rem probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kruik
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatApr30, 2005 7:23:07 AM

rem probleem

Post by kruik »

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem met m'n remmen. :(
Soms zakt het rempedaal bij het remmen vrij diep weg.
De meeste keren remt hij gewoon goed: rempedaal op normale hoogte en voelt hard aan. De auto trekt niet scheef bij het remmen.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Ik zou beginnen met het verversen van je remvloeistof. Klinkt alsof die er al veel te lang in zit of dat er lucht bij zit.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik zet m'n geld op lekkende achterste remcilinders. Heb precies hetzelfde gehad. Dan wel druk, en hoe meer ik remde, hoe minder druk.

Ga eens onder de auto liggen en kijk eens of je remankerplaten (de achterkant van de remtrommels dus) nat zijn.

Dit hoeft trouwens niet pers? zo te zijn, bij een hele kleine lekkage zie je (nog) geen sporen, maar kan ie er toch beroerd om remmen. Een keertje de remtrommel openhalen en dus. Dan kan je het als het goed is wel zien.

Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

is het zo dat als hij tot de bodem weggezakt is, hij nog wel remt.. en als je dan een keer pompt dat de druk en het remmen dan weer terugkomt?

dat heeft neonak namelijk ook.. en ik vermoed dat dat een lekke hoofdremcilinder is.. of athans 1tje met lekkage binnenin..

maar zoals Rob al zei, ga eerst even alles langs op lekkage, kijk ook naar je remleidingen.. krab ze es schoon met een staalborstel en kijk of er kratervorming is..

ververs ook je olie, lucht of vocht in je olie is niet bevordelijk bij het remmen, zeker niet als je veel remt en de olie dus warm wordt..

standaard dingen als dikte remschijven/blokjes/remschoenen controleren zoiezo natuurlijk.. en even kijken of alles nog gangbaar is..

klinkt als veel werk, maar het valt opzich wel mee.. wel is het handig om met 2 personen te zijn!
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

q01z wrote:is het zo dat als hij tot de bodem weggezakt is, hij nog wel remt.. en als je dan een keer pompt dat de druk en het remmen dan weer terugkomt?

dat heeft neonak namelijk ook.. en ik vermoed dat dat een lekke hoofdremcilinder is.. of athans 1tje met lekkage binnenin..

maar zoals Rob al zei, ga eerst even alles langs op lekkage, kijk ook naar je remleidingen.. krab ze es schoon met een staalborstel en kijk of er kratervorming is..

ververs ook je olie, lucht of vocht in je olie is niet bevordelijk bij het remmen, zeker niet als je veel remt en de olie dus warm wordt..

standaard dingen als dikte remschijven/blokjes/remschoenen controleren zoiezo natuurlijk.. en even kijken of alles nog gangbaar is..

klinkt als veel werk, maar het valt opzich wel mee.. wel is het handig om met 2 personen te zijn!


Onze AX heeft ook een hoofdremcilinder probleem (inwendige lekkage) het probleem uit zich als volgt:

- rempedaal intrappen en vast houden, voelt gewoon hard aan maar voet zakt langzaam naar beneden. direct daarna opnieuw intrappen en pedaal staat weer hoog.

Ik heb op het forum al eens gevraagd of iemand weet of de hoofdremcilinder zelf te reviseren is of dat er een nieuwe in moet?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Met de remmen zou ik niet te veel concessies doen. Ik zou gewoon voor een nieuwe hoofdremcilinder gaan. Weet niet wat zoiets kost maar dan weet je zeker dat je er vanaf bent.

En remvloeistof vervangen stelt niet veel voor. Het kost meer tijd dan dat het moeilijk is.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Toen k dit las dacht ik gelijk aan de hoofdremcilinder. Ik heb bij m'n vorige AX ook een lekke wielremcilinder achter gehad, maar daarbij was niets te voelen aan het pedaal.

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Ik denk ook dat dit een lekke hoofdremcilinder is. FF vervangen he. Is maar een half uur werk en een hoofdremcilinder is niet duur. Dacht dat ik mijne 40? betaald had. Nieuw dus gene van op de sloop of een gereviseerde.

Greetz

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In de vraagbaak staat vrij nadrukkelijk dat de hoofdremcilinder compleet vervangen MOET worden en niet gereviseerd kan worden...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply