wordt heet en de radiateur warm. De fan weigert aan te slaan en bij 115 op de meter, ging het oververhittingslampje branden. Zo hoort het! (denk ik)
In ieder geval een thermocontact wat niet goed werkt, de thermostaat lijkt goed te zijn. Nu dacht ik dat na deze ontluchtingsprocedure het probleem wel opgelost zou zijn. Tijd voor de testrit!
Maar helaas, met m'n kvs-tempmeter keurig op 85-90 graden (schaal is wat moeilijk in te schatten), ging weer dat lampje voor oververhitting aan. Motor uit, fan doorverbonden (die doet het zo prima!) en na een tijdje terug gereden. Gek genoeg bleef met draaiende fan de motortemperatuur volgens de meter ook 85-90 graden, maar nu ging het oververhittingslampje niet aan!


Wat moet ik hier nu van denken, is dat lampje nu echt stuk? 's ochtends bij stationair warm draaien ging het lampje wel keurig aan, omdat de fan er niet in kwam, bij 115 graden. Tijdens het rijden gaat ie dus aan bij 85-90 graden zonder fan. Mijn ervaring met de ax is dat de fan eigenlijk zelden draait.
Verder is de kvs helder groen, de olie brandschoon, de koppakking lijkt echt niet lek te zijn (is echt heel mooi droog, zonder dat ie schoongespoten is, ik weet ook van wie ik 'm gekocht heb).
Wie-o-wie weet wat ik moet doen behalve dus het thermocontact vervangen?