kl*te GTI

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

kl*te GTI

Post by q01z »

zoals sommige weten, heb ik sinds +- november een GTI stilstaan..
langzamerhand wilde ik deze in topstaat brengen om te verkopen..

nu is de geschiedenis tot nu toe wel redelijk bekend, nieuwe banden/uitlaat/aandrijfassen/interieur/remmerij en nu dus ook een grote beurt aan de motor..

de grote beurt was volledig preventief, dus koppakking vervangen was niet noodzakelijk, maar is gedaan om het geheel in topstaat te krijgen..

Nu dacht ik dat dat toch wel allemaal gelukt was, maar vorige week viel mij op dat er mooi oranje (das nou eenmaal de kleurstof :D) filmpje koelwater tussen mn cilinderkop/pakking uitkwam na het rijden.. (bakzijde)
vanavond nog maar even naar gekeken en ontdekt dat mijn kopbouten niet allemala op dezelfde spanning stonden..

simpele test;
momentsleutel op 80Nm gezet (gegokt)en gevoelt naar de spanning.. de 4 bouten aan de distributiezijde tikte netjes af, maar de overige 6 bouten niet.. 2 middelste bouten stonden bijna op 80Nm (+- 5gr verdraaid), maar de 4 aan ontstekingszijde stonden duidelijk lichter.. stapsgewijs de momentsleutel teruggedraait naar uiteindelijk 50Nm, dat was dus de spanning van die bouten!

toen besloten om de 4 bouten maar verder aan te draaien, nogmaals 30gr te geven (onder het mom van baat het niet dan schaat het wel!), 1 bout kwam daardoor netjes op spanning.. 3 niet.. 1 daarvan nog wat verder aangetrokken totdat de onvermijdelijke 'PANG' kwam en lag mn bout los.. DAT was dus bij een spanning van nog GEEN 60Nm op de momentsleutel..

nu heb ik sterkteleer gehad op school, wat mij hetvolgende zegt;
bij een rekbout als deze, zitten er 3 stages van vervorming;
-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)
-plastische vervorming (dan vervorm je de bout dus echt)
-na de plastische vervorming komt er een stukje waar de kracht terugloopt, dus dan gaat de bout niet harder aantrekken, maar minder hard..

ik heb nu dus 1 'gebroken' bout (foto volgt zo) en 2 bouten die ik waarschijnljk met mn VINGERS kan breken..


voor mij is dit psychisch het einde van mijn GTI, ik kon al een hele tijd neit de fut opbrengen om er iets aan te doen, maar dit is echt de nekslag..

dus tenzij er iemand mij een setje kopbouten komt brengen, gaat mn GTI voor een weggeefprijs het forum op, en draai ik een 1500,- verlies in mijn poging om deze technisch te restaureren..
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Marc, je hebt alle tijd om er weer wat aan te doen. Je hebt genoeg mogelijkheden op vervoer en het is het laatste ax-je dat er nog staat, dus geniet nog even van het knutselen joh!

Geef een flinke stoot met beide vuisten op je borst, en TSJAKKAA!!!!

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

ontzettend balen natuurlijk, maar ik vraag me toch iets onwillekeurig af (en vat dit alsjeblieft niet verkeerd op).

Maar doe je zelf iets niet fout bij het vervangen van je koppakkingen ? je vervangt ze haast nog vaker als een olie filter en altijd lekken ze weer.

Heb zelf ook een hele hoop koppakkingen vervangen waaronder de meeste wel van de TU motoren, maar dan voornamelijk vanwege de olie lekkage. En heb nog nooit een gebroken bout gehad, een bout die loskwam of een lekkage meer daarna ? en er zijn er bij die alweer vele jaren rond rijden.

Zijn je moment sleutels wel goed ? of werk je niet met een graden boog, of misschien geen goede gegevens ?

En waarom vervang je een koppakking preventief ? als het niet kapot is niets aan doen, de meeste motoren worden er toch niet beter van als je zomaar een dusdaning ingrijpende reparatie eraan uitvoert.
Image

My Cars <98>.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

sjees, wat kuttig,.... en weer bij jou.... ik snap niet dat jij inmiddels geen schijthekel aan axjes hebt gekregen....

Sterkte... enuh,... gewoon repareren dat kreng ! :?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

de gaten waarin de kopbouten zitten wel goed schoon gemaakt? dmv lucht of dergelijke.. ?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Image
Image

wel mooi dattie niet 'gebroken' is :P (maar dit valt wel onder een breuk)


@henri: geloof me, ik twijfel gigantisch aan mezelf... (en ik weet dat ik niet de enige ben die dat doet :?) ik weet gewoon 100% zeker dat de procedure goed is.. het is voor mij nu in al die keren pas de 2e x dat het fout gaat, 1x nu dus die gebroken bout.. en 1x gewoon niet aangedraait..
Maar desondanks snap ik je reactie, hetgeen wat ik me overigens HEEL goed kan voorstellen.. als de boutgaten niet helemaal perfect schoon zijn, lopen de kopbouten tesnel op de 20Nm voorspanning, als je dan 2x 120gr draait, dan zitten ze dus niet ver genoeg aangedraait..

@ivar: geld is er niet, kheb een huisje gekocht.. ruimte is er ook niet echt.. en zin al helemaal niet :roll:
Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

had je geen nieuwe kopbouten gebruikt dan?

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Helaas een bekend euvel, al een paar keer in mijn omgeving meegemaakt. gebruik sinds die tijd altijd nieuwe bouten, borstel ze schoon en vet ze helemaal in volgens fabrieksspecs.

Maar wel waardeloos dat het je overkomt.

controleer als je toch gaat repareren wel goed of het dek van het blok en de kop nog netjes recht zijn, die krijgen nogal een tik van dit soort acties.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Wel extreem balen zeg... :?

Ik heb er naast gestaan dat de hele operatie gaande was; klepseals vervangen, letterlijk alles goed schoongemaakt, netjes op moment vastgedraaid. De foto's staan in Marc zijn wie=wie, en dan dit...

Kop op gozer! Even door de zure appel heen bijten en de puntjes op de i zetten ;)
Als dit hoofdstuk afgerond is is dit een heeeele nette GTI.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

kl*te zeg

Post by MrBBQ »

He Marc,

Dat is zwaar kl*te zeg, het zit je ook niet mee !
Heb je er wat aan als ik de bouten van je oude GTI afhaal en opstuur naar jou ! Wat je blokje heb ik nog steeds en heb nog tijd gehad om er aan tebegingen !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

snif.

ooit komt het goed Marc
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kopbouten heb ik voor je. geen nieuwe set maar gewoon uit mijn eerste sport. geen rekbouten dus :D. gewoon ouderwets vastdraaien
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Meende dat een setje kopbouten nog geen 20 euro nieuw kosten.. dus dat lijkt me de grootste uitgave ook niet :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik voel met je mee!
Ik heb ook een GTI gekocht om op te knappen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16005
lees maar eens, ik zat er echt volledig door toen ik die maakte.

ondertussen staat die technisch al in veel betere staat ;) (misschien zelfs te bewonderen op de meeting)
Gewoon even volhouden!

En koop gewoon nieuwe kopbouten!! :lol:
grtz

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Das goed balen!

Ik neem aan dat je nieuwe bouten hebt gebruikt?

Enneuh... wat je zegt over rekbouten.... "-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)"

Als dat zo zou zijn.. zou je ze niet hoeven te vervangen he ;) Soms staat er voor een rekbout een maximale lengte.. is hij langer.. vervangen.
Staat er nix over de lengte... vervangen ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Vaak de boutgaten goed schoonblazen met lucht volstaat al ! het gaat erom dat er geen vloeistof achterblijft. Dan zou je blok kunnen barsten bij het vast draaien.

Wel nieuwe bouten gebruikt ?
Image

My Cars <98>.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Zo Marc, dat is wel ff een geluk bij een ongeluk.........hallo hee.
Joh en anders laat je die GTI lekker een week of wat staan en dan krijg je er vanzelf wel weer zin in, ga er niet aan beginnen als je het zat bent, anders raak je nog meer gefrustreerd en zit je zomeeen in zak en as. En dat willen we niet :!:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

denny wrote:kopbouten heb ik voor je. geen nieuwe set maar gewoon uit mijn eerste sport. geen rekbouten dus :D. gewoon ouderwets vastdraaien



dat verklaart denk ik alles..
in mijn gegevens (autodata en Citroen handleiding) stond dat de bouten niet vervangen hoefde te worden, nog erger.. het werd afgeraden!

maar blijkbaar zijn die bouten ergens halverwege het verhaal veranderd in rekbouten :roll:

achja, mn vader heeft nieuwe besteld!
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

tja, maar marc, dit wist je toch wel van rekbouten?

ik weet absoluut niet veel, maar dit is mij uitgebreid een keer verteld.
rekbouten, of de tegenwoordige kopbouten zijn van een speciale samenstelling waardoor het 'elastisch' is bij hoge en lage temperaturen omdat het blok dan uitzet of krimpt(wat overigens niet met het oog te zien valt)

al met al dikke k*t met peren, en ik denk dat als je de nodige clubleden lief aankijkt(nogmaals) dat het binnen een half dagje goed te doen is.

kortom sleutelmeeting organiseren met hoofddoel, de GTI koppakking.

8)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

vriend van mij draaide laatst een nieuwe kopbout kapot tijdens de eerste aandraai sessie van 20NM !! Echt ongelooflijk hoe zoiets kan.. suggesties?

Post Reply