Injectiesysteem vervangen (opvoeren)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Injectiesysteem vervangen (opvoeren)

Post by Joost »

HOWTO injectiesysteem vervangen.

Waarom?
Een Bosch 2.X injectiesysteem van een 1.1i kan zonder problemen vervangen worden door dat van een 1.4i of 1.4 GTi. Hiervan wordt de auto feller en er is geen invloed op brandstofverbruik.
Deze HOWTO is tevens te gebruiken als handleiding voor het vervangen van het injectiehuis. In het injectiehuis bevindt zich de gaskleppotentiometer.

Kosten
De kosten van onderdelen (injectiesysteem) zijn ongeveer tussen de 50 en 100 euro, afhankelijk van hoe goedkoop je ze weet te vinden. Tweedehands onderdelen voldoen prima, het enige dat je nieuw hoeft te kopen is koelvloeistof en vloeibare pakking.

Tijdsduur
Ikzelf was er 4 uur mee bezig en ben geen sleutelheld. Heb je veel ervaring, dan kun je sneller klaar zijn.

Moeilijkheidsgraad
De te verrichten handelingen zijn niet moeilijk of zwaar. Neem echter de nodige voorzorgsmaatregelen: zorg voor een opvangbak voor koelvloeistof, vang benzine op (!) en houd een brandblusser bij de hand. Werk schoon.

Combinatie met andere werkzaamheden
Als je toch je koelsysteem los hebt kun je meteen de koelvloeistof helemaal vervangen.

Link naar de howto
Klik hier

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

hoeveel scheeld het in vermogen ??
en in koppel ,, neem aan dat met name boven in de powerband je wint ??
Wat doet het verbruik ??
Zijn er andere neven effecten ??

met het standaard lucht filter ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb 'm niet op een testbank gehad, maar zoals ik al schreef, ik vond 'm iets feller aanvoelen. Hoeveel placebo-effect hierbij zat is onbekend.

Geen negatieve neveneffecten ondervonden. Verbruik is gelijk gebleven. Bij mij liep ie iets lekkerder omdat er weer een schoon injectiehuis op zat.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

nette howto. Er is niets gemeten dus vermogenswinst ed zijn niet bekend.

Ik vond hem een heel stuk feller aanvoelen, en hij werd er pittig rap door. Zeker in combinatie met een open uitlaatsysteem
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

lexie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
Location: Etten-Leur
Contact:

Post by lexie »

jah kep t ook niet gemeten!!

Ik heb t wel zelf gedaan!
hij is inderdaad veel sneller op optrekken!!

dat merk je echt goed!!

ik hoorde iets van totaal 73 pk!! maar durf dit niet met zkerheid te zeggen!


grz. Lex

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Kan het dan ook dat als je een 1.4 hebt en hier het injectiesysteem van een 1.6 (saxo?) op monteert, dat dit vermogenswinst oplevert?

En past dat spul van een Saxo of 106 op een AX?
Is naar mijn mening een handige tussenstap tussen een 1.4 en een naar 1.6 omgebouwde AX.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kmvrtr: nee is dezelfde, foutje :)

citro-power: volgens mij is dit ontdekt door het te proberen (1.4 op 1.1). D? manier om te kijken of dat andere werkt is.... door het te proberen. Vrees alleen wel dat dat spul een stukje duurder is.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

1.6=multipoint 1.4=(in het algemeen)monopoint

Op een 1.4 multipoint is eigenlijk alles hetzelfde.

Op een 1.6 8V is een injectiesysteem van een 106 1.3 rally een leuke verbetering.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ah oke, dus een 1.4 multipoint (GTI) voorzien van een 1.6 injectiesysteem levert waarschijnlijk niets op.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Is een Bosch systeem NIET te vervangen voor een magnetti systeem ?...

of is het wel mogelijk maar moet je dan alleen 1400 magnetti ECU hebben..... of moet je nog meer onderdelen van zo'n setje verwisselen voor andere...?

(ik heb nl een Bosch set in de verkoop, en wil niet dat iemand dit koopt en er vervolgens niets aan heeft)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

volgens mij is de kabelboom ook anders.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klopt, kabelboom is heel anders.
Stekker op een Magnetti Marelli is ook kleiner dan op een Bosch.

Daarnaast is de kabelboom in het motorruim een bij elkaar horende set met die in / achter het dash. Als je dus van MM naar Bosch wilt (of andersom), zul je dus zowel de kabelboom in het motorruim geheel moeten vervangen en OOK die in / achter het dash!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Bestaan er geen 1400 ECU's van Magnetti dan ?

Zo ja,..... dan kan je er toch een 1400 Magnetti ECU opzetten icm de Bosch injectiehuis en inlaatspruitstuk ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

citro-power wrote:Ah oke, dus een 1.4 multipoint (GTI) voorzien van een 1.6 injectiesysteem levert waarschijnlijk niets op.

nee, want kop en inlaat van een 1.4 GTI en 1.6 zijn hetzelfde :)

kabelboom en ECU wijken af.

nokkenas van een 1.4 op een 1.6 helpt wel (power wat meer bovenin, je hebt dan dus ook een andere ECU nodig want de 1.6 90 pk begrenst op 6250 of 6500, afh van de uitvoering).

1.3 inlaat op een 1.4 of 1.6 98/100/103/105 pk scheelt zo weinig dat het niet merkbaar is.

Missschélé
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: FriDec14, 2007 1:40:15 PM

Post by Missschélé »

Vraagje: Is het dan eigenlijk ook mogelijk om dit injectiesysteem op een carb motor te plaatsen? Ikzelf bezit een 1.1 Tre met een carburator dus.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het ombouwen van carb naar injectie is mogelijk en is ook eerder gedaan door clubleden, maar het vereist meer aanpassingen dan alleen het beschrevene. Onder andere moet je de benzinetank & benzinepomp vervangen (carb heeft pomp in motorruimte, bij injectie zit ie in de tank). Verder moet er een heel stuk kabelboom bij omdat je ineens een ECU hebt (die heb je niet met een carb) en het zou me niets verbazen als er ook nog wat ander klein spul overgebouwd moet worden (membraanhuis misschien anders? Zou me niks verbazen... (da's dat ding tussen injectiehuis of carb en luchtfilterhuis)).

Maar dan heb je ook wat. Alvast de vermogenswinst omdat je nu injectie hebt, en daarbij nog 's de winst van het 1.4i gedeelte (als je toch bezig bent kun je net zo goed meteen dit erop zetten :D).
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Niet zonder slag of stoot..

een carburateur werkt heel anders dan een computergestuurt injectiesysteem.

wat je nodig zal hebben (naast een 1.1/1.4 ecu, injectiehuis & injectiespuitstuk:
-benzinepomp van een injectie (en een benzineretourleiding van injectiehuis naar benzinetank)
-oude mechanische benzinepomp afdopppen
-extra sensoren voor kvs temperatuur
-en vast nog wel meer dingen die ik vergeten ben.

Kortom een heleboel werk!

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja ik heb dus last van schokken bij weinig gas in 1, 2 en 3. Ws de stappenmotor.. Tip was het vervangen van injecthuis helpen.

Klopt dit? Gewoon het gehele injectiehuis vervangen?
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Heb je de ECU al uitgelezen op foutcodes? Staat hier ook ergens beschreven hoe en wat. Jouw probleem kan de stappenmotor zijn, maar het hoeft niet.

Evt. heb ik nog wel een injectiehuis van een recent gesloopte TGS in de aanbieding. Je mag het natuurlijk eerst even proberen. :P

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja ik heb geen motormanagement lampje branden. Dus ook niet uitgelezen.

Echter ik heb zelf geen idee hoe ik het injectiehuis moet vervangen..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply