howto: remcilinders achter vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

howto: remcilinders achter vervangen

Post by Rio97 »

En de rest van het geklus van fotootjes en een verhaaltje voorzien.
Ook hier graag commentaar, dan maak ik er volgend weekend een pdf'je van.

Vervangen van de remcilinders, achterremmen.

Tijdens een bezoekje op de brug bij de Citroën garage bleek er remvloeistof op de binnenkant van de achterwielen te zitten, aan beide achterwielen?dat is niet zoals het hoort.
En aangezien Citroën daar bijna 400 eu voor wilde om het te herstellen gingen we de lekkende remcilinders maar zelf vervangen.
Symptomen: opeens is de remvloeistof in het reservoir een cm lager dan normaal.

Benodigdheden:
- Nieuwe remcilinders, 36.50 p/s bij de Brezan. Let wel op; links en rechts lijken bijna hetzelfde. Het zijn ze niet!
- Vijf M6-16 boutjes met ringetjes
- Klein pieltangetje om de veertjes weer netjes terug te plaatsen
- plaatje uit de vraagbaak hoe de trommelrem in elkaar hoort te zitten of de derde foto hieronder.
- Krik
- Blokjes
- Remvloeistof (meestal DOT4, van te voren checken!!!) :!: :!:
- Opvangbak remvloeistof

Foto 1; eerst de wielen eraf halen. Op de grond de wielbouten een halve slag losdraaien. Daarna de auto opkrikken en de wielen helemaal loshalen. De auto op een blokje laten rusten omdat de handrem er af moet. Tevens de auto in een versnelling laten staan.
De naafdop verwijderen met een schroevendraaier en een hamer. Er zit toch voornamelijk lucht achter.
Image

Na het verwijderen van de naafdop de naafmoer en de ring eraf draaien, bij ons was dat dopje 32. Aan ??n zijde zat deze zo vast dat het halve schroefdraad naar de **** was gegaan. Nieuwe naafmoer met een dunnere ring bij de garage gehaald.
Door ??n van de wielbout-gaten moet het terugstelveertje met een schroevendraaier worden teruggesteld. Op deze foto wordt deze aangewezen. Deze dus richting het midden van de trommel drukken. Scheelt een hoop moeite met het loshalen van de remtrommel.
Image

De trommelrem; nr. 1 is de remcilinder, nr. 2 is dat terugstelveertje van hierboven, nr. 3 zijn de drukveren met veerschotels.
Image

Voordat er verder gedemonteerd gaat worden moet eerst voorkomen worden dat de remvloeistof leegloopt als de remleiding eraf wordt gehaald. Wij zorgden zo voor onderdruk in het remsysteem:
Een stuk hout om het rempedaal ingedrukt te houden. Wel een opvangbak onder de trommelrem plaatsen voor het druppelen.
Image

Ja, deze remcilinder is lek.
Image

Op de vorige foto waren de remschoenen en alles losgehaald, dat is op zich niet nodig. Aan deze kant zijn alleen de drukveren en veerschotels, nr. 1, losgehaald (indrukken en een kwartslag draaien). Hierdoor is er bij nr. 2 genoeg ruimte om de remcilinder los te maken.Op deze foto is ook de losgemaakte remleiding goed te zien.
De remcilinder zit met twee M6-16 boutjes vast die behoorlijk verroest kunnen zijn, meteen maar nieuwe inzetten.
Image

De trommelremmen weer netjes in elkaar met een nieuwe remcilinder :)
Niet vergeten om de buitenzijde van de remschoenen (de buitenkant van de halve maantjes) en de binnenzijde van de trommelrem te reinigen met remreiniger!
Image

De trommelrem er weer op zetten. Net als de naafmoer en de naafdop. De naafdop wel weer ff terug deuken.
Wiel erop zetten. Na het bevestigen van de remleiding mag het blok hout op de rem weg en drie keer goed op de rem trappen. Even aan het wiel draaien of alles goed losjes draait.
De auto omlaag krikken, remvloeistof bijvullen en, belangrijk!, de remmen ontluchten. Toch nog een excuus om het gezellig met zijn twee?n te doen.
O ja, dingen aan de remmen moeten altijd aan beide kanten tegelijk worden vervangen!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Nog ff een vraagje over dat blok hout op de rem: in de vraagbaak staat dit omschreven als "dicht het ontluchtingsgat op het remvloeistofreservoir af".
Wat wordt hier eigenlijk precies mee bedoeld?

(blok hout deed het trouwens prima hoor)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

door de rem in te trappen, zit het ventieltje van de ontluchting dicht en kan er dus geen lucht in de leidingen komen.

tenminste, ik denk dat ze het zo bedoelen
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

netjes :) Ik dacht trouwwens dat je nooit de rem in mocht trappen als je remschoenen etc de remcilinder niet tegenhielden ? Maargoed, blijkbaar werkt het wel ;)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat dacht ik idd ook.. bij mij klapte toen de zuigertjes uit de cilinder :roll:
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Als ik de foto's nog 's terug zien denk ik dat wij het blok hout plaatsten voordat we de remschoenen lospeuterden.
Ennuh, het is dan heel verleidelijk om bij het loshalen de cilinder aan de zuigertjes vast te pakken, maar dan wordt je oprit alsnog vies :oops: :wink:

Maar zit nou dat ontluchtingsgaatje op het reservoir?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

ni3k
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriFeb10, 2006 4:48:27 PM

Post by ni3k »

knapt me 1 v/d veertje...... setje is ?20!! :shock:

Op naar de sloop en ergens een veertje afslopen! Perfecte how-to in ieder geval!! :hello1:
Last edited by ni3k on SatMar24, 2007 1:56:02 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als je de trommel gaat terugplaatsen n?dat je gereed bent met het vervangen van de cylinders (of wat dan ook), denk ik dat je dan het blok hout wel van het pedaal af kunt halen. Het zuigertje van de remcylinder krijgt dan weer ruimte om de cylinder in te schuiven.

Verders weer een prachtige how-to :!:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je kunt ook je vloeistofreservoir open doen, stuk plastic eroverheen en dan weer dichtdoen. Staat in de Haynes. Bij mij werkte het alleen niet... Nouja, meteen de remvloeistof ververst :D

Oh en ni3k, als je in de buurt van De Kwakel woont, hier ligt een achteras te wachten tot ik 'm ga wegmikken dus gratizzz veertje :)
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply