trommels van achteras

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

trommels van achteras

Post by Boerke »

halo, als 3 gaats rijder die volgende week een 4 gaats ophanigng gaat steken, zegt men dat ipv de ganse achteras dat ik enkel de trommels ook kan overplaatsen, is dit waar?

zoja, komt het wiellager dan niet mee, met als oorzaak dat ik een nieuw lager moet steken? of zit dit lager los van de trommels en zodoende gebeurd er niets mee met het afnemen van heel de trommel(ankerplaat + schelp)

het gaat hier nu wel over een 106 maar ax en 106 zijn 2 handen op 1 buik...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de 106 heeft grotere trommels, dus ook een grotere achterplaat. dit past dus niet.

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

kheb me mss niet goed verwoord :)

het gaat hier om een 106, dus ik heb een 3 gaats 106 en wil er een 4 gaats 106 onderstel opsteken, maar men zei dat je zo de wielnaven kon overplaatsen, maar het ging me dus om de wiellagers of die al dan niet moesten vervangen worden want de trommels passen zeker en vast :P

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

lagers zitten gewoon in de trommel geperst. bij demontage van een trommel gaan de lagers dus mee.

bij mijn weten zijn de 4 bout trommels groter dan de 3 bout versie dus passen ze niet op de ankerplaat en zijn ook de remschoenen anders.

P. :)

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

hmmm maar sowieso als ik de ankerplaat + trommel(het geheel zeg maar) er wil afhalen komt het lager mee?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

jep. ankerplaat heet zo'n ding ja, klopt ook :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Yep dat komt mee. Als je de centrale moer losmaakt en de trommel er af trekt blijven de lagers in de trommel zitten. de naafstomp is namelijk recht dus daar klemmen ze niet op. Daarna kan je de ankerplaat pas losmaken want de boutjes zitten aan de binnenkant. let overigens wel op de keerring rond de naafstomp want als je die beschadigd kan er vocht en rommel in de lagers komen.

P. :)

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

je bedoelt toch met trommel de schelp waar je de velg moet op draaien of niet?

indien ja, hoe zit het dan als je even binnenin moet zijn, dan moet je steeds een nieuw lager steken ofwat?

waxweazle
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: SunJul25, 2004 11:41:45 AM

Post by waxweazle »

alleen trommels + ankerplaat overzetten kan niet de astap op je achteras is van een 3 gaats 5 mm korter je zou dan ook de astap over moeten zetten en die zit vaak muur vast geroest

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

hoezo te vast? kruipolie, beetje warm stoken en onder de pers ermee. ze zijn er totnogtoe altijd uitgekomen.

P. :)

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

denk dat het mss eenvoudiger en beter is om gewoon de achteras over te zetten dan, zijn toch maar 4 bouten :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Boerke wrote:denk dat het mss eenvoudiger en beter is om gewoon de achteras over te zetten dan, zijn toch maar 4 bouten :)


ghehe.. dat zal je nog iets tegenvallen waarschijnlijk.. maar in principe klopt het ja :)

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

kakanox wrote:
Boerke wrote:denk dat het mss eenvoudiger en beter is om gewoon de achteras over te zetten dan, zijn toch maar 4 bouten :)


ghehe.. dat zal je nog iets tegenvallen waarschijnlijk.. maar in principe klopt het ja :)


hoedat :)

is toch gewoon uitlaat, reserveband en zo er af halen, eens een goeie trek geven aan de 4 bevestiginsbouten die de as vast houden en dan met een paar man af en op halen en terug aandraaien :P

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je vergeet handremkabels en remleiding loshalen en weer aansluiten en remsysteem ontluchten ;)

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

haja idd, maar dat is toch zoveel werk niet ofwel? :?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nee, maar meer dan je denkt als je die vier boutjes ziet :D

Boerke
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: MonNov14, 2005 9:19:16 PM

Post by Boerke »

sinds vandaag is het dus een feit 8)

- 4 gaat ophanging zit er onder, samen met verlaging van KW 8)

mag nog wa lager vanvoor maar kan ook zijn dat de veren hun nog moeten zetten

voor:
Image

na:
Image

Image

Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Netjes :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Kheb het alweer gezien, eerste wijziging die ik maak als ik ooit nog 106 rijd = de bumperkit van de GTI monteren en die maken in de kleur van die van jou!!

Post Reply