Niet meer starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Niet meer starten

Post by Bertram »

Ik heb sinds vanavond een vreemd probleem met m'n AX. Toen ik naar m'n werk reed ging ineens m'n toerenteller behoorlijk uit z'n dak. Hij bewoog wild heen en weer tussen de 1000 en 5000 toeren terwijl de motor op een constant toerental bleef.

Gewoon doorgereden naar m'n werk maar toen ik na 4 uur de autowilde starten wilde hij dat zelf niet meer. De accu was leeg en na een start via startkabels kapte hij er na een kilometer mee.

Het meest logisch is dat de accu kapot is of dat de dynamo niet meer oplaadt. Maar dit verklaard niet het vreemde gedrag van de toerenteller.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe het mogelijk op te lossen is?

Bij voorbaat dank!


Bertram

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Klinkt als ; Even je dynamo doormeten. Er kunnen allerlei rare fratsen optreden als je dynamo ermee uitschijt.
En als die al weer snel afslaat.. lijkt het er sterk op dat hij echt de geest heeft gegeven.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

TwoTone wrote:Klinkt als ; Even je dynamo doormeten. Er kunnen allerlei rare fratsen optreden als je dynamo ermee uitschijt.
En als die al weer snel afslaat.. lijkt het er sterk op dat hij echt de geest heeft gegeven.


Is spanningsverlies en dus lekker op het chassis ook een mogelijkheid? En zo ja heb je enig idee hoe dat op te sporen is?

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Als er zoveel spanningsverlies zou zijn dat je dynamo het niet bij kan benen, moet er toch wel iets heeeel vreemds mis zijn ;)

Ik zou iig als eerste de dynamo spanning eens meten. Als die geen spanning levert als de motor draait kan je ook direct op de dynamo meten, om te kijken of er evt kabels los/kapot zijn.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Lekstroom doormeten : Klik[/b]
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

Het bleek de dynamo te zijn. Past iedere AX dynamo?

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Zolang je zelf een benzine uitvoering hebt, en degene ook van een benzine is.. zal het volgens mij wel passen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

diesel is ook hetzelfde, hij is alleen zwaarder ivm zwaardere accu in een diesel

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Hoei! Dan ga ik ook maar eens op zoek naar een diesel dynamo :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

dr ligt hier nog een stapel van die dingen, ik meen een stuk of 2-3, maar allemaal koolborstels op, moet ze nog ns uitzoeken wat dr nog te redden is, maar ze zijn iig 80A standaard tov de 50A van de benzine.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Wordt je auto niet minder zuinig als je een zwaardere dynamo monteert?
Om meer stroom aan je accu te leveren moet ie meer vermogen van de motor hebben, toch?
Kijk uit, een Cactussssss

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

De accu levert nog steeds wat er gevraagd word, als er 40 ampere gevraagd word dan word er ook maar 40 ampere geladen. Hangt dus allemaal af van de hoeveelheid gebruikers.

...en dus zal hij niet zwaarder gaan lopen en zal je dit ook niet op je verbruik gaan merken.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mijn toerenteller doet ook zo vaak raar.

Als het warm is buiten en in de auto slaat ie meestal vast op 2800 toeren. Dan kan ie opeens nog maar tussen 2500 en 3000 toeren bewegen.

Swinters gebeurd het zelden. Zomers bijna elke dag. Gaat een half uur goed en dan staat ie vast.

Heb hem ook wel eens zien stuiteren die meter. Auto zelf merk ik niks aan. Dus ben benieuwd of je toerenteller nu weer normaal doet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

Bedankt voor jullie reacties de dynamo is vervangen en hij doet het weer goed:)

Maar nu is er wel een heel vreemd probleem opgedoken, de kilometerteller beweegt zich voort in etappes. Hij tikt zich zeg maar omhoog, dit direct na het vervangen van de Dynamo. Wat zou dit kunnen zijn?

Post Reply