Snelste en goedkoopste manier van tunen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Snelste en goedkoopste manier van tunen

Post by Sander »

Technisch verhaal:
Het ontstekingstijdstip varieert nogal afhankelijk van de belasting en het toerental van de motor. het toerental wordt gecompenseerd door middel van een soort centrifugaal koppeling. En de afhankelijkheid van belasting wordt geregeld door middel van een vacuum.
Dit is het einde van het verhaal voor een ax met carbs.

Het volgende gaat alleen op voor een ax met mechanische ontsteking en electronische injectie. Dus voor july 92.

Als de motor warm is wordt door een klep het vacuum afgesloten oftewel geen vervroeging meer. Dit is om de temperatuur aan het eind van de verbranding omlaag te brenden, dit op zijn beurt is weer gedaan om de hoeveelheid NOx in je uitlaatgassen te verminderen.


De methode:
Het stekkertje van dat rotklepje lostrekken. Hij is als volgt te vinden. Aan de achterkant van je verdeler komt er ergens een rubber slangetje uit. (Zit aan een soort ufo op zn kant vast :? )In ieder geval dat slangetje loopt naar de passagierszijde toe. OP een gegeven moment zit er dan een blokje in het slangetjemet daaraan een stekkertje. Die trek je los. Hij zit op je wielkast.

Het effect:
Voorheen 0-100 met een bijna lege tank een maat van me met 70 kilo in 13 seconde
Daarna 0-100 met een volle tank en Jur dus zo'n goeie 60 kilo meer in 12 seconden.

Zou zeggen probeer het het kan geen kwaad en tis heel simpel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

das zeker niet te duur :D
Ik moet straks naar n'n werk, en zal het eens proberen. Resultaat laat ik vanavond wel weten
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Het enige wat het stekkertje doet is dus NOx verminderen?

Dus in Theorie gaat je verbruik niet omhoog?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Al schiet je me lek ik zou het niet weten. Je gaat er iig wel harder van rijden :D
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bas
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: FriFeb13, 2004 8:52:23 AM
Location: Grave

Post by Bas »

Zit er op de inspuiter-blokken een klopsensor? Ik kan mij namelijk voorstellen dat, bij inmiddels warme motor, een vervroeging van het ontstekingstijdstip een eerdere neiging tot pingelen tot gevolg kan hebben. Dan zou een klopsensor dit door moeten geven aan de inspuiting die vervolgens zuiniger aan doet om zo het geregistreerde pingelen te verminderen/elimineren. Maar goed, da's wat ik theoretisch bedacht had. Ik de praktijk lijkt het te werken, dus dat is natuurlijk mooi. Met het oog op onze AX wil ik geen risico lopen omdat ie al getuned is en ik niet weet of ie dat erbij zou kunnen hebben. Wellicht dat ze deze truck al hebben toegepast. Zal eens kijken en dan laat ik het wel weten.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Vandaag heb ik gekeken of ik mn auto ook al wat meer voorontsteking kon geven. Nou dat kan. Je merkt het vrij makkelijk als ie gaat pingellen. Nogal een duidelijk geluid. Er zit geen pingelsensor op het blok, maar omdat je het herkent kan je het makkelijk verhelpen. scheurde vandaag ook als een malloot door de polder heen met op de passagiersstoel een dopje 10 om de boel weer terug te zetten.

Maar van die voorontsteking merk ik eerlijk gezegt weinig. Alleen dat stekkertje lostrekken is een pittig verschil.

Door dat stekkertje los te trekken gaat je motor nog echt niet pingellen. Want alleen bij hete motor kapt ie de vacuumstroom aan het eind af om de temp wat te verlagen. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

zoals vroeger bij je puch.. vooronsteking harder optrekken,
naonsteking hogere eindsnelheid, en af en toe een moeie vlam in de pijp

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

Hey Sander !!
Vindt wel allumaal leuk stekkertje los trekken enzo maar ja omnou tezeggen dat dit de manier is !! om je wagen te tunen mijn mening is van niet !
Ik zou als ik de rest was stekkertje laten zitten tot dat we weten wat het stekkertje pcies doet en wat het uitmaakt als je hem er aflaat.
Kan me voorstellen dat het toch niet helemaal de bedoeling is dat je wagen continu voor ontsteking heeft wat wel degelijk als gevolg heeft dat hij eerdergaat pingelen nou betwijfel ik dat dit al gebeurt voor dat hij in zijn toeren begrenser springt maar toch !
Denk na wat je doet is mijn advies aan de rest !!

Ge groet Jeffry

PS sander dit is nie persoonlijk bedoelt hoor :)
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

ik d8 dat jij met je turbo bezig was, of is dat project alweer verleden tijd???
hell breaks lose, when i accelerate!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zoals al ergens anders al vermeld staat ben ik voor school bezig met kijken of het lukt om mijn ecu te vervangen door een microcontroller. Ik kwam dit stekkertje tegen in de haynes. Wat daar staat is het volgende.

Sorry tis engels

In addition to the components described above (alle onderdelen van een carburateur model), the system is equipped with an ignition timing retard system. This reduces the Nitrous oxide (NOx) content of the exhaust gases. This sustem is controlled by the fuel injection ECU. The ECU has control over an electrically operated solenoid valve, mounted in the engine compartment, which is fitted in the vacuum pipe linking de distibutor vacuum diaphagm to the inlet manifold. At certain engine temperatures, the ECU switches off the solenoid valve, which cuts off the vacuum supply to the distributor vacuum diaphragm, reducing the ignition advance.

Na dat stukie ga ik denken.
1 kan het kwaad om te proberen
antwoord: Nee want een ax met carb heeft in principe hetzelfde systeem maar dan zonder dat er een klep in zit.
2 Zou het helpen aan meer vermogen
Antwoord: waarschijnlijk wel want bij een hogere motorbelasting wil je meer voorontsteking. Dit wordt door die klep tegengegaan.

Dus wat doe ik ik trek het stekkertje eraf rij hem lekker warm en geef gas. Effect is dat de auto veel harder door blijft trekken. Dus experiment geslaagt.

Vanmiddag heb ik wat anders gedaan ik heb namelijk gewoon de standaard vervroeging veranderd. Normaal is dit 4 graden. Ik heb hem nog wat extra graden verdraaid. Dit is heel iets anders. En als je het niet begrijpt of bang bent dat je je motor heel erg beshadigt zo moet je het niet doen. Maar wtf ik ga er een turbo opzetten dus mn motor is toch al beschadigt :D

Ow btw de motor loopt nu wel een stuk lekkerder ik hoor hem zowat niet meer als ie warm is.

@jeffry
Ik zou nooit iets posten wat de pest is voor je auto. Dat weet je toch lieverd :wink: . Alle tuning is trouwens slecht voor je motor. (Gasgeven ook). Meer vermogen = meer slijtage.

@Marcel
Moet eerst ff mn huis van een nieuwe vloer en interieur voorzien. Dan gaat de turbo erin.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik heb het vandaag ff geprobeert, maar ik kan niet zeggen dat ik merk dat ie sneller optrekt. Wel hapert ie wat bij volgas, dus ik heb 'm er maar weer aangezet.
Image

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

er is maar 1 ding waar een tu3 motor echt niet van houdt,
en dat is het eerste kwartier gas geven en trekkracht vragen,
bij een koude motor.

de schade die dat oplevert is enorm, wat sander hier suggereerd,
is te verwaarlozen.
een tu3 motor zoals in de ax is enorm sterk, kijk maar eens hoeveel axjes er te koop staan met 150.000+km en garantie...
en dat voor een auto die al bijna 8 jaar niet meer gemaakt wordt.

voor wie het aandurft, trek eens een motorkap open van de c2 vtr bij een dealer, daar zitten interessante nieuwe dingen rondom die (oude!) tu3 motor.... wat zou dat allemaal zijn....

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Image
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee die is het niet. Ik heb er wel heel inspirerend naar zitten kijken. Maar ik heb nog geen flauw idee waarvoor die is. Ene kant van het slangetje wat daaraan zit gaat naar je injectiehuis en de andere kant verdwijnt achter je zijscherm waar er een koolstof filter schijnt te zitten. (Weet iemand wat dit doet?????). Tis die andere de slangetjes zitten daar zeg maar haaks op elkaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

Post by harry »

koolstof filter is toch voor overtollige benzine dampen, bij heel veel 205 gti-tjes sluiten ze dit gewoon af, heeft alleen met bepaalde milieu-eisen te maken

maar ik weet het niet zeker, moet je een keer http://www.205gti.com kijken op het forum
ZX 2.0i 16v 1994

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heb het niet op het forum kunnen vinden. Vraag me echt af wat het doet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

ik snap het nie helemaal?? :?

je kan ook de ontseking iets losdraaien de moter rond de 3000toeren ongeveer en dan gaan draaien met de onsteking en dan loopt het toerental op en net voordat ie weer omlaag gaat moet je hem weer vast draaien

dat helpt ook wel

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Werkt niet bij injectiemotoren de ecu gaat het terug proberen te regellen. Is heel vervelend.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

@brain
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatJul19, 2003 12:46:59 AM
Location: 200Pk & 245Nm
Contact:

Post by @brain »

Sander wrote:Heb het niet op het forum kunnen vinden. Vraag me echt af wat het doet.


Dit is je koolstoffilter klep die wordt door je ECU aangestuurd(Duty cycle)
om onder bepaalde motor omstandigheden benzine dampen uit je brandstof tank je motor in te laten zuigen! deze benzine dampen zijn opgeslagen in het active koolstoffilter wat achter je rechter voorscherm zit.
Dit systeem is toegepast zodat er geen benzine dampen in de open lucht komen.

Bryan

Post Reply