contactslot

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

contactslot

Post by Henk-1970 »

toen ik net thuis kwam, kreeg ik de mededeling "mijn auto doet het niet"
direct op onderzoek uit gegaan, en na wat gemorrel tot de conclusie gekomen dat het mechanische gedeelt van het contactslot is overleden :(

vraag1;- hoe haal je het slot eruit?
vraag2;- wie heeft er nog een slotje voor mij?

ik heb dus een type2 ('95 er 1.1i) contactslot met 3 stekkers

wie weet/heeft er wat :dance
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

henriko
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: MonSep19, 2005 12:09:24 AM
Location: hoogeveen

Post by henriko »

had ik ook.....
staat al een en ander over op het forum....even zoeken....
contactslot vervangen is makkelijk (mits de sleutel nog wil draaien)

stuur eraf
kappen eraf
schroefje uit huls waar slot inzit
sleutel draaien tot tussen stand uit en stand accu meen ik,
dan kun je het pinnetje indrukken en het slot eruit trekken
stekkers lostrekken en nieuw slot monteren

als je sleutel niet meer werkt en hij staat op het stuurslot: read this

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=8089&highlight=contactslot

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

Post by Henk-1970 »

sleutel wil nog wel draaien, hetzij met een beetje gepast geweld, maar waar zit dat pinnetje ongeveer? :roll: :oops:
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

henriko
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: MonSep19, 2005 12:09:24 AM
Location: hoogeveen

Post by henriko »

uhm.....weet ik zo niet meer.....
maar kan niet missen.....er zit maar 1 pennetje dat je in kan drukken.....
en het schroefje uiteraard niet vergeten.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Pinnetje kun je niet missen. Ergens in die metalen huls waar het slot in zit zit een gaatje, en daar zit dat pinnetje. Verder, zie de vraagbaak als je die hebt en anders de Haynes op het forum onder FAQ.

Haynes link

Contactslot verwisselen is heel makkelijk, echt net LEGO :)
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Mijn contactslot draait al vanaf het begin af aan heel moeilijk, je moet een beetje wiebelen zeg maar om 'm rond te krijgen. Zodra hij over een punt is draait ie meteen goed door.

Enige probleem: Ik heb nu een prachtige gelijke sleutelset rondom. Is het mogelijk om de cilinder over te zetten in een ander contactslot?

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

contactslot

Post by Henk-1970 »

Goed, ik ben eruit, :D volgens mij zijn er verschillende merken sloten in omloop, maar de mijne ging dus als volgt: als je op het metalen gedeelte kijkt waar je normaal de sleutel insteekt, zie je letters en pijlen.
bij een van de pijltjes staat geen letter, hier moet je de sleutel ongeveer heen draaien.
als je nu aan de achterkant onder de buis kijkt zie je 2 gaatjes naast elkaar waardoor dus de blokkeerpal steekt.
druk nu met een schroevendraaiertje het palletje naar binnen (ondertijd wel een beetje morrelen met de sleutel) en zo trek je het gehele slot eruit.(niet vergeten om dat boutje eruit te draaien!)
de stekkers (bij mij 3 stuks) krijg je niet door de bevestigingbuis heen, maar je kan het slot in 2en delen door de schroefjes los te draaien, en dan haal je het elektrieke deel er tussen uit.
toen ik het slotje in de hand had werkte het perfect, maar bij het weer terugmonteren blokkeerde het weer.
onder het motto "het is toch al kapot" heb ik eens even goed gekeken waar de oorzaak zat, en ik kwam tot de ontdekking dat het probleem in de sleutel vergrendeling zat, ( d.w.z. dat stripje wat in de lengte zit van het slot), deze heb ik er voorzichtig uit gesloopt, hij zit normaal vast.

onder dit stripje kwam ik een aantal miniscule veertjes en stiftjes tegen, die dus allemaal op een bult lagen :shock:

maarrrr........als je al die zooi eruit klopt werkt het slot weer als nieuw! :wink:
de stiftjes die er uit zijn gevallen waren nogal versleten, en ik neem aan dat dit de oorzaak van het hel euvel waren.
toegegeven; je kan nu in principe met elke willekeurige ax sleutel de auto starten, maar wie boeit dat nou :dance

ik had een zoek opdracht geplaats op de onderdelen lijn, maar de heren slopers kwamen met prijzen tussen de 45 en 75 euro :wall (ze liekt wel nie wies :!: )

aangezien deze ax 'erbij 'is vind ik dit wel een mooie low-budget oplossing, of niet dan 8)
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je kunt eventueel nog zelf ergens een knopje verstoppen dat het contact onderbreekt, zodat het niet t? makkelijk wordt om je wagen mee te nemen :)
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Nog leuker: Timer op de benzinepomp :lol:
Maar dan haal ik 'm idd ook leeg denk ik!

Of heb jij gezien of de cilinder te verwisselen valt met die van een ander contactslot?

Post Reply