(bijna) einde 16v (close call)

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tsja Peter, ik sta achter je keuze.. ik vind het al knap dat je het zover gebracht hebt..

ik denk dat de keuze om er (zelf) mee te stoppen verstandig is, misschien krijgen ze m bij de dealer toch lopend.. dat zou uiteaard super zijn! (en dan maar hopen dat het iets is dat je zelf echt niet had kunnen bedenken..)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

rare is dat het temperatuur afhankelijk is,
ik zou zeggen trek alle temp sensoren los, kijk of hij dan wilt lopen, zo ja rijden tot hij warm is en dan 1 voor 1 alles terugklikken tot het ding doodvalt.

anders maar dat gaat lastig worden ben ik bang met deze kabelboom. de boel uitlezen terwijl de moter draaid.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Drake wrote:punt is dat de orginele stekker van een 16v zover ik kan zien gewoon op een type2 AX past dus een oplossing zou zijn in mijn ogen:

Kabelboom van een type2 AX inbouwen van moteruimte naar dashboard
en dan meteen een type2 dash inbouwen voor het gemak

in de moteruimte de orginele kabelboom terugplaatsen van de 16v.

Dit is en enige nette en orginele oplossing, een type1 nemen als basis is vragen om problemen de kabelboom is gewoon compleet anders terwijl die van een type2 gewoon past.

verder valt het kwa sensor rommel wel mee vind ik bij de 16v, de opbouw is identiek aan die van een AX maar zodra je zelf dingen gaat bouwen... tja dan gaat het zoals je kunt zien mis.

orginele kabelboom is overgens aan te komen via een aantal slopen.
opzich denk ik dat mits ik de orginele kabels heb het project wel zou kunnen afmaken in de zin dat het functioneerd. Maar ik heb het geld niet, de tijd niet, en de ruimte niet, en ik heb al een werkende 16v :wink:

Maar ik begrijp dat je hem weggaat doen, soms word het gewoon te gek en dan moet je er even vanaf.Ik zou hetzelfde gedaan hebben.


De kabelboom van een type 2 zou er zomaar op aan kunnen sluiten, dat weet ik niet. Op dit moment is er 1 draad van het motorische gedeelte die in contact staat met het dashboard en das een + van het contact. Voor de rest is alles dus appart. Hij heeft hiermee gelopen, dus het is duidelijk dat dat niet noodzakelijk is om een type 2 kabelboom te monteren. De kabelboom is compleet doorgemeten meerdere keren waarbij alles goed was, maar er word nog 1x een nieuwe in elkaar gezet met nieuwe bedrading.... de huidige kabelboom is namelijk niets anders dan een aangepaste bestaande kabelboom (met dus kans op draadbreuken e.d). Ik heb buiten de bobine verder niets kunnen vinden over het afslaan en niet meer starten bij warme motor, bij de dealer hadden de monteurs ook geen idee :(
Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Tja kan idd van alles zijn, lamda, injectoren benzinetoevoer misschien. En als stekkers passen van kabelbomen kan je lang niet altijd aannemen dat het werkt, bij PSA veranderen ze nog wel eens wat draadjes in bouwjaren.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

@drake;
als het echt zo eenvoudig geweest was als dat jij schrijft/denkt, dan hadden er veel meer 16v's rondgereden en dan was peter vorig jaar al klaar geweest...
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en drake ik kan je uit je droom helpen want die ronde stekker past dus niet... als het allemaal zo simpel was reed ik ook wel met 8 kleppen meer...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ok :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Idd :( Maar met schema's kom je wel een heel eind lijkt me.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd.. t probleem is .. een mk2 kabelboom doet het met geloof 12 draden..

een 106 rallye met 24.. waaronder een computergestuurde km teller...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

peter wrote:
ZX-Cruiser wrote:Hoe stopte die met werken dan, van de een op de andere dag niet meer starten??
Alles is op te lossen met kennis tijd en soms ook geld, dat laatste is vervelend :(


De laatste keren liep de motor goed als ie koud was, en dan na een kwartiertje rijden begon hij in te houden en sloeg dan uit... daarna starten wilde niet, hij moest dan echt uren staan afkoelen.... enige mogelijke oorzaak daarvoor die ik heb kunnen vinden is de bobine, en die is vervangen, maar helaas geen resultaat. Oorzaak zal dus iets anders zijn, maar wat? Alles is ondertussen wel uitgewisseld.... en om er nou geld in te blijven pompen lukt niet meer, en wil ik ook niet meer.

Kweetniet hoe t bij een 16v blok zit, maar bij t gemiddelde tu-blok heb je behalve je bobine ook nog een ontstekingsmodule. Geeft dezelfde ellende als de bobine wanneer deze kaduuk is... Zoals ik al zei, geen idee of dat er ook op zit bij die 16 v, denk t niet, anders had je die ook wel vervangen gok ik zo....
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Zit er wel op volgens mij hoor :) Wellicht zelfs 2.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Ik weet hoe Peter zich voelt en kan het nog uitbeelden ook


Image
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

lekker hoor zo'n hertog jannetje :P
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Bobine's van de 16v kunnen weleens gevoelig zijn voor normale bedrijfstemperaturen. Vaak is dat de voorbode van een bobineblok dat aan het overlijden is. Maar als ik jouw verhaal zo lees zal het eerder met een temperatuursensor of lambdaregeling te maken kunnen hebben dan de ontsteking.
Wat ik zou checken zijn de tempreratuursensoren, de werking van de lambdasensor en de aansluiting daarvan.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ey, jammer man!

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Damned... alweer meer nieuws over de "blauwe" :?:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

euh.... verassing, hij doet het weer :) De ecu bleek stuk te zijn, heb er vanavond een andere ingezet, en hij loopt mooier dan dat ie ooit gedaan heeft :P

Ik had al een week vrij gevraagt op mijn werk om de motor van m'n grijze GT over te bouwen, maar dat is nu gelukkig van de baan. De vrije week ga ik gebruiken om de 16v apk klaar te krijgen en de grijze te slopen...

word vervolgd, maar dan gewoon in m'n wie is wie :D
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

JIPPYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY


he ik maar kijken of er een verlossend antwoord kwam.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

:dance (y)
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Juist super man!!!!!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

Locked