En nu wil de GTI niet meer...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

En nu wil de GTI niet meer...

Post by Rob GT »

:roll:

Wilde net wegrijden, wil ie niet starten! Met startkabels start ie wel maar loopt ie echt zo slecht :roll: wil ook nauwelijks nog stationair lopen. En ratelt constant uit de uitlaat. Als ik het gas erop houd dan lijkt het net alsof de motor langzaam iets meer toeren gaat draaien en als ik dan het gas los laat dan slaat ie met een backfire in het luchtfilter af.

Wat is hier aan de hand? Kapotte ontsteking?

Het lijkt een beetje op hetzelfde als toen ik zonder vacu?m slangetje wilde starten, alleen dan met backfire in het luchtfilter :oops:

Alvast bedankt.

Oh, ik bedenk me net dat de radio alle voorkeuzezenders kwijt was. Net alsof de ECU los is geweest.
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

kan zomaar n slechte dynamo zijn....

te weinig spanning vindt de ecu niet fijn....

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

zou kunnen dat de ecu gereset is daardoor, reset het morgen anders weer even, laat hem inlezen en kijk of hij daarna weer netjes loopt.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

niet eerst ergens mee bezig geweest, dus plotseling gebeurd dit?
Alles ziet vast wat vast moet zitten?
Niet een lullig stekkertje ofzo dat los zit of bougie kabels die los zitten?

Wat voor ratel is dat precies in de uitlaat? van de demper of iets motorisch?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

klinkt in eerste instantie als ontsteking. bobine werkt met twee spoelen die twee bougies per keer laten vonken. eerst kabels en bougies controleren en dan kijken of ze alle vier wel vonken. als er ??n niet vonkt bougie stuk (sluiting) als er twee niet werken de ontstekingsmodule of de bobine stuk. Heb geloof ik nog wel een reserve bobine meegegeven aan antoine dus dat is zo uit te proberen.

succes.

P. :)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Joris wrote:niet eerst ergens mee bezig geweest, dus plotseling gebeurd dit?
Alles ziet vast wat vast moet zitten?
Niet een lullig stekkertje ofzo dat los zit of bougie kabels die los zitten?

Wat voor ratel is dat precies in de uitlaat? van de demper of iets motorisch?


Nee, ik ben nergens mee bezig geweest. Heb de hele week niet naar de auto gekeken (alleen ff dinsdagavond)

Zal zaterdag eens kijken of alles nog vast zit. En als het de dynamo is dan wordt dat ff ruilen met de TRS.

De uitlaat ratelt niet. Dus moet dan wel de motor zijn.

Peter, de kabels zijn een jaar oud... en hoe kan ik de bougies checken?
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

dynamo eerst ff meten, als de motor draaid moet ie iig 13,5 V geven.(niet meer dan 14,5-14,8)
gewoon met multimeter op de accu polen meten..

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

bougie check is door ze er uit te draaien en terug te steken in de kabels, dan zorgen dat ze contact maken met het motorblok of een ander massapunt (paar startkabels of een draadje gebruiken) Dan even starten en naar de bougies kijken. ze moeten allemaal een even krachtige vonk geven.

de accuspanning controleren is overigens ook heel verstandig maar met een lekker volle accu (aan de lader zetten) moet de motor prima starten en daarna goed blijven lopen, ook als de dynamo stuk is. (wel alle grote verbruikers uitzetten)

P. :)
Last edited by PeterM on ThuJan19, 2006 9:23:10 PM, edited 1 time in total.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Oke, dan heb ik zaterdag wat te doen...

Ik heb geen acculader :roll:
Ik heb al eens een kapotte dynamo gehad en toen wilde de auto dus echt niet starten... terwijl die accu toch toch echt vol moest zijn. (net een rit amersfoort -> lelystad) Wilde toen trouwens ook niet stationair lopen, maar dat ging toen lang zo dramatisch niet als de GTI nu. (was mijn vorige GT)

Ik kan sowieso wel ff dynamo wisselen met de TRS.
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Stroom kan goed een probleem zijn ja... Multipoint ECU houdt niet van te weinig spanning.

Heb m'n 1.6 toen ooit niet aan de praat gekregen toen de accu slecht was. Toen ie eenmaal liep wilde hij ook totaal niet stationair lopen, moest blijven gassen...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Heb ook een kapotte Dynamo gehad met mijn GTI MPI en voordat hij kapot ging lichte het acuu-lampje al lichtjes op. Op een gegeven moment deed hij niks meer. Dynamo vervangen en hij liep weer als een zonnetje.

Bovenstaand verhalen lijkt mij dus onzin.
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Klinkt me bekend in de oren dit...

Meet die accu maar eens door.. Ik had een kapotte accu.. althans.. een gedeelte was domweg niet in orde...

nieuwe accu.. starten en racen door de straten weer!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Zat net nog te denken... als het de dynamo is dan zou hij toch niet afslaan met een backfire? Of raar ratelen. En als het de ontsteking zou zijn dan heeft de ECU daar dan toch geen last van? :roll:

De accu zou 2 jaar oud moeten zijn. En je merkt meestal toch wel wanneer die aan het sterven zijn?
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

of je accu vol is merk je meteen...aan het tempo waar bijvoorbeeld de startmotor mee rond draaid..

zelf ook een tijdje lopen kloten met backfires en slecht starten..-> lamda sonde stuk... die zou je wellicht ook kunnen gebruiken van de trs mocht dat een injectie wezen...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Past de lambdasonde van een GT injectie ook? Die heb ik heel toevallig nog liggen!

Als de lambdasonde stuk is, raakt de radio dan zijn instellingen kwijt? (alsof de ecu is gereset) Lijkt me niet toch?
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Wie zegt dat het ene met het andere te maken heeft..

Wellicht heb je een dynamo probleem... en een probleem met de lamdasonde...

Als je niet meet of test kom je er niet achter!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Nog niet eens naar gekeken vandaag en het was starten en lopen, weer zoals normaal! Begrijp er niks van en vertrouwen doe ik het ook niet echt.

Wel heb ik het vermoeden dat mijn radiateur aan zijn einde/verstopt is omdat hier wat damp uit kwam.

Vocht dan maar ergens??
Image

Post Reply