belgie does it again

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

belgie does it again

Post by citrofenwick »

In België is het verboden om:
- remmen aan te passen (zelfs niet de remleidingen te verplaatsen of vervangen door betere)
- motor aan te passen
- koets aan te passen (kooi, doorlassen,...)
...

In België hoeft tot op heden een oldtimer niet meer naar de keuring eenmaal hij als oldtimer gekeurd is geweest. Dus de enige manier om iets extreem op baan te krijgen is deze.

Nu gaan ze dit ook om zeep helpen :evil:
Ze zouden graag een 3-jaarlijkse controle invoeren om oa eigenaars te stimuleren om hun voertuig beter te onderhouden.

In het verslag staat:

Wat met customized voertuigen? Voorstel BFOV:
- eenmalige regularisatie van de (veilige) verbouwingen;
- tuningverslag op de groene kaart;
- verdere aanpassingen via de tuningwetgeving.
Dit voorstel moet nog besproken worden

Ik ben benieuwd hoe dit uitdraait. België kennende zit er wel terug veel kans in dat zelfs het remsysteem compleet origineel zal moeten zijn. Laat staan dat ze motortuning nog gaan toelaten.

Ik kan enkel voorstander zijn van deze wetgeving als ze gewoon de essentie controleren zoals de werking van de remmen en de staat van het onderstel etc. (of dat nu 16V of 1.0 klauwen zijn)

Bah, byebye ax16v :( (tenzij je om de 3j je ax terug helemaal standaard zet)
(deze frustratie omdat axjes de 25 naderen en ik al geruime tijd het plan had om op die manier iets snels te maken. Maar dit gaat wellicht niet door.)

meer: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=44570
http://www.flat4free.be/forum/viewtopic ... sc&start=0

Een mens zou op den duur nog in NL willen gaan wonen :evil: (of zou je als Belg bvb met NL'se kentekens kunnen rijden? :P)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

- Verdwijnt dan de mogelijkheid tot (import)keuring als 'alleenstaand geval'?

- Volgens mij bestaat er een EU regel die zegt dat auto's op kenteken van de ene EU-lidstaat niet mogen worden geweigerd op kenteken gezet te worden in een andere EU-lidstaat (weliswaar heb ik het hier over import van GB naar NL).

- De enige beperking die ik ken in Belgie is dat men een Gelijkvormigheidsattest vraagt, en als dat er niet is men een (import)keuring als 'alleenstaand geval' toepast.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Ik zou in Nederland gaan wonen!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dus als je een 123 ignition in je 2cv hebt ingebouwd ben je straks een officiële tuner...? :lol:

Dit is wel weer een aardig voorbeeld dat Europese eenwording op het gebied van regelgeving helemaal geen verkeerde zaak is in tegenstelling tot wat veel mensen maar roepen.
Zie het voorbeeld van 123 ignition (elektronische ontsteking). In Nederland de normaalste zaak van de wereld om in je klassieker in te bouwen, dat zou in België dan blijkbaar illegaal worden.
Op zo'n manier blokkeer je heel veel serieuze bedrijven die zich op de aftermarket richten.

Is er in België geen belangenbehartiger voor klassieke auto's?
In Nederland is er de FEHAC; www.fehac.nl die bij dit soort beslissingen de overheid en RDW advies geeft.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Als al die plannen bij onze zuiderburen doorgaan wordt het een drama voor alle auto liefhebbers.

En dan de angst die nu toedlaat, wanneer gaan ze in Nederland ook zo gek doen?

Ik mag hopen dat het allemaal van die proefballonnetjes zijn en dat er niets van terecht komt, we duimen voor jullie.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Er zijn net als in de USA ook plannen om oude auto's te verbannen (verplichte sloop) zodat alleen auto's overblijven met electronica die van buitenaf kan worden beïnvloed (denk aan het EU GPS-systeem Galileo met zijn 30 wegens jarenlange projectvertraging grotendeels nog te lanceren satellieten).

Ik meen ergens te hebben gelezen dat vanaf 2005 alle nieuw te leveren auto's moeten voorzien zijn van van buitenaf te beïnvloeden electronica.

Zie je het al voor je?

Denk aan de zich in de EU uitbreidende plannen voor rekeningrijden, de geldhonger van de overheden, de zucht naar totale controle over het individu...

België heeft een staatssecretaris Etienne Schouppe die ook de autokeuring zo heeft aangescherpt dat afkeur nu volgt op absurde kleinigheden (naar ik heb horen zeggen omdat keurmeesters die niet aan een bepaald percentage afkeur komen, onder de loep worden genomen).

Leve het Europa van na het Verdrag van Lissabon (van kracht sinds 01/12/2009).

In Europees verband is er een krachtige lobby van eigenaren van klassieke auto's, maar of dat zal helpen?

Voor motorfietsen schijnen soortgelijke plannen op stapel te staan.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Rio97 wrote:Dus als je een 123 ignition in je 2cv hebt ingebouwd ben je straks een officiële tuner...? :lol:
Velgen in een andere kleur verven wordt in België al gezien als tuning. :roll:
(Sterker nog: 'k meen me hier op 't forum nog een post te herinneren dat bij een APK-keuring gemopperd werd over de op de betreffende AX fabrieksaf gemonteerde spoiler die gezien werd als tuning! :|
jk wrote:Er zijn net als in de USA ook plannen om oude auto's te verbannen (verplichte sloop) zodat alleen auto's overblijven met electronica die van buitenaf kan worden beïnvloed...
Verplichte sloop? Welke kansloze debiel heeft dat bedacht?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Rio97 wrote: In Nederland is er de FEHAC; www.fehac.nl die bij dit soort beslissingen de overheid en RDW advies geeft.
Belangen behartiger??

Laat me asteblief niet lache....!!
Dat stel malloten heeft geen ene ruk aan de instandhouding van de klassiekerregeling gedaan.
Alles per 01-01-1987 wordt nu niet meer klassiek, dat gaat ze gegarandeerd veel toekomstige leden kosten, let maar op...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Pascal wrote:
Rio97 wrote: In Nederland is er de FEHAC; www.fehac.nl die bij dit soort beslissingen de overheid en RDW advies geeft.
Belangen behartiger??

Laat me asteblief niet lache....!!
Dat stel malloten heeft geen ene ruk aan de instandhouding van de klassiekerregeling gedaan.
Alles per 01-01-1987 wordt nu niet meer klassiek, dat gaat ze gegarandeerd veel toekomstige leden kosten, let maar op...
Die datum is eerst vastgesteld in GB.
Nederland heeft hem blijkbaar overgenomen.
Reken er dan maar op dat het een EU richtlijn is die elk land op zeker tijdstip gaat moeten invoeren.
Niets is toevallig, al wordt er wel gedaan alsof.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Sorry Pascal, maar dat vind ik een wel erg overdreven reactie voor een club die met ongelooflijk veel monnikenwerk heel veel zaken heeft geregeld voor eigenaren van klassiekers.
Voor hetzelfde geld had de overheid vorig jaar besloten dat de vrijstelling voor elke niet-geschorste klassieker kwam te vervallen.

De reden dat de vrijstellingsdatum is gefixeerd kwam omdat er steeds meer mensen misbruik gingen maken van deze regeling door in een geïmporteerde, vroege jaren 80 mercedes als vaste auto te gaan rijden. Wat niks meer te maken heeft met hobbymatig genieten van een klassieker.
Lijkt mij niet eerlijk om voor deze beslissing de Fehac aansprakelijk te houden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

MNM(tm) wrote:
Rio97 wrote:Dus als je een 123 ignition in je 2cv hebt ingebouwd ben je straks een officiële tuner...? :lol:
Velgen in een andere kleur verven wordt in België al gezien als tuning. :roll:
(Sterker nog: 'k meen me hier op 't forum nog een post te herinneren dat bij een APK-keuring gemopperd werd over de op de betreffende AX fabrieksaf gemonteerde spoiler die gezien werd als tuning! :|
8) beide heb ik idd meegemaakt (wss haalt je die infos dus uit mijn wie is wie :) )

Ik vraag me echt af wat ze aan de 4gats + 4x remschijven zullen zeggen :(:(:(:(

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

4-gaats + ombouw naar geventileerd op een GT is totnutoe al gelukt...

Normaal deze week NOGGGG eens naar de keuring met de GT en hopen dat het dan eindelijk achter de rug is.
Voor een standaard spoilertje heb ik ook een tuningattest gehad.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Rio97 wrote:Dus als je een 123 ignition in je 2cv hebt ingebouwd ben je straks een officiële tuner...? :lol:

Dit is wel weer een aardig voorbeeld dat Europese eenwording op het gebied van regelgeving helemaal geen verkeerde zaak is in tegenstelling tot wat veel mensen maar roepen.
Zie het voorbeeld van 123 ignition (elektronische ontsteking). In Nederland de normaalste zaak van de wereld om in je klassieker in te bouwen, dat zou in België dan blijkbaar illegaal worden.
Op zo'n manier blokkeer je heel veel serieuze bedrijven die zich op de aftermarket richten.

Is er in België geen belangenbehartiger voor klassieke auto's?
In Nederland is er de FEHAC; www.fehac.nl die bij dit soort beslissingen de overheid en RDW advies geeft.
Ja, bij ons hebben we BFOV. (Belgische Federatie voor oude voertuigen)
Hun doelstellingen staan hier:
http://www.bfov.be/index.php?option=com ... 34&lang=nl
Ik hoop dat er wat naar ze geluisterd wordt bij verdere onderhandelingen.
Henk Bats wrote:Als al die plannen bij onze zuiderburen doorgaan wordt het een drama voor alle auto liefhebbers.

En dan de angst die nu toedlaat, wanneer gaan ze in Nederland ook zo gek doen?

Ik mag hopen dat het allemaal van die proefballonnetjes zijn en dat er niets van terecht komt, we duimen voor jullie.

Groetjes, Henk
Het erge is dat ze dit zelf in de hand hebben gewerkt. Jarenlang hebben ze dit achterpoortje opengelaten waardoor er flink wat oldtimers omgebouwd zijn. Als ze de wetgeving nu plots gaan aanscherpen zal het leuk worden voor die eigenaars.
Echter, de huidige wetgeving is eigenlijk ook maar debiel. Je mag nu met je oldtimer niet rijden als het geen manifestatie betreft. (testritten met oog op de manifestatie mogen ook binnen de 25km en enkel overdag)
Ook
Ideaal zou zijn als ze enkel kijken of het 'goed' is en niet beginnen te zeiken of het wel origineel is of niet. Dan ben ik zelfs voor die keuring te vinden.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

@Rogier: en hoelang denk je dat deze groep dat denkt vol te houden, want vroeg of laat kom je voor (enorme) kosten te staan bij een oudje...
Dat betekent in veel gevallen exit klassiekert...
Ik ken er genoeg om me heen die 'goedkoop' dachten te kunnen rijden met een oude auto.
Na een jaar bezit werd de auto alsnog van de hand gedaan om de hoge rekeningen (onderdelen, onderhoud) niet meer te hebben.
Echt nederlandse auto's (aantoonbaar!) moeten gewoon vrijgesteld blijven worden na 25 jaar belasting betalen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply