Vervangen startmotor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Vervangen startmotor

Post by Tjerk »

Hallo,

Na enig gepruts met mijn startmotor (de bekende tik met de hamer :wall ) heb ik de startmotor getracht te vervangen. Helaas gaf de nieuwe startmotor (nouja nieuw, van de sloop) slechts een tik als je start. Hij lijkt wel wat te doen maar met een tik stopt hij.

Tot voor kort nooit problemen met de accu & aanduwen gaat ook prima.

Mijn vraag: moet je iets bijzonders doen met het inbouwen van de startmotor of is het gewoon schroeven en draaden aansluiten?

Alvast bedankt,

Tjerk

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

er zijn verschillende startmotors van ax
op 1.1 is anders dan 1.4
misschien dat daar het probleem zit?
verder is startmotor gewoon plug en play als de tandwielen goed in elkaar over lopen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Flamme wrote:er zijn verschillende startmotors van AX
op 1.1 is anders dan 1.4
misschien dat daar het probleem zit?
verder is startmotor gewoon plug en play als de tandwielen goed in elkaar over lopen


alleen het vermogen van die startmotoren is verschillend.. maar dat zal het niet zijn..
van een diesel issie wel anders (langere starterskrans ofzoiets weet ook niet.. keertje opgevangen :P)

dit wattie bij jou doet lijkt wel een relais dat blijft hangen..
weet je zeker dat je de draadjes (+/-) er allemaal op hebt gedaan? vast wel.. maar toch ;)
Image

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

OK, ik zal vanavond nog eens naar de aansluitingen kijken, maar volgens mij kan je daar niet zo heel veel aan fout doen.
Het betreft een AX 1.1, dus als het al een startmotor van een 1.4 is dan moet ie volgens mij gewoon lopen.
Kan je het ding op de een of andere manier testen? Gewoon loskoppelen van de motor en proberen te starten?

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Heb je je oude startmotor getest?
m.b.v. startkabels en een xtra stukje draad voor de relais moet dit lukken.
(leg m wel op de grond voet er op!)

Het zou ook een massa probleempje kunnen zijn... waardoor ie zn sap niet kwijtraakt.

jpvz78
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueSep06, 2005 9:31:10 AM
Location: Dinteloord

Re: Vervangen startmotor

Post by jpvz78 »

Tjerk wrote:Hallo,

Na enig gepruts met mijn startmotor (de bekende tik met de hamer :wall ) heb ik de startmotor getracht te vervangen. Helaas gaf de nieuwe startmotor (nouja nieuw, van de sloop) slechts een tik als je start. Hij lijkt wel wat te doen maar met een tik stopt hij.

Tot voor kort nooit problemen met de accu & aanduwen gaat ook prima.

Mijn vraag: moet je iets bijzonders doen met het inbouwen van de startmotor of is het gewoon schroeven en draaden aansluiten?

Alvast bedankt,

Tjerk


Hmsss, dat heb ik enige maanden geleden ook gehad :-) Het eerst met een hamertje tikken en dat ie daarna pas start. Is het bij jij ook dat als je wilt starten, helemaal geen geluid maakt?? Zo ja, lijkt het mij heel goed mogelijk dat het contactrelais is. Ik heb zelf een gereviseerde startmotor gekocht (met aftrek van statiegeld 21 pegels geloof ik heb ik iets in de 60 eurootjes voor betaald.

JP

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

OK, dus toch niet goed opgelet met de draaden. Er blijken twee aarde draaden en een rode draad (relais neem ik aan) aangesloten te moeten worden terwijl ik slechts een aarde draad en de rode draag aansloot. Tsja, dan is het circuit blijkbaar niet gesloten.

Bedankt voor al jullie tips

Tjerk

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Ja, ik heb gezien dat dit een oud topic is, maar mijn vraag lijkt me hier het meest gepast.

De startmotor van mijn AX (1.1i type2) blijft bij een koude start heel ff hangen. Piepend geluid. Kan dit aan de relais liggen en zit deze relais aan de startmotor zelf?

Mocht ik de startmotor eraf halen, moet ik dan nog rekening houden met olie? Of zit er op deze plek geen olie? (Domme vraag misschien, maar liever een domme vraag dan een plas olie op de straat).

Groeten Martijn

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Geluidje heb ik ook gehad en dat is vanzelf weer weggegaan, startmotor heeft het toen tot het einde van z'n levensduur prima gedaan.

Je hebt niet met olie te maken daar, gewoon plug en play-spul. Je kunt er alleen lastig bij...
Kijk uit, een Cactussssss

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Maar euh,die relais, zit die aan de startmotor zelf? Ik denk nl. dat deze een beetje vuil is.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Van startmotors weet ik niet zo veel, tenminste niet als het op electronica aan komt.

Wel kan ik je vertellen dat er g??n olie aan te pas komt. Je kunt hem er dus veilig vanaf schroeven.


Oh ja, en mijn complimenten van het opdiepen van een oud draadje. Ik kan het altijd zeer waarderen als iemand eerst even zelf zoekt in plaats van direct een nieuw draadje te open. (y)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Relais is een klein cilindertje dat aan de grote cilinder vastzit. Is wel flink anders dan de andere relais in je AX.
Kijk uit, een Cactussssss

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Bedankt he! Kan ik donderdag weer ff lekker gaan sleutelen.

Post Reply