Aandrijfashoes vervangen/aandrijfas uitelkaar

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Aandrijfashoes vervangen/aandrijfas uitelkaar

Post by grietje »

Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hulde, uitstekende en duidelijke uitleg !

de zogenoemde zeger-ring waar je geen foto van hebt,

bedoel je een Seeger - Ring mee,

die heb je in alle soorten en maten, en dit is een duidelijk voorbeeld:

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Dank u dank u duff, daar kon ik dus GEEN plaatje van vinden


Het is overigens precies die zegering.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

john-wijnings
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: ThuDec27, 2007 8:51:51 PM
Location: Zundert

Post by john-wijnings »

Mooi gemaakt!
meten is weten, weten is wát te meten

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Mooie How-To, netjes en overzichtelijk (y) gaat zeker van pas komen
:wink:
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

wat een lof ;-) hihi :oops:

thanx! Ik hoop dat ie nuttig is!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ik had enige tijd geleden in de Hayness het verhaal zitten lezen hoe het zo ongeveer moest maar was mij nog niet duidelijk en zag het niet zitten om er zelf aan te beginnen.

Maar na deze uitleg en foto's durf ik het de volgende keer WEL aan.

Romy alvast bedankt hiervoor.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Merijnv
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: WedJan02, 2008 1:29:57 PM

Post by Merijnv »

Mooie beschrijving voor het reviseren van een aandrijfas.

Nu viel het me op, dat je alleen het gewricht aan de bakzijde vervangt, is het zo, dat bij ratelende aandrijfassen dat de kant is waar de schade zit dan?

En wat zijn de kosten van de onderdelen?
AX 11E S6 '89
Ik doe eenvoudig laswerk, stuur PM, zoek naar aandrijfassen en linker lager.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Merijnv wrote:Mooie beschrijving voor het reviseren van een aandrijfas.

Nu viel het me op, dat je alleen het gewricht aan de bakzijde vervangt, is het zo, dat bij ratelende aandrijfassen dat de kant is waar de schade zit dan?

En wat zijn de kosten van de onderdelen?

Bij een AX kan enkelt de bakzijde gewricht uit elkaar gehaald worden. De naaf zijde kan niet gedemonteerd worden.

Bij ratelende assen kan je beter gewoon nieuwe kopen, of het moet in de bakzijde zitten en je nog een as die juist rammelt aan de naafzijde, daar zou je 1 goede as van kunnen maken ;-)

Maar volgens mij, of laten we zeggen, in mijn ervaring, is het juist vaak de naafzijde die speling heeft.

Als je ziet dat je assen smeervet lekken en ze ratelen niet, verwissel die ashoes dan ook zo snel mogelijk, want als er zand bij komt of ze lopen met te weinig vet zijn ze erg snel stuk.


Prijzen (uit de masterbase)
ashoes naafzijde: 17,85
ashoes bak zijde (met zinken omhulsel): 25,20

Ik had bij de automaterialen handel zo'n setje gehaald daar zat een zakje smeervet en 2 klemmen bij.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Merijnv
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: WedJan02, 2008 1:29:57 PM

Post by Merijnv »

Thanx, je bevestigd mijn vermoeden!

Dan toch maar zoeken naar iets knaps....maar lager is toch het ergste momenteel....
AX 11E S6 '89
Ik doe eenvoudig laswerk, stuur PM, zoek naar aandrijfassen en linker lager.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

oh shit ik dacht op wijzig te hebben gedrukt maar die staat er helemaal niet :P Dus nu heb ik 3 berichten en gequote

modereter, help!!!!

De juiste link in de eerste reactie moet worden:

http://www.xs4all.nl/~lasjoh/Grietje/aa ... XHOWTO.pdf
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

@grietje, openingspost is aangepast ;)

d-super
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: TueFeb23, 2010 9:29:12 PM

Post by d-super »

Heeft iemand nog een link naar de pdf???
bvd.

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Mijn aandrijfashoes is ook stuk.. Iemand die het bestandje ( How-TO) nog beschikbaar heeft ? Zou super zijn. Kan ik er morgen mee aan de gang.

,Stefan

CitroAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJan28, 2010 11:01:42 PM
Location: Almere

Post by CitroAX »

link werkt niet?
RESULTAAT STEMWIJZER: Emigreren!

weed
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueJun08, 2010 8:22:38 PM
Location: roosendaal
Contact:

Post by weed »

Wil ook mijn aandrijf assen vervangen , is er de beschrijving er van nog in omloop .
Al vast bedankt 8)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »


weed
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: TueJun08, 2010 8:22:38 PM
Location: roosendaal
Contact:

Post by weed »

O.k bedankt

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Dit document is niet meer benaderbaar. Enige kans dat deze weer wordt geupload oid? Ik moet namelijk een hoesje vervangen en een fatsoenlijke guide zou fijn zijn :)
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

raoel wrote:http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11361

ja die is er :) goed te doen.
Dit zou je moeten helpen :)
Image Image

Post Reply