start/loop motor probleem...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Dus dit zou ik er uit moeten halen?

Er zit een laagje donker (zwarte) vloeistof in, moet dat erin of hoort dat niet?

Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

jongens wat in het plaatje omcirkeld stond met de rode cirkel is NIET de gaskleppotentiometer of wat voor sensor dan ook, maar simpelweg de injector. De 2 draadjes zijn voor stroom, en je kunt als je het kapje eraf hebt gehaald em rustig eruit trekken. In de injector zelf kun je zelfs de filtertjes nog ff schoonmaken met remmenreiniger als je dat zou willen. Waar die sensor dan wel zit weet ik niet, nog nooit gedaan zelf, maar ik heb met Sohail (zx1.4) het hele ding 10x compleet uit elkaar gehad toen we klaar waren met mn koppakkingswissel en hij niet wilde starten. De injector zoals aangegeven op het plaatje kreeg toen geen stroom, wat we hebben uiteindelijk hebben opgelost met een laatste niet aangesloten stekker. Hoop dat jullie hier iig iets aan hebben.

ps is ook wel logisch dat het de injector is, hij zit recht boven de gasklep en spuit het vanaf daar dus je inlaatspruitstuk in. De stand vd gasklep wordt als ik het me goed herinner uitgelezen door een sleepcontact ergens aan de zijkant dus meer waar idd die stekkeraansluiting zit.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Oeps :oops:
Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

maakt niet uit, ik heb het ook allemaal maar van Sohail moeten leren! Wat me wel opvalt is dat de binnenkant van het injectiehuis behoorlijk smerig is bij jou. Ik weet niet in hoeverren zoiets nadelig is, maar bij de mijne zag het er helemaal schoon uit en ook de gasklep zat geen vuiltje op, gewoon netjes blank metaal. Ik zou alles ff goed schoonmaken met remmemreiniger

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

peter wrote:Oeps :oops:


nou ja, die injector mag ook wel een schoonmaakbeurt hebben... :lol:

Buks wrote:De stand vd gasklep wordt als ik het me goed herinner uitgelezen door een sleepcontact ergens aan de zijkant dus meer waar idd die stekkeraansluiting zit.


das dan deze dus, heeft iemand die wel eens open gemaakt? (zitten kapjes over de torx, spannend...)

Image

Ik heb gelezen dat als de gaskleppotentiometer stuk is, een nieuw klephuis aangeschaft moet worden. Nu lees ik ook posts waar in staat dat het injectiehuis vervangen moet worden... Beetje verwarrend....

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

berend wrote:das dan deze dus, heeft iemand die wel eens open gemaakt? (zitten kapjes over de torx, spannend...)


Als het goed is zit er niets anders dan een hele grote koolstof ring welke als een potentiometer werkt (ofwel gaskleppotentiometer) :lol:

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Image

zelfs die is vies van binnen...

Maar goed, het komt er dus op neer dat ik het klephuis moet vervangen want daar zit dus die gaskleppotentiometer in...

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

en schoonmaken en testen?? Ik heb er geen ervaring mee, maar je hoort toch best vaak dat dat gewoon werkt...

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Buks wrote:en schoonmaken en testen??


Ja, dacht ik ook al aan...
Er zit een vette laag over heen, die ga ik morgen eens schoonmaken met contactspray...

Buks wrote:Ik heb er geen ervaring mee, maar je hoort toch best vaak dat dat gewoon werkt...


Terwijl ik op het forum lees dat het niet te fixen is...
(http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=1995&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=)

Altijd leuk als het dan wel werkt!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

He das grappig die heb ik nog nooit open gehad. Valt ie nog op precies dezelfde stand terus te plaatsen. Volgens mij is dat best goed schoon te krijgen. Tip haal even wat isopropylalcohol en maak goed schoon met een wattenstaafje met die alcohol. Werkt goed en is niet zo schadelijk als contactreiniger.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

injector van bovenaf met open kapjes:

Image

injector:

Image

gaskleppotentiometer-gedeelte in klephuis:

Image

gaskleppotentiometer-gedeelte aan de aansluiting:

Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

cool om te zien allemaal, vooral die pot. meter. Wat ik me alleen afvroeg: Waarom staat in o.a. de haynes dat je van die pot meter echt af moet blijven, zoals ik het nu zie is het een onderdeel wat heel gemakkelijk uit elkaar kan om schoon gemaakt te worden. Of is het zo dat het niet met goede nauwkeurig weer 100% exact in elkaar te zetten, zodat afwijkingen ontstaan ofzo?? weet iemand dat??

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Aan de sleufgaten te zien kan je hem verdraaien. Als je van te voren aftekend waar de bouten erin zitten kan het weinig kwaad.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Sander wrote:Aan de sleufgaten te zien kan je hem verdraaien. Als je van te voren aftekend waar de bouten erin zitten kan het weinig kwaad.


Goed dat je het zegt, had ik niet gedaan...
Gelukkig zat er een afdruk van de bouten in de vette bende aan de buitenkant, kon ik alsnog zien hoe de bouten zaten... :roll:

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Nou, alles schoongemaakt en in elkaar gezet...
Sleutel omdraaien, hij start!
10-15 min. stationair laten lopen, gaat prima...

Maar tijdens een proefrit houdt ie in (de motor sloeg niet af, al heel wat!), vooral al ik het pedaal half intrap. Als ik het pedaal tot de bodem druk houdt ie minder in.

Edit: nou, ik ben weer bij hetzelfde punt als in het begin...
Motor draait stationair ok, maar slaat gewoon af na enkele seconden/minuten. Lijkt alsof er onder/boven-druk gecreerd wordt, waardoor ie er gewoon mee kapt....

Iemand nog een idee?

Dit misschien?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2607&highlight=inhouden

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

betterman wrote:
In het beginne:
Motor valt onder het rijden (zelfs op de autoweg) terug naar 0 rpm en sprinkt dan weer aan ( had ik op de terugweg uit antwerken waar ik mn dubbele webers ben gaan halen :( minder dus..).

Een 1-2 weken later:
Motor valt onder het rijden helemaal naar 0rpm nadat ie op temperatuur is gekomen en slaat niet meer aan, na elke 10 minuten kun je weer een aantal kilometer doorrijden.

Een 1-2 weken verder weer:
Motor valt onder het rijden uit nadat ie op temperatuur is gekomen, de motor slaat niet meer aan en na een 30-45minuten gewacht te hebben is ie weer te starten en kun je weer een kilometer of 2 verder.

LET OP!!!!
Als je met een koude motor vertrekt kun je gewoon rijden en is er niets aan de hand, word de motor warm is het gedaan met de pret....

Je kunt dus een aantal dingen doen:

- doorrijden en kijken of je na 1-2 weken de problemen herkend, en dan de unit vervangen.

- m'n eerste aanbeveling volgen, een unit kopen en vervangen wanneer de motor uitvalt, dan weet je meteen dat het aan de unit heeft gelegen.


Dit klinkt precies als mijn probleem, ga maar es even de unit vervangen...

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Tijdje geleden ook veel gedoe gehad met inhouden van de motor. Warm starten was hopeloos, en bij 90-110 in de vijfde horten, stoten en inhouden. Had ook storingscode 33 bij uitlezen ECU. Wat bij mij erg goed heeft geholpen (motor loopt nu als een zonnetje, verbruik van 1:13-15 naar 1:17 ongeveer) was het schoonmaken van de stekkers van de gaskleppotmeter ('k wist niet welke ik moest hebben, dus dan maar alles in de omgeving schoongemaakt en ingespoten met spuitvaseline) en VOORAL de massa-aansluiting van de motor (vanaf de minpool van je accu lopen 2 kabels, een ervan zit schuin onder de accu op de motor, dat is 'm). Met dank aan mijn CX-sleutelende collega Steven 8) . De ECU zit met zijn massa-aansluiting ook op de motor, en is erg gevoelig voor zwerfstroompjes die je kennelijk krijgt als die aansluiting tussen motor en minpool niet meer goed is. Wel even de accu uitbouwen, dan kan je er beter bij. Daarna de tijd nemen om de ECU opnieuw in te lezen. Contacten in oude AX-jes zijn gewoon niet zo best en hebben dus aandacht nodig :!:. Ik hoop dat dit ook voor jou helpt. Succes!

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

menno wrote:Tijdje geleden ook veel gedoe gehad met inhouden van de motor. Warm starten was hopeloos, en bij 90-110 in de vijfde horten, stoten en inhouden. Had ook storingscode 33 bij uitlezen ECU. Wat bij mij erg goed heeft geholpen (motor loopt nu als een zonnetje, verbruik van 1:13-15 naar 1:17 ongeveer) was het schoonmaken van de stekkers van de gaskleppotmeter ('k wist niet welke ik moest hebben, dus dan maar alles in de omgeving schoongemaakt en ingespoten met spuitvaseline) en VOORAL de massa-aansluiting van de motor (vanaf de minpool van je accu lopen 2 kabels, een ervan zit schuin onder de accu op de motor, dat is 'm). Met dank aan mijn CX-sleutelende collega Steven 8) . De ECU zit met zijn massa-aansluiting ook op de motor, en is erg gevoelig voor zwerfstroompjes die je kennelijk krijgt als die aansluiting tussen motor en minpool niet meer goed is. Wel even de accu uitbouwen, dan kan je er beter bij. Daarna de tijd nemen om de ECU opnieuw in te lezen. Contacten in oude AX-jes zijn gewoon niet zo best en hebben dus aandacht nodig :!:. Ik hoop dat dit ook voor jou helpt. Succes!


dat zou mijn oplossing ook weleens kunnen zijn. de ax rijd 1 op 11 met normaal rijden en 1 op 13 bij heel rustig rijden enz... verder lichte startproblemen. Het eerste deel begrijp ik. alleen zodra het gaat over.

Daarna de tijd nemen om de ECU opnieuw in te lezen.


dan gaat het vast mis bij mij. want.. hoe doe je dit? ik zou er erg mee geholpen zijn. financieel en in het algemeen dan.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Tommmm wrote:
Daarna de tijd nemen om de ECU opnieuw in te lezen.


dan gaat het vast mis bij mij. want.. hoe doe je dit? ik zou er erg mee geholpen zijn. financieel en in het algemeen dan.


Beetje speuren doet wonderen :lol:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5560

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Nou, wat weer een desillusie... :cry:

Na het vervangen van de ontstekingsmodule, weer proberen stationair te laten draaien. Ging van hoog naar laag stationair toerental waarna de motor afsloeg. Aantal keren opnieuw moeten starten, maar slaat steeds af. Blijft nu langer stationair draaien dan voorheen, maar nog niet stabiel.

Tot nu toe het volgende gedaan:

- bougies, bougiekabels en verdeler + rotor vervangen (nieuw),
- Alle aansluitingen open gemaakt en ingespoten met contactspray,
- stappenmotor vervangen,
- Injectie/klephuis, injector en luchtsensor schoongemaakt,
- gaskleppotentiometer open gehad, schoongemaakt,
- massa-aansluiting van de motor los en schoon gemaakt
- ontstekingsmodule vervangen,
- ...

De koek is wel een beetje op nu...

Post Reply