langzamerhand wilde ik deze in topstaat brengen om te verkopen..
nu is de geschiedenis tot nu toe wel redelijk bekend, nieuwe banden/uitlaat/aandrijfassen/interieur/remmerij en nu dus ook een grote beurt aan de motor..
de grote beurt was volledig preventief, dus koppakking vervangen was niet noodzakelijk, maar is gedaan om het geheel in topstaat te krijgen..
Nu dacht ik dat dat toch wel allemaal gelukt was, maar vorige week viel mij op dat er mooi oranje (das nou eenmaal de kleurstof

vanavond nog maar even naar gekeken en ontdekt dat mijn kopbouten niet allemala op dezelfde spanning stonden..
simpele test;
momentsleutel op 80Nm gezet (gegokt)en gevoelt naar de spanning.. de 4 bouten aan de distributiezijde tikte netjes af, maar de overige 6 bouten niet.. 2 middelste bouten stonden bijna op 80Nm (+- 5gr verdraaid), maar de 4 aan ontstekingszijde stonden duidelijk lichter.. stapsgewijs de momentsleutel teruggedraait naar uiteindelijk 50Nm, dat was dus de spanning van die bouten!
toen besloten om de 4 bouten maar verder aan te draaien, nogmaals 30gr te geven (onder het mom van baat het niet dan schaat het wel!), 1 bout kwam daardoor netjes op spanning.. 3 niet.. 1 daarvan nog wat verder aangetrokken totdat de onvermijdelijke 'PANG' kwam en lag mn bout los.. DAT was dus bij een spanning van nog GEEN 60Nm op de momentsleutel..
nu heb ik sterkteleer gehad op school, wat mij hetvolgende zegt;
bij een rekbout als deze, zitten er 3 stages van vervorming;
-elastische vervorming (daar hoor je in te blijven als je de bout losdraait wordt hij weer even lang)
-plastische vervorming (dan vervorm je de bout dus echt)
-na de plastische vervorming komt er een stukje waar de kracht terugloopt, dus dan gaat de bout niet harder aantrekken, maar minder hard..
ik heb nu dus 1 'gebroken' bout (foto volgt zo) en 2 bouten die ik waarschijnljk met mn VINGERS kan breken..
voor mij is dit psychisch het einde van mijn GTI, ik kon al een hele tijd neit de fut opbrengen om er iets aan te doen, maar dit is echt de nekslag..
dus tenzij er iemand mij een setje kopbouten komt brengen, gaat mn GTI voor een weggeefprijs het forum op, en draai ik een 1500,- verlies in mijn poging om deze technisch te restaureren..