Accu lampje aan en uit en nu naka?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ax11rijder
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM

Accu lampje aan en uit en nu naka?

Post by Ax11rijder »

Accu lampje aan en uit en nu naka?
Hoi Waar heb ik nu mee te maken?
Tijdens een rit ging het accu lampje branden :shock:
Ik dacht ach gaat vanzelf weer uit?
Inderdaad het ging weer uit.
Toen ik vanmorgen wilde starten alleen wat geratel :evil: en naka.
Heb hem pas gekocht omdat een een kleiner wagentje wilde
Wat kan dit zijn? Dynamo, startmotor, of event accu zelf.
Hij start dus niet... contact omdraaien geeft een raar ratelend geluid net of de startmotor niet rond wil draaien.
Lampjes van de accu branden dus wel als het contact omgedraait word.
Wie helpt deze leek (53) met informatie Aub
Moet hij naar de sloop (shit) nee toch, of weten de Ax fans hier wat er loos is!!
In ieder geval bedankt voor elke informatie

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

het ratelende geluid wat je hoort is je startmotor, die onvoldoende stroom heeft om rond te gaan..

dus je accu is leeg, nu is de vraag, warom is je accu leeg?

grote kans dat je dynamo het begeven heeft, of iig de spanningsregelaar/koolborstels.

sloop hoeft dus zoiezo niet!
zoek even iemand op met startkabels en kijk of de auto dan start.. en of deze dan blijft lopen, zorg ook dat je een multimeter bij de hand hebt, dan kan je bij draaiende motor meten of de accu wordt opgeladen, over de accupolen zou bij een draaiende motor zo'n 14.6v moeten geven!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ten eerste, ik verplaats je berichtje naar Technisch

Ten tweede, hiervoor hoeft ie niet naar de sloop hoor! Ik gok op een overleden dynamo maar het kan ook je accu zijn. Beide kosten niet zoveel, en de test zoals hierboven beschreven is zo uitgevoerd. Bij 13,8 - 14,5 V (ongeveer) is je dynamo "goed", lager (of hoger :?) is fout.

Succes!
Kijk uit, een Cactussssss

Ax11rijder
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM

Post by Ax11rijder »

Hallo
Van harte bedankt voor de reacties
Volgens de meeting was de accu defect
Dus een nieuwe
Maar toch blijft af en toe het controle lampje even knipperen tijdens het rijden, Zou volgens de monteur ook nog de dynamo (koolborstels) kunnen zijn.
Afijn hij rijd weer, geweldig bedankt
Axrijder Aad

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Dat het lampje nu toch af en toe aan gaat is geen goed teken. Ik denk dat de dynamo toch niet goed meer bijlaadt.
Omdat er nu een nieuwe, goed geladen accu in zit, brandt het acculampje nauwelijks meer.
Bij goede dynamo zou het acculampje nu echt uit moeten zijn bij draaiende motor.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat de koolborstels van de dynamo aan vervanging toe zijn. Komt trouwens vaak voor.


Kijk ook eens in het donker (met draaiende motor) of het acculampje niet continu zwakjes brandt. Als het buiten licht is, zie je nl. dit heel zwakjes branden niet.
Als het zwakjes brandt, dan is de laadspanning zeker niet goed en moet je dus naar je dynamo (laten) kijken.

Doe je dit niet, dan wordt je accu wel ontladen door alle verbruikers, maar bijladen doet ie niet goed meer. Gevolg: je komt een keer stil te staan met volledig lege accu. Is ten eerste slecht voor de accu, maar bovendien erg balen als je met zoiets simpels stilvalt.

Laat je overigens niet meteen afschepen met een hele nieuwe (of ruil)dynamo. Kost meer dan 100 euro en is in de meeste gevallen echt niet nodig.
Vervanging van spanningsregelaartje (daar zitten de koolborstels aan vast) is meestal voldoende. Dat kost maar een paar tientjes. Is trouwens ook makkelijk zelf te doen (Hoe? dat is hier op het forum wel terug te vinden)

Als ik eerlijk ben, denk ik zelfs dat die oude accu weinig mis mee was, behalve dat ie ontladen was.

nick1966
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunDec24, 2006 7:43:50 AM
Location: huizen

Post by nick1966 »

heb nog wel een goede dynamo voor je
25 eurie :wink:

Ax11rijder
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM

Inderdaad dit was het probleem

Post by Ax11rijder »

Lucske wrote:Dat het lampje nu toch af en toe aan gaat is geen goed teken. Ik denk dat de dynamo toch niet goed meer bijlaadt.
Omdat er nu een nieuwe, goed geladen accu in zit, brandt het acculampje nauwelijks meer.
Bij goede dynamo zou het acculampje nu echt uit moeten zijn bij draaiende motor.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat de koolborstels van de dynamo aan vervanging toe zijn. Komt trouwens vaak voor.


Kijk ook eens in het donker (met draaiende motor) of het acculampje niet continu zwakjes brandt. Als het buiten licht is, zie je nl. dit heel zwakjes branden niet.
Als het zwakjes brandt, dan is de laadspanning zeker niet goed en moet je dus naar je dynamo (laten) kijken.

Doe je dit niet, dan wordt je accu wel ontladen door alle verbruikers, maar bijladen doet ie niet goed meer. Gevolg: je komt een keer stil te staan met volledig lege accu. Is ten eerste slecht voor de accu, maar bovendien erg balen als je met zoiets simpels stilvalt.

Laat je overigens niet meteen afschepen met een hele nieuwe (of ruil)dynamo. Kost meer dan 100 euro en is in de meeste gevallen echt niet nodig.
Vervanging van spanningsregelaartje (daar zitten de koolborstels aan vast) is meestal voldoende. Dat kost maar een paar tientjes. Is trouwens ook makkelijk zelf te doen (Hoe? dat is hier op het forum wel terug te vinden)

Als ik eerlijk ben, denk ik zelfs dat die oude accu weinig mis mee was, behalve dat ie ontladen was.


Hallo Lucske
dat was inderdaad het probleem
Vanacht stond hij stil.
WW gebeld en het blijkt inderdaad de dynamo te zijn.
Nu dus opzoek naar een dynamo
Bedankt voor de informatie..
Fijn forum voor AXrijders :lol:

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Balen is dat :?

Zorg er wel voor dat die accu niet te lang ontladen blijft, daar kunnen ze nl. niet goed tegen.

En waarschijnlijk zijn alleen de koolborstels van de dynamo niet goed meer, of evt. de spanningsregelaar. Nou zitten die beide in 1 behuizing, dus als je dat ding vervangt (voor 25 euro moet je die bij de automaterialenzaak wel kunnen krijgen) , kun je er meestal weer een hele tijd tegen.
Dit is eenvoudig te vervangen, dus kun je ook zelf doen.
Een 2de hands dynamo kan wel, maar in wat voor staat is het regelaartje met de koolborstels dan?? Ik zou dat iig. wel controleren voor aankoop van een 2e handse.

Ax11rijder
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM

Gelukt

Post by Ax11rijder »

Lucske wrote:Balen is dat :?

Zorg er wel voor dat die accu niet te lang ontladen blijft, daar kunnen ze nl. niet goed tegen.

En waarschijnlijk zijn alleen de koolborstels van de dynamo niet goed meer, of evt. de spanningsregelaar. Nou zitten die beide in 1 behuizing, dus als je dat ding vervangt (voor 25 euro moet je die bij de automaterialenzaak wel kunnen krijgen) , kun je er meestal weer een hele tijd tegen.
Dit is eenvoudig te vervangen, dus kun je ook zelf doen.
Een 2de hands dynamo kan wel, maar in wat voor staat is het regelaartje met de koolborstels dan?? Ik zou dat iig. wel controleren voor aankoop van een 2e handse.


Hoi Lucske
Het setje is inderdaad vervangen
En het accu lampje gaat aan en direct weer uit.
Zoals het zou moeten.
Iedereen van harte bedankt voor de informatie
Gr Axrijder Aad

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Heel mooi!

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Goed te horen dat het opgelost is.

Ik neem aan dat je bedoelt dat het acculampje na het starten uit gaat en gedurende de rit niet meer aan. Dat is iig. zoals het hoort.

Post Reply