Geen kip! (Maar nu kippensoep aan het koken...)

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Mastenhose wrote:
MBa@NL wrote:
Mastenhose wrote:
MBa@NL wrote:Wil je je kookverhalen niet meer zo uitgebreid uittypen? krijg gewoon spontaan trek :oops:
Ga jij maar genieten van lekkere Franse kazen! ;)
(is ook geen straf...Tip: Port Salut, heerlijk!)
nog een tip dan maar: koop die in Frankrijk ;)

Heb gemerkt dat de Port Salut die je hier koopt in Frankrijk een tikkeltje ouder en pittiger is :D en niet onbelangrijk, te koop als groot stuk en dus niet van die kleine Nederlandse stukjes 8)
Uiteraard alleen grote stukken kopen, die kleintjes zijn veel te snel op! :oops:
Bekend met dat probleem? :lol:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Ik heb inderdaad last van een kaasverslaving...
Vooral met NL-kaas, maar met port-salut, la vache qui rit en nog veel meer niet nader te noemen kazen kan ik ook maar niet stoppen met eten...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Veel van de franze kazen die je hier koopt kennen ze in frankrijk niet eens...

Lekker in een klein frans dorpje op bezoek gaan als er de weekmarkt is.
En dan langs de kaashandelaar en de worstenhandelaar.
Stuk of 4 kazen kopen na er eerst 10 te proeven, droge worstjes erbij, wellicht nog wat verse paté de foie gras scoren.
Paar stokbroden, een lekker wijntje, misschien halverwege de middag een pastisje (of 2).
Zo kom je heel makkelijk een paar dagen vakantie door.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

goed... ik stop ff met dit topic volgen anders ga ik straks de keuken hier nog opzoeken :lol:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

2Black wrote:Veel van de franze kazen die je hier koopt kennen ze in frankrijk niet eens...

Lekker in een klein frans dorpje op bezoek gaan als er de weekmarkt is.
En dan langs de kaashandelaar en de worstenhandelaar.
Stuk of 4 kazen kopen na er eerst 10 te proeven, droge worstjes erbij, wellicht nog wat verse paté de foie gras scoren.
Paar stokbroden, een lekker wijntje, misschien halverwege de middag een pastisje (of 2).
Zo kom je heel makkelijk een paar dagen vakantie door.
Hmmm....Al die kazen, worsten en dan begin je ook nog over Pastis!!! kwijl
(Kan iemand me uitleggen waarom ik ook al weer naar Mexico op vakantie ging?)
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Mastenhose wrote:(Kan iemand me uitleggen waarom ik ook al weer naar Mexico op vakantie ging?)
(Om van je Franse-lekkernijen-verslaving af te komen?) :P

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

MBa@NL wrote:
Mastenhose wrote:(Kan iemand me uitleggen waarom ik ook al weer naar Mexico op vakantie ging?)
(Om van je Franse-lekkernijen-verslaving af te komen?) :P
Tsja, misschien wel? Maar in Mexico heb je weer andere dingen...
En in Mexico zijn de auto's veel minder leuk denk ik...

Volgend jaar toch maar weer Frankrijk...
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Zonder Michel verder dus kennelijk :lol:

Inmiddels is de bouillon ontdaan van de kip en de groenten en staat nu nog wat verder in te koken tot ik naar bed ga.
Kippevlees is nu verwijderd van de botten, ook het vel en vettige delen eraf, en ligt inmiddels in een afgesloten bak in de koelkast.
Heb even de bouillon geproefd en die bleek aardig pittig waarna ik nog een beetje bruine suiker heb toegevoegd alsmede wat zout.
Door het toevoegen van kokosmelk morgenochtend verdwijnt dat pittige weer wat.

Ziet er goed uit.

Trouwens, een uitgaanstip op zaterdag ochtend is de markt in Antwerpen.
Daar staat een standje waar ze vers oesters openen die je dan ter plekke nuttigt met een glaasje frisse droge witte wijn. Tevens verkopen ze de vlaamse specialiteit van slakken in bouillon, ook erg lekker.
Even verderop staat een koffiebranderij voor bijzonder goede op verzoek gemalen koffie, een geitenhouderij die hun kazen verkopen en in het verleden ook een pasta-fabriekje. Allemaal top.
Kun je daarna om 13:00 uur 's middags geheel voldaan de kroeg in...
Collin,

M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Zo, wat klinkt dat als een enorm lekkere kippensoep zeg.
Krijg er gewoon trek van.
Net als Anne die over mijn schouder zit mee te lezen.
Wat betreft ben ik ook wel gezegend met meerdere toko's in de buurt en een vriendin die de Indische keuken redelijk beheerst.

Qua kaas ben ik meer een Hollander. Ik haal hier op de zaterdagmarkt graag een pondje belegen boerenkaas.
Dat is voor mij het kaaswalhalla.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Mastenhose wrote:
Voor de vers gevangen kreeft aan het strand misschien?
De fantastische guacamole? De onnavolgbare vullingen in de diverse verse tortilla's?
Voor mij is het voedsel zo ongeveer de enige reden voor vakantie...
Collin,

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

2Black wrote:
Mastenhose wrote:
Voor de vers gevangen kreeft aan het strand misschien?
De fantastische guacamole? De onnavolgbare vullingen in de diverse verse tortilla's?
Voor mij is het voedsel zo ongeveer de enige reden voor vakantie...
Maar een stuk dichterbij huis hebben we ook zoveel lekkers!
Ben nog nooit in Mexico geweest, dus ik ga nog wat meemaken daar!

Voor nu zullen jullie het ook zonder mij moeten doen, ik begin honger te krijgen en dat is geen goed teken. Straks pas ik niet meer in m'n pak hè! ;)
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Ik zou een leuk gevuld boekje kunnen schrijven met de fantastische dingen die ik in Frankrijk, Spanje, Duitsland en België zoal gegeten heb.
Uiteraard met beschrijving van de omstandigheden en omgeving erbij voor het juiste sfeerbeeld.... :)
Helaas komt Nederland er niet in voor, het eten in de vele restaurants die ik in ons land bezocht heb steekt zelden boven het predikaat "treurig" uit.

Zo herinner ik mij een Eetcafe ergens in een stadje in de Rioja streek waar we "Inktvis in z'n Eigen Inkt" aten.
De ober keek ons nog aan met vragende blik in z'n ogen; "weten jullie het zeker? Begrijpen jullie wel wat je besteld?"
Heerlijk! Een klein aardewerken ovenschaaltje met daarin 2 pijlinktvisjes van ca. 15cm lang overgoten met een gitzwarte laag die nog het meest leek op gemalen spinazie.
Stokbrood erbij, glaasje plaatselijke wijn...

Op vakantie moet je altijd eten wat de lokale inwoners eten, die hebben er verstand van.
Een absolute aanrader op televisie is het programma "No Reservations" van en met Anthony Bourdain op Discovery Channel.
Die man reist de hele wereld af om overal van alles en nog wat te eten, hoe gekker hoe beter en altijd bijzonder en authentiek.
Ik kijk altijd zondagnacht om 01:00 uur maar als ik het goed heb gezien is het ook al overdag op zaterdag.
Collin,

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Rio97 wrote: Qua kaas ben ik meer een Hollander. Ik haal hier op de zaterdagmarkt graag een pondje belegen boerenkaas.
Dat is voor mij het kaaswalhalla.
Een lekker stuk oude kaas is lekker, maar een goed stuk brie / andere franse kaas is voor mij het walhalla. Gelukkig verkopen ze het in Frankrijk in stukken van 5 kilo :D

5 kilo franse kaas = nachtmerrie MBA@nl :roll:
AX GTI '91

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Tsja, vakanties en eten....
Heerlijk leesvoer om bij weg te dromen.

Wij zijn in Brazilie geweest waar je rond een uurtje of 1 heerlijk kon lunchen in een heel klein restaurantje ergens aan zee. Met de voetjes in het zand en het water op ong. 20meter afstand. 35 graden, maar heerlijk in de schaduw, want daar is het lekker uit te houden met het zoute zeewindje.
Om te beginnen maar een lekker vers sapje. En dan niet vers zoals coolbest of iets dergelijks, nee echt vers en van zongerijpte vruchten die ca. 5 keer zoveel smaak hebben dan de vruchten in Nederland die in de zeecontainer en de winkel rijpen.

De "kaart" bevat zeer weinig keuze. Er staan enkele soorten vis op en uiteraard garnalen en kreeft. Je kan iets kiezen waarna vervolgens blijkt dat het er niet is. Dat weet de dame die je bedient trouwens ook niet altijd want het ligt er maar net aan waarmee haar man van zijn “vlot” komt zetten. Dat vlot ligt een stukje verderop in de zee en de beste man komt met zijn vlot en visnet naar de kant zetten om de nog spartelende vis aan zijn vrouw te overhandigen. De vis wordt op een bordje gelegd en je kan je keuze maken. Vervolgens krijg je ca. 10/15 minuten later hetzelfde visje geserveerd, samen met een enorme keuze aan bijgerechten, de een nog lekkerder dan de andere.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

De soep heeft prima gesmaakt!
Voor herhaling vatbaar alleen dan nog wat meer aziatische ingredienten gebruiken.
Vooral citroengras (sereh) had er wel in gemogen.

De aziatische keuken berust voor een groot deel op het samenbrengen van de diverse essentiële smaaksensaties; bitter, zuur, zoet, zout en pittig.
Die 5 dingen moeten er eigenlijk altijd inzitten maar in steeds wisselende verhoudingen. Daarnaast speelt kleur en textuur natuurlijk een voorname rol.
Collin,

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

volgens mij lees ik geen frustraties meer.
Maar AXClub smaak en kook kunsten
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Een "wat kook je vanavond topic" hebben we nog niet...
Of een AX-Club receptenboek.
Collin,

Post Reply