Ah, Pagina WD[*]13 . Maar... Vreemd. Het is dat die AX nog steeds niet terug in Nederland is, maar dan trek ik het meteen even uit elkaar.MNM(tm) wrote:Dan heb je 't toch echt verkeerd, want zowel de door mijzelf uitgemeten pinbezetting van de AX tellerbak èn het schema in de Haynes zeggen dat 't de 8-pins connector moet zijn.
Linkje naar fragment uit Haynes (PDF)
Toerenteller aansluiten
Moderators: MBa@NL, webmasters
Hallo,
ff een vraagje,
ik heb een AX Image 1.1 I (bosch "geen idee" ECU)
nou wil ik deze hier overnemen
Maar kan ik deze wel aansluiten, omdat er in het lijstje alleen een 1.1 Magneti Marelli.
en is het een beetje te doen, tellerbak uitbouwen enz?
ff een vraagje,
ik heb een AX Image 1.1 I (bosch "geen idee" ECU)
nou wil ik deze hier overnemen
Maar kan ik deze wel aansluiten, omdat er in het lijstje alleen een 1.1 Magneti Marelli.
en is het een beetje te doen, tellerbak uitbouwen enz?
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I
Citroën AX Image 1.1I
Tellerbak eruit halen is goed te doen, pinnetje waar het signaal binnen moet komen is hetzelfde.LowRider wrote:Hallo,
ff een vraagje,
ik heb een AX Image 1.1 I (bosch "geen idee" ECU)
nou wil ik deze hier overnemen
Maar kan ik deze wel aansluiten, omdat er in het lijstje alleen een 1.1 Magneti Marelli.
en is het een beetje te doen, tellerbak uitbouwen enz?
En als ik de tips hier goed gelezen heb, moet het signaal komen *of* uit de bobine *of* uit de ECU, pinnetje 6.
ok, wist niet of dat ook voor een 1.1i bosch telde...raoel wrote:Tellerbak eruit halen is goed te doen, pinnetje waar het signaal binnen moet komen is hetzelfde.
En als ik de tips hier goed gelezen heb, moet het signaal komen *of* uit de bobine *of* uit de ECU, pinnetje 6.
en (ik denk dat die vraag hier niet hoort maar kon niets anders vinden) mijn huidige teller loopt tot 180Km/h, deze tot 220 Km/h krijg je dan als je 50 rijd, 50 te zien, of bijv 40?
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I
Citroën AX Image 1.1I
ik heb gisteren getest met mijn Bosch ECU: aansluiting 6 is 'm niet, hij moet op de bobine.
Eerst stond ie constant op 2500 toeren, na draaien van de stelschroef krijg ik 'm niet lager dan 1500... Marco, enig idee? Ik dacht nog "misschien dikkere kabels gebruiken", maar de standaard kabels die bij de toerenteller komen zijn al minimaal dus dat is vast niet nodig.
Ik heb 3 draden: rood, zwart, groen, dus rood en zwart op + en -. Groen op bobine. + en - haal ik van de aanstekerunit. Ik ga nog het experiment doen "groen op + en rood op bobine" maar daar heb ik geen hoge verwachtingen van...
Eerst stond ie constant op 2500 toeren, na draaien van de stelschroef krijg ik 'm niet lager dan 1500... Marco, enig idee? Ik dacht nog "misschien dikkere kabels gebruiken", maar de standaard kabels die bij de toerenteller komen zijn al minimaal dus dat is vast niet nodig.
Ik heb 3 draden: rood, zwart, groen, dus rood en zwart op + en -. Groen op bobine. + en - haal ik van de aanstekerunit. Ik ga nog het experiment doen "groen op + en rood op bobine" maar daar heb ik geen hoge verwachtingen van...
Stelschroef? Welke stelschroef?
Maarreh, jouw AX heeft toch een 1.1i motor met Bosch ECU? Dan moet je niet pin 6 op de ECU stekker hebben (zoals bij Magneti Marelli), maar pin 1.
Maarreh, jouw AX heeft toch een 1.1i motor met Bosch ECU? Dan moet je niet pin 6 op de ECU stekker hebben (zoals bij Magneti Marelli), maar pin 1.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
stelschroef die op m'n universele toerenteller zit pin 1? ah, die zal ik eens proberen, kijken of dat resultaat wel ergens op lijktMNM(tm) wrote:Stelschroef? Welke stelschroef?
Maarreh, jouw AX heeft toch een 1.1i motor met Bosch ECU? Dan moet je niet pin 6 op de ECU stekker hebben (zoals bij Magneti Marelli), maar pin 1.
heb ff die stekker op de bobine doorgemeten: pin 1 naar naar ECU pin 1. pin2 gaat naar ECU pin 4.raoel wrote:stelschroef die op m'n universele toerenteller zit pin 1? ah, die zal ik eens proberen, kijken of dat resultaat wel ergens op lijktMNM(tm) wrote:Stelschroef? Welke stelschroef?
Maarreh, jouw AX heeft toch een 1.1i motor met Bosch ECU? Dan moet je niet pin 6 op de ECU stekker hebben (zoals bij Magneti Marelli), maar pin 1.
En als je pin 1 en 2 van de bobinestekker doormeet krijg je 0,0 weerstand, dus die zijn hetzelfde (er is vast wel een goede verklaring voor).
Karwin kwam langs, de toerenteller doet het bij hem prima. Dus ECU niet goed of bobine niet goed.
ECU gewisseld.. nog steeds niet goed.
Motor loopt trouwens een stuk minder mooi dan die van Karwin (zelfde motor, zelfde ECU).
Dus ik heb een gare bobine Ook weer duidelijk.
Ehm, ja de vraag hoort hier niet thuis, maar kun je een bobine proberen uit elkaar te halen zonder gevaar? Er komt nogal veel stroom uit en ik wil nog een paar jaar mee
Type 2 dash in een type 1 AX kan, alleen ga je dan sowieso een probleem krijgen met de kabelboom. Die van een type 1 dash is echt TOTAAL ANDERS dan die van een type 2 dash! Heel veel succes met het omzetten daarvan!
Wat betreft de toerenteller: als je een toerenteller van een type 2 GT (dus de GT injection) pakt, dan zou die geschikt moeten zijn voor bobine/verdeelkap.
(En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.)
Wat betreft de toerenteller: als je een toerenteller van een type 2 GT (dus de GT injection) pakt, dan zou die geschikt moeten zijn voor bobine/verdeelkap.
(En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
[quote="MNM(tm)"
En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.[/quote]
Kan je mij uitleggen hoe?
Deze toerenteller, zie foto, zit nu in mijn AX met verdelerkap.
Hij wijst teveel aan, ik heb het idee dat hij voor een DIS-ontsteking bedoeld is.
En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.[/quote]
Kan je mij uitleggen hoe?
Deze toerenteller, zie foto, zit nu in mijn AX met verdelerkap.
Hij wijst teveel aan, ik heb het idee dat hij voor een DIS-ontsteking bedoeld is.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Kan je mij uitleggen hoe?Jongejan wrote:[quote="MNM(tm)"
En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.
Deze toerenteller, zie foto, zit nu in mijn AX met verdelerkap.
Hij wijst teveel aan, ik heb het idee dat hij voor een DIS-ontsteking bedoeld is.[/quote]
Voor zover ik weet heeft een TGS altijd standaard al een toerenteller gehad en een DIS-ontsteking i.p.v. een verdelerkap?!
Of betreft het hier een andere AX als in je onderschrift vermeld wordt?!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Voor zover ik weet heeft een TGS altijd standaard al een toerenteller gehad en een DIS-ontsteking i.p.v. een verdelerkap?!Jongejan wrote:Kan je mij uitleggen hoe?MNM(tm) wrote: En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.
Deze toerenteller, zie foto, zit nu in mijn AX met verdelerkap.
Hij wijst teveel aan, ik heb het idee dat hij voor een DIS-ontsteking bedoeld is.
Of betreft het hier een andere AX als in je onderschrift vermeld wordt?!
(even opnieuw gepost, omdat de vorige niet echt overzichtelijk was en er niet geëdit kan worden in dit topic...)
Daar hebben zich al meer medeforummers zich over verbaasd.
Ik blijk één van de weinige TGS'en te hebben zonder standaard toerenteller (deze is later ingebouwd), met verdeler, zonder elektrische ruitbediening voor (nog in te bouwen, spullen wel min huis).
Ik blijk één van de weinige TGS'en te hebben zonder standaard toerenteller (deze is later ingebouwd), met verdeler, zonder elektrische ruitbediening voor (nog in te bouwen, spullen wel min huis).
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
OK, heerlijk toch, dat Citroën...Jongejan wrote:Daar hebben zich al meer medeforummers zich over verbaasd.
Ik blijk één van de weinige TGS'en te hebben zonder standaard toerenteller (deze is later ingebouwd), met verdeler, zonder elektrische ruitbediening voor (nog in te bouwen, spullen wel min huis).
Dan kun je mijn posts wel als niet gepost beschouwen!
(ik kan je ook niet helpen met je 'probleem', sorry!)
Dat printje is identiek aan dat wat achterop mijn toerenteller uit een GTI (multipoint, dus met DIS) afkomstig is.Jongejan wrote:Kan je mij uitleggen hoe?MNM(tm) wrote: En anders kan ik daar vast wel wat voor maken om een voor DIS bedoelde toerenteller werkend te krijgen op bobine/verdeelkap.
Deze toerenteller, zie foto, zit nu in mijn AX met verdelerkap.
Hij wijst teveel aan, ik heb het idee dat hij voor een DIS-ontsteking bedoeld is.
Ik weet dat 't printje van een verdeelkap-toerenteller er een klein beetje anders uit ziet.
Kijk trouwens wel uit met deze toerenteller aangesloten laten, want de pulsen uit een verdeelkap-systeem zijn -met zo'n 150V piek- véél te veel voor 'n voor DIS bedoelde toerenteller!! (die krijgt z'n signaal namelijk uit de ECU en dat zijn pulsjes van hooguit 5V!)
Enig idee trouwens hoeveel 'ie te veel aangeeft?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!