asmoer

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

asmoer

Post by raoel »

dat ding wil 1!@%@! gotverpiellekes!%! niet los !

Lange staaf (1.5m), wiel vastgezet, erop springen: gedore-spul krom. Naja, niet erg, kruipolie in laten trekken. Nope. Verwarmd. Nope. Geen sjoege.

Nu heb ik al 4-5 gaten in die moer geboord.. geeft nog steeds geen krimp.
Heeft iemand nog tips hoe je zo efficient mogelijk uitboort? Met zo weinig mogelijk gaatjes dus?

Ben er nu een dag aan kwijt :-?

Edit: het plan was vandaag 4 nieuwe remmen + aandrijfas. Jammer :? :(

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Doorslijpen aan twee kanten, niet helemaal want dan kan je je aandrijfas weleens beschadigen. Heel voorzichting met een slijptol of heel geduldig met een dremel.
Als ie aan beide kanten bijna door is met een hamer er flink op slaan, dan gaat het wel los.

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

met een slagmoersleutel??? eerst ff vast, los, vast, los,... komt ie wel hoor, als je genoeg druk hebt natuurlijk want dat is dikwijls het probleem
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ik denk niet dat "moment" het probleem is,

ik heb zonet de krik onder de sleutel die ik gebruik gezet. Na wat krikken kwam de auto omhoog.


Ik ga van de week eens op bezoek bij Boels, voor een slijptol met wat meer Testosteron. Die van mij maakt veel lawaai maar doet niet zoveel, dus ik zal er wel weer een met Oestrogeen gekocht hebben....


Sjonge. Hier werd zelfs ik bijna sjacharijnig van.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

dit hoort misschien meer in technisch thuis, maar

Image

Ik heb de bout goed bewerkt met de slijptol.
Alleen de laatste halve centimeter kan ik niet bij... die ring eromheen zit in de weg. Die lijkt me niet onbelangrijk...

Heeft iemand nog leuke tips?

Als het niet werkt, ga ik de aandrijfas zelf doorsnijden met de slijptol.. ik moet wat :?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

met een dremeltje kom je er wel bij bij dat laatste stukje!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

nou hij is eraf hoor :)

na een paar uur dremelen en slijpen was ie zover dat ie met een hamer en beitel wel iets wilde draaien...


Image

Blij! :-) En nu kan ik eindelijk verder :)

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

paar uur slijpen en dremelen :shock:
:P dan was je het ook wel goed zat
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik gebruik nu ook iedere keer niet die originele asmoeren, maar van die ovale zonder van die omslagnippeltjes. Die blijven vastzitten omdat ze zich vastklemmen doordat ze terug willen naar de originele stand, iets ovaal dus.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Nog ff ter aanvulling; een bout moet je laten "schrikken" dat werkt niet door met een krik je pijp op te vijzelen. Gewoon een goede ringsleutel pijp erop en in 1 keer goed door duwen of er een paar keer een tik met een hamer op geven.
Freude am Fahren.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Oh dat schrikken is uitgebreid gebeurd hoor :) M'n beitel is ook uitgebreid gebruikt. Het ging echt ff niet anders...
Hij leek zowel vastgeroest als vastgesmolten..


Ivar, heb je daar een plaatje van? En zijn die overal te krijgen? Ik twijfel ook over de originele, zit na te denken over alternatieven.

Bij de BX zit er gewoon een soort van paperclip door de as, kun je de bout gewoon met vaseline erom vastmaken, werkt ook :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

nee, heb ik eigenlijk niet. Ziet er gewoon uit als een normale asmoer, maar zonder dat "omvouwrandje" Je ziet het er niet aan af dat ie iets ovaal is. Bij de gemiddelde auto-onderdelenhandel wel te koop hoor, ik heb ze hier ook gewoon bij de auto-indus (soort brezan) vandaan.

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

Post by nico1986 »

ik had het na een uur al helemaal gehad met die borgmoer> met een slijptol eerste centimeter van de as eraf en de moer kon eraf.

Is dat borgen trouwens onzin? Kan mij niet voorstellen dat een bout met ongeveer 250 Nm er zo af kan trillen.
Citroën ax 1.1 injection plaisir

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

die ovale moeren waar ik het over heb borgen zich door op spanning te blijven, veel minder irritant dus dan die omgetikte originele moeren.

ik heb trouwens weer een nieuwe liggen (in de loods), zal er binnenkort eens een foto van schieten.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

die ovale moeren waar ik het over heb borgen zich door op spanning te blijven, veel minder irritant dus dan die omgetikte originele moeren.

ik heb trouwens weer een nieuwe liggen (in de loods), zal er binnenkort eens een foto van schieten.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Citroën heeft dat vast niet voor niks bedacht, om toch iets van borging op die moeren te hebben. Je wil ze niet los hebben :?

Bij mij was er niet genoeg ruimte om de slijptol erop te zetten zonder de rest van het wiel te beschadigen. Of had jij dat niet?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

daarom zijn die moeren waar ik het over heb ook maar eenmalig bruikbaar.

Maar wees gerust, tis geen goedkope troep en ik ben echt niet bang dat het niet goed borgt.
ze verkopen bij de autoindus bergen van die moeren en het staat hier in de regio als een goede zaak bekend, tis niet van de markt ofzo he.

Post Reply