Ik zou een leuk gevuld boekje kunnen schrijven met de fantastische dingen die ik in Frankrijk, Spanje, Duitsland en België zoal gegeten heb.
Uiteraard met beschrijving van de omstandigheden en omgeving erbij voor het juiste sfeerbeeld....
Helaas komt Nederland er niet in voor, het eten in de vele restaurants die ik in ons land bezocht heb steekt zelden boven het predikaat "treurig" uit.
Zo herinner ik mij een Eetcafe ergens in een stadje in de Rioja streek waar we "Inktvis in z'n Eigen Inkt" aten.
De ober keek ons nog aan met vragende blik in z'n ogen; "weten jullie het zeker? Begrijpen jullie wel wat je besteld?"
Heerlijk! Een klein aardewerken ovenschaaltje met daarin 2 pijlinktvisjes van ca. 15cm lang overgoten met een gitzwarte laag die nog het meest leek op gemalen spinazie.
Stokbrood erbij, glaasje plaatselijke wijn...
Op vakantie moet je altijd eten wat de lokale inwoners eten, die hebben er verstand van.
Een absolute aanrader op televisie is het programma "No Reservations" van en met Anthony Bourdain op Discovery Channel.
Die man reist de hele wereld af om overal van alles en nog wat te eten, hoe gekker hoe beter en altijd bijzonder en authentiek.
Ik kijk altijd zondagnacht om 01:00 uur maar als ik het goed heb gezien is het ook al overdag op zaterdag.