Hmmmz.. klepje?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Hmmmz.. klepje?

Post by TwoTone »

Bij me ouwe GT injection zat er zo'n vacuumklepje rechts op het schutbord,
met een stekkertje erop.

Na lang zoeken wat dat klepje precies doet, kwam ik ergens tegen dat dat vacuum wordt gebruikt voor de ontstekingvervroeging.
Het klepje dient ervoor om Nox te verminderen in de uitlaatgassen bij hoge toerentallen.
Dus door bij de hogere toerentallen de vervroeging op een gegeven moment te stoppen.
Bah, dat is dus vermogensverlies als je het mij vraagt, en dat alleen om het milieu :?

Het is natuurlijk wel zo als de ontsteking teveel gaat vervroegen, je kans hebt op pingelen, en dat wil je niet.
Ik had toen het idee dat het bij mijn GT inj. wel makkelijker doortrok in toeren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

owh is het daarvoor! :P

bij mijn beide carbs heb ik het omgelust zeg maar, dus gewoon directe vervroeging..
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Goedzo :P Jij snapt um xD
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Den Hans
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedJan18, 2006 2:22:14 AM
Location: Vlakbij Bobbejaanland... :-)
Contact:

Post by Den Hans »

Als je met een vaste vervroeging gaat rijden moet je wel zien dat ie goed staat ja. Anders gaat ie idd. pingelen.
205 1.9 GTi (project 1)
205 1.9 Rallye
205 1.6 CTi
205 1.6 GTi
205 XAD Multi
205 XA Multi (project 2)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Er wordt zonder of met dat klepje wel vervroegd, alleen wordt met klepje, de vervroeging bij hoge toerentallen "afgekapt" om zo het milieu te sparen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je heel in de diepe donkere gewelven van het forum gaat zoeken kom je het ook tegen in een post van mij. M'n oouwe trouwe 1.1tje liep ook lekkerder door in de toeren toen ik het stekkertje los had getrokken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Heeft iemand een foto van het gewraakte stekkertje/klepje?
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

pcrodent wrote:Heeft iemand een foto van het gewraakte stekkertje/klepje?



wat te doen:
-ga voor je auto staan
-bedenk dat de kap dicht is
-loop naar de deur
-bedenk dat die opslot zit
-haal de sleutels
-doe de deur open
-open de motorkap
-loop terug naar de voorkant van de auto
-doe de klep omhoog
-kijk wat verdwaasd rond
-laat de klep op je hoofd vallen
-doe de klep weer omhoog
-zet het stokje ertussen
-kijk naar je rechter veerpoot
-bedenk dat rechts aan de andere kant is
-kijk naar de poot aan passagierszijde

daar zie je 1 of 2 pompjes met wat vacuum slangetjes
-haal het stekkertje eraf
-probeer de kap dicht te doen
-haal het stokje los
-probeer de kap dicht te doen
-haal je hoofd ertussenuit
-probeer het nog eens
-controleer of je hoofd er niet tussen zit
-ga in de auto zitten
-start de motor
-have fun
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Is dat toevallig het dingetje waarvandaan een slangetje loopt naar de "UFO" van het ontsteking-ding? In dat geval weet ik om welke het gaat :D

Edit:
*springt in het rond* OEW OEW OEW lookie what I've found!!

clicky clicky

Edit 2:
OEW OEW OEW ik heb een vet idee.
Als ik er nou eens een relais of een knopje tussen zet! Mocht ie dan gaan pingelen dan zet ik het knopje om en doet het klepje het weer :) Iemand een mening hierover?
Kijk uit, een Cactussssss

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

het klepje verhoogd de kans op pingelen, het zorgt ervoor dat de ontsteking

verlaat wordt bij hoge toerentallen.

Bij hoge toerentallen hebben we juist meer voorontsteking nodig omdat de

verbrandings snelheid gelijkblijft terwijl de tijd die er voor de verbranding

is, afneemt.

Klinkt dus als goedkope tuning!

Als de Ecu nou maar niet vervelend gaat doen...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bz10 wrote:Als de Ecu nou maar niet vervelend gaat doen...


ECU? :roll:
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

De vraag is dan alleen (Als de post van bz10 klopt): Waarom monteert Citroën een apparaat dat pingelen (en dus motorschade) bevordert? Ik zou dat dan op een andere manier aangepakt hebben...

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

PSA heeft zijn huiswerk heus wel gedaan, zonder de xtra vacuum vervroeging zal de marge ruim genoeg zijn.

Met vacuum vervroeging zit de piek verbranding dichter bij het bdp, dus meer powerrrr...

En waarom NOx zo bestrijden? Ik denk dat t klepje erg goedkoop is/was.

en nee qo1z jij hebt m niet, je kan m wel er op zz zodat je t stekkertje er ook af kan halen!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bz10 wrote:en nee qo1z jij hebt m niet, je kan m wel er op zz zodat je t stekkertje er ook af kan halen!


duh :D ik heb die pompjes vakkundig verwijderd.. extra gewicht he ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dus jij zegt: allebei de leidingkjes verwijderen voor meer vermogen bij hoge toerentallen? Hoe is 't onderin dan?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ach ja... psa heeft er destijds echt wel over na gedacht.....
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Re: Hmmmz.. klepje?

Post by TjizZzuH »

TwoTone wrote:Bij me ouwe GT injection zat er zo'n vacuumklepje rechts op het schutbord, met een stekkertje erop.

Volgens mij heb ik 'm ook gevonden...en ben ik tot de ontdekking gekomen dat 't stekkertje allang los was :lol: (denk ik)...

Ook al gebruikte ik de volgende "gebruiksaanwijzing"...
q01z wrote:wat te doen:
-ga voor je auto staan
-bedenk dat de kap dicht is
-loop naar de deur
-bedenk dat die opslot zit
-haal de sleutels
-doe de deur open
-open de motorkap
-loop terug naar de voorkant van de auto
-doe de klep omhoog
-kijk wat verdwaasd rond
-laat de klep op je hoofd vallen
-doe de klep weer omhoog
-zet het stokje ertussen
-kijk naar je rechter veerpoot
-bedenk dat rechts aan de andere kant is
-kijk naar de poot aan passagierszijde

daar zie je 1 of 2 pompjes met wat vacuum slangetjes
-haal het stekkertje eraf
-probeer de kap dicht te doen
-haal het stokje los
-probeer de kap dicht te doen
-haal je hoofd ertussenuit
-probeer het nog eens
-controleer of je hoofd er niet tussen zit
-ga in de auto zitten
-start de motor
-have fun

Nu heb ik hoofdpijn door m'n motorkap :wink:

...toch weet ik niet zeker OF ik het wel over hetzelfde klepje heb, zou er misschien iemand toch nog een foto(tje) van dat dingetje willen posten...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

sanderb2001
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonJan23, 2006 10:09:07 AM

Post by sanderb2001 »

hmm bij mij is het vacuumslangetje wat hier heen hoort te lopen ooit vakkundig door de garage weg gehaalt maakt dit ook uit? ik heb er wel eens een slangetje op gezet maar dat maakte geen verschil alleen dat ik dacht een sissend geluid te horen dus toen maar weer zonder slangetje

stekkertjes zitten er btw nog wel op :roll:

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Re: Hmmmz.. klepje?

Post by TjizZzuH »

TjizZzuH wrote:Volgens mij heb ik 'm ook gevonden...en ben ik tot de ontdekking gekomen dat 't stekkertje allang los was :lol: (denk ik)...


Het was idd hetzelfde klepje, alleen was het 'n ander stekkertje dat los zat...nu is het "goede" stekkertje ook los.

Vanochtend eerst ff de motor warm gereden en toen de snelweg op:
Het eerste stuk ging ie nie zo hard...met moeite op de 150...maar ik moest pal tegen de wind in...

Terug had ik het idee dat ie idd wat makkelijker doortrok tussen de 4000 en 5000 rpm...ik had mn AX namelijk in no time op de 175 zitten (maar wellicht / waarschijnlijk speelde de windrichting hier ook een beetje mee)

//EDIT//
Hier is trouwens een afbelding van hoe dat ding eruit ziet (volgens mij):
Image

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

ArjenLS
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 50
Joined: SatMar04, 2006 9:54:34 AM

Post by ArjenLS »

ik heb nou (hopelijk ;)) het bewuste stekkertje eruit gehesen.. zal morgen tijdens het koerieren wel ff goed uittesten 8)
wanneer de koppijn weg is tenminste ;)

Post Reply