Hoe aandrijfassen te vervangen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 6
- Joined: ThuMar02, 2006 9:45:53 PM
- Location: Delft
Hoe aandrijfassen te vervangen?
Hey allemaal,
Ik heb een ax diesel en sinds kort maakt hij een tikkend geluid als ik in de bocht gas geef. Ik denk dat er dus een aandrijfas niet meer helemaal top is, maar weet niet of dit ook de lagers kunnen zijn.
Weet iemand hoe ik dat kan controleren en of het de rechter of de linker is?
Verder wil ik deze natuurlijk zelf vervangen. Heeft iemand ervaringen en tips hoe ik dit kan doen en waar ik goedkoop aan deze assen kan komen?
Thanks allemaal
Matthijs
Ik heb een ax diesel en sinds kort maakt hij een tikkend geluid als ik in de bocht gas geef. Ik denk dat er dus een aandrijfas niet meer helemaal top is, maar weet niet of dit ook de lagers kunnen zijn.
Weet iemand hoe ik dat kan controleren en of het de rechter of de linker is?
Verder wil ik deze natuurlijk zelf vervangen. Heeft iemand ervaringen en tips hoe ik dit kan doen en waar ik goedkoop aan deze assen kan komen?
Thanks allemaal
Matthijs
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Auto per kant opkrikken, in de versnelling zetten ( 1e of R) wiel beetpakken en proberen te draaien, als je dan ook nog onder de auto kijkt naar de as kun goed ontdekken welke de meeste ruimte heeft.
Zie ook de "How-To" op de home page van de AXClub.
Groetjes, Henk
Zie ook de "How-To" op de home page van de AXClub.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
In principe is tikken in een bocht naar rechts de linker as en vice versa.
Zie dat je ook in delft woont, misschien kunnen we dit weekend ff kijken (of luisteren dan )
Zie dat je ook in delft woont, misschien kunnen we dit weekend ff kijken (of luisteren dan )
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 6
- Joined: ThuMar02, 2006 9:45:53 PM
- Location: Delft
In principe is het nog niet heel erg, dus kan er denk ik ng wel een tijdje mee doorrijden. Echter altijd handig als ik weet wat het is, dan kan ik alvast een beetje rondkijken naar een tweedehand as links of rechts.
ik rij nog niet heel lang in deze auto, maar ben wel van plan er nog lang in te rijden.
Thx
ik rij nog niet heel lang in deze auto, maar ben wel van plan er nog lang in te rijden.
Thx
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: ThuFeb23, 2006 11:00:07 PM
aandrijafs vernieuwen is echt gewoon half uurtje werk
je krikt de auto aan de betrffende kant op het liefst vrij hoog ivm olie verlies uit de versnellingsbak,
je draait de grote centrale moer op de as van het wiel los dop 30 geloof ik
en het wiel
dan de bout die de fucee klemt
de stabalisator stang 2x bout m8 geloof ik op de draagarm
dan tik je de draagarm met niet al te veel geweld naar beneden
dat de fusee vrij is en dan ook dus de veerpoot
als je de grote centrale moer los hebt(daar zit de as mee vast in de wielnaaf) druk je hem uit de wielnaaf en trek je hem zo uit de versnellings bak:)
veel succes
je krikt de auto aan de betrffende kant op het liefst vrij hoog ivm olie verlies uit de versnellingsbak,
je draait de grote centrale moer op de as van het wiel los dop 30 geloof ik
en het wiel
dan de bout die de fucee klemt
de stabalisator stang 2x bout m8 geloof ik op de draagarm
dan tik je de draagarm met niet al te veel geweld naar beneden
dat de fusee vrij is en dan ook dus de veerpoot
als je de grote centrale moer los hebt(daar zit de as mee vast in de wielnaaf) druk je hem uit de wielnaaf en trek je hem zo uit de versnellings bak:)
veel succes
ik heb op me verjaardag een GT van me pa gekrege en moet zegge valt me niks tegen. snel:D zuinig en stoer
pcrodent wrote:"Officieel" moet je bij het weer vastmaken trouwens een nieuwe centrale moer nemen. Prijs daarvan zal je de kop niet kosten als je toch een aandrijfas aan het doen bent...
Waarom is dat eigenlijk?
Belangrijker, volgens mij, is om Niet te vergeten de borging er weer in te slaan.
En een nieuwe keerring aan de bakzijde.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Als je hem niet borgt denk ik dat je binnen 500 km achter je wiel aan kan gaan rennen. Stabi hoeft niet los maar het is wel 100x makkelijker anders krijg je met geen mogelijkheid je draagarm naar beneden, of je moet de hele voorkant opkrikken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM