accu of dynamo ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

first wrote:Mijn lampje blijft juist branden als ik start totdat ik gas geef. Volgens de garage wordt de dynamo zwak. maar het zouden ook de koolborstels kunnen zijn. Dat is het nadeel als je een oude auto koopt. je weet niet hoe oud alles al is....


die van mij ook, das volgens mij vrij normaal. Je dynamo gaat dan pas werken boven een bepaald aantal toeren.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Browny wrote:
first wrote:Mijn lampje blijft juist branden als ik start totdat ik gas geef. Volgens de garage wordt de dynamo zwak. maar het zouden ook de koolborstels kunnen zijn. Dat is het nadeel als je een oude auto koopt. je weet niet hoe oud alles al is....


die van mij ook, das volgens mij vrij normaal. Je dynamo gaat dan pas werken boven een bepaald aantal toeren.


Dat is dus niet normaal, de mijne gaat meteen uit als de motor ook maar stationair loopt, ik vermoed gewoon slechte koolborstels.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ok, ik heb het al sinds ik de auto heb. Pas boven de, ik gok want heb geen toerenteller, 1100 toeren ofzo gaat bij mij de dynamo bijladen. Bij een auto op m'n werk, escort clipper, ging ie altijd pas na 50m. rijden uit. Was 2 jaar lang zo.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Browny wrote:Ok, ik heb het al sinds ik de auto heb. Pas boven de, ik gok want heb geen toerenteller, 1100 toeren ofzo gaat bij mij de dynamo bijladen. Bij een auto op m'n werk, escort clipper, ging ie altijd pas na 50m. rijden uit. Was 2 jaar lang zo.


Weet niet hoe het bij een escort is, maar heb zelf nog geen auto gezien waar ie niet meteen uitgaat als ie gestart is. Koolborstels en de rotor zijn toch de meest slijtagegevoelige onderdelen, spanningsregelaar doet het of doet het niet, die heeft geen effect op het feit of het lampje wel of niet brandt, tenzij ie echt totaal geen spanning meer doorgeeft.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi, bij mij gaat het acculampje ook altijd meteen uit als ik de auto heb gestart. Lijkt me niet normaal dat ie nog even blijft branden, het is juist een teken dat er iets mis is als ie gaat branden terwijl de motor loopt. Toch ?

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik heb het aan de dealer gevraagd. Die zeiden dat als het acculampje blijft branden totdat je gas geeft, de dynamo waarschijnlijk zwak is en alleen laadt als je gas geeft. Verder hoort het lampje alleen te branden als je de auto op contact zet.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb nu 2 keer over een dynamo moeten vervangen. Wat je het beste kunt doen als je dynamo slecht is, is een nieuwe spanningsregelaar kopen met nieuwe geleiders (borstels). Dit kost ongeveer 20 euro. Het is wel even zoeken welke onderdelenboer het verkoopt, niet iedereen heeft het in zijn/haar assortiment.

Hierboven ergens staat hoe je meet of je dynamo (en/of spanningsregelaar) stuk is of je accu. Het kan trouwens ook zo zijn dat je accu stuk is gegaan door een slechte spanningsregelaar en je dus beide moet vervangen. Zo vervang je in ieder geval je spanningsregelaar en geleiderstaafjes op je dynamo:

Volgens mij moet het lukken om de operatie uit te voeren als je dynamo onder de auto hangt. Makkelijker is om hem er onderuit te halen. Het zijn 3 bouten die los moeten. (zie ook hier: http://www.axclub.net/how/vsnaar.pdf), dan kun je de boel meteen goed schoonmaken en bij het terugplaatsen de riem goed spannen (nieuwe riem = 10 euro). Je hebt sleutel 13 en 17 (bij mij 16) nodig en sleutel 10 om de het boutje waar de draad mee vastzit los te halen. De andere draad zit met een stekker die je zo lostrekt vast.

Oke, de dynamo gedemonteerd:
Image

Het zwarte plastic kapje (gele pijl) kan je er zo aftrekken, dat zit nergens vastgeschroeft.

Image

daarna kun je de 2 boutjes losdraaien waar de regelaar mee vastzit (gele pijl) en de stekker van de regelaar uit de dynamo halen (rode pijl). Dit is eigenlijk de hele klus. Nu kun je de regelaar eruit pakken (iets schuintrekken). Ik heb de fotos gemaakt na het vervangen. Het schone, glimmende gedeelte is de nieuwe regelaar. Dit blokje moet je dus vervangen.

Als de regelaar verwijderd is kun je een beetje in je dynamo kijken of het er nog goed uit ziet. Misschien zit er rotzooi in.
Bij het terugplaatsen er op letten dan de nieuwe geleiders in de banen op de dynamopoelie komen en vervolgens het stekkertje en de boutjes weer vastzetten. Het plastic kapje terug en de dynamo weer onder je auto monteren. De riem spannen en daarna starten en even nameten is zeker weten!

Image
Dit is mijn oude regelaar. De geleiders zijn behoorlijk afgesleten (gele pijlen). Er is minder dan 1/3 over in vergelijking met de nieuwe.

Image
Image

Image
Dit moet je hebben. Ik kreeg een regelaar van het merk transpo, type ip 125.

Succes! Het is echt simpel en goedkoop. Voor 20 euro is je dynamo als nieuw. Een nieuwe kost je 120 euro, laten reviseren bij een bedrijfje kost je 90 euro. Op de sloop krijg je voor 20 euro een dynamo mee die misschien al bijna net zo ver is ingesleten als je oude. Lijkt me duidelijk --> zelf doen!
Last edited by Eriks on ThuFeb16, 2006 1:34:34 PM, edited 3 times in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Nette howto Eriks, misschien ff een PDF of DOC van maken en op de site laten plaatsen?

Btw, ook bij mij gaat het dynamolampje direct uit als de auto gestart is.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Dank je! Volgens mij kan een aantal leden hier wel wat mee!

Bij mij ging het lampje voordat ik problemen had ook meteen uit bij het starten. Met mijn ruildynamo van jouw betrouwbare plankje blinkt het lampje even een seconde lichtjes op als de auto loopt. Hij laadt verder wel netjes bij, binnenkort dit gereviseerde exemplaar maar eens terugplaatsen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Eriks wrote:Dank je! Volgens mij kan een aantal leden hier wel wat mee!

Bij mij ging het lampje voordat ik problemen had ook meteen uit bij het starten. Met mijn ruildynamo van jouw betrouwbare plankje blinkt het lampje even een seconde lichtjes op als de auto loopt. Hij laadt verder wel netjes bij, binnenkort dit gereviseerde exemplaar maar eens terugplaatsen.


Ghehe, mooizo!! Je kan ook de bovenstaande tekst weghalen, gaan we samen gereviseerde dynamo's verkopen, deal?? :twisted:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Hoe zit het met het deel waar de koolborstels tegenaan lopen, als die ook ver zijn ingesleten heb je binnen de kortste keren weer problemen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

IceByte wrote:Hoe zit het met het deel waar de koolborstels tegenaan lopen, als die ook ver zijn ingesleten heb je binnen de kortste keren weer problemen.


Die slijten niet zoals de koolborstels, is gewoon een of ander metaal.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Browny wrote:
IceByte wrote:Hoe zit het met het deel waar de koolborstels tegenaan lopen, als die ook ver zijn ingesleten heb je binnen de kortste keren weer problemen.


Die slijten niet zoals de koolborstels, is gewoon een of ander metaal.


hehehe, dan zal ik je mijn dynamo laten zien als die eenmaal vervangen is, die is daar toch echt wel zwaar ingesleten, na een kleine 200.000 km gok ik

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

IceByte wrote:hehehe, dan zal ik je mijn dynamo laten zien als die eenmaal vervangen is, die is daar toch echt wel zwaar ingesleten, na een kleine 200.000 km gok ik

Foto?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

bij revisie wordt er meer gedaan dan enkel een koolborsteltje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Browny wrote:
IceByte wrote:hehehe, dan zal ik je mijn dynamo laten zien als die eenmaal vervangen is, die is daar toch echt wel zwaar ingesleten, na een kleine 200.000 km gok ik

Foto?


Hij zit nog onder de auto, moet em nog vervangen voor een 80A exemplaar, dan kan ik daarna foto's maken :D

ArieKanarie
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM

Post by ArieKanarie »

Browny wrote: Die slijten niet zoals de koolborstels, is gewoon een of ander metaal.


Ja en nee: de koolborstels en het asje slijten op elkaar in. Asje heeft dus ook altijd een "slijtprofiel". Als je daar nieuwe koolborstels op zet, dan is er weinig contactoppervlak en heb je nog steeds weinig laadstroom. Dit trekt wel weer bij doordat asje en borstel op elkaar in gaan lopen, maar dat duurt wel een tijdje. Daarom draaien ze dat asje bij revisie altijd even vlak af (of zetten er even een nieuw asje in)

Post Reply