Hoeveel ax 1.4 diesel eigenaren zijn er hier?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Hoeveel ax 1.4 diesel eigenaren zijn er hier?

Post by 1.4deetje »

Ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen hier in het bezit zijn van de enige echte bloedsnelle ax 1.4 diesel :P :P :P .
En wat is het gemiddeld verbruik bij jullie?
Ik haal namelijk net de 1 op 20 niet, meestal zo"n 1 op 19,7 terwijl ik hoorde dat ze 1 op 23 moeten kunnen rijden.
Aan mijn rijstijl ligt het niet want ik rij als een oud wijf 8) .
Hoop van jullie te horen.
Laterz
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik ben een dieselrijder, rij ook zo rond de 1 op 20, blok zit op 170.000, olieverbruik zo rond de 0.5-0,75 liter per 3000km
Ik schakel meestal 2 > 3 rond de 40 3 > 4 rond de 60 en 80+ naar de 5, ik jaag hem dus niet echt in de toeren, iets wat de 1.4 dieseltjes niet echt fijn vinden :D
Last edited by IceByte on FriJun17, 2005 7:30:08 PM, edited 1 time in total.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

yo dieselaar :)

Toen ik elke dag naar zoetermeer moest reed ik als er geen files waren wel 1:20. Maarja dan rijd je ook 50 kilomter aan een stuk 100km/h in z'n 5 en dan lukt dat wel.

Nu ik wat minder kilomters maak en dus relatief wat meer scheur kilomters zuipt tie toch wel wat meer. 1:19 ofzo ook nog maar net. Of net niet. :wink:
Olie zuipt de mijne als een tierelier 1 liter op 1000 kilomter. :roll:

En net wat eelco al zei, rij niet op teveel toeren met je diesel, dat vinden ze echt niet fijn en vooral je koppakking niet. Die diesels moeten het toch zowiezo meer hebben van de lage toeren. :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

IceByte wrote:Ik schakel meestal .. 3 > 4 rond de 30, ik jaag hem dus niet echt in de toeren,


Dat kun je wel stellen ja :D :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

60 neem ik aan?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

kakanox wrote:60 neem ik aan?


idd, was een typo van me :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

met 50 in zn 4 gaat anders ook nog best hoor als je geen haast heb. :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:met 50 in zn 4 gaat anders ook nog best hoor als je geen haast heb. :)


Klopt, ik noemde de snelheden ook bij het optrekken, gewoon in de bebouwde kom kan je best 50 in zn 4, zolang je maar niet ineens moet accelereren :D

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Te laag in toeren kost ook weer brandstof!!
Kun je beter even terug schakelen en iets hoger in toeren rijden!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je motor heeft toch het hoogste rendement als ie op z'n maximumkoppel loopt? dus bij zo'n diesel waarsch rond de 2500 r/min?

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Dat heb ik inderdaad ook es gehoord!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

een diesel heeft natuurlijk geen motormanagement die bergen brandstof inspuit als deze denkt dat het toerental te laag is....

Denk dus niet dat dat te vergelijken valt. :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Een jaar geleden heb ik mijn ax 1.4 diesel ('93) op grijs kenteken aangeschaft (voor 500 euro) en er sindsdien 48.000 km gereden.
Circa 200 km per werkdag, bijna alleen maar snelweg. Aangezien mijn auto boven de 115 km/h serieus lawaai begint te maken ligt mijn kruissnelheid op 110-115. Gemiddeld verbruik 1:22,0 Ik heb ook wel eens een tank leeg gereden met een wat steviger rijstijl en op de snelweg overal 120-125 en toen kwam ik uit op 1:21,1 wat gelijk het slechtste verbruik van het afgelopen jaar is. Toen ik een dikke maand geleden ontdekte dat ik een flinke scheur in mijn aandrijfashoes had, maar geen tijd om het op te lossen in de 2 weken na mijn ontdekking, heb ik mijzelf een nieuwe topsnelheid van 100 km/h opgelegd om er voor te zorgen dat ik niet al het vet in de wielkasten slinger. Dat kost heel veel moeite, maar het is de moeite waard geweest, want mijn homokineet is nog steeds goed en een verbazingwekkend verbruik bereikt: 1:23,7 :D

Sinds 2 weken rijd ik op 30% zonnebloemolie en ook daarmee behaalde ik een verbruik van 1:22 :)
APK keuring vorige week is ook goed verlopen (incl. roetmeting met 30% z.b.o.) Heb de verhouding nu veranderd in ca. 50% en hij rijdt ook hierop als een 'zonnetje'. 8)

_____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 337205

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Een scheur in je hoesje is toch apk afkeur?
Wel mooie getallen :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Daarom heb ik ook eerst de ashoes en het wiellager (beiden links voor) vervangen. Ook de remmen achter behoefden wat aandacht. Nieuwe remcilinders en remschoenen gemonteerd. Daarna aangeboden voor APK met het hiervoor genoemde resultaat :D
Op naar de 400.000 :lol:
____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 337.205

Stijn
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedJul23, 2003 10:53:21 PM

Post by Stijn »

Ik heb er ??n uit '89. Morgen naar Noorwegen met deze rammelbak.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Stijn wrote:Ik heb er ??n uit '89. Morgen naar Noorwegen met deze rammelbak.


cool, maak wat mooie foto's van de ax in een artistiek landschap 8)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Nu ik de olielekkages verholpen heb en de koppakking vervangen heb is hij iets zuiniger gaan rijden.
Nu mijn eerste tankstop na het grote onderhoud 1 op 20,6 terwijl ik grote stukken snelweg 130 heb gereden dus met rustigere rijstijl moet 1 op 21 nu wel haalbaar zijn :D
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

1.4deetje wrote:Nu ik de olielekkages verholpen heb en de koppakking vervangen heb is hij iets zuiniger gaan rijden.
Nu mijn eerste tankstop na het grote onderhoud 1 op 20,6 terwijl ik grote stukken snelweg 130 heb gereden dus met rustigere rijstijl moet 1 op 21 nu wel haalbaar zijn :D


1 op 20 haalde ik altijd wel, en daarbij reed ik altijd vrij normaal, rond de 120 op de teller, helaas was dit allemaal wel voordat ik weer de koppakking dr uit heb liggen, van het nieuwe blokje dat er gaat komen weet ik nog helemaal niets, olieverbruik zou wel minder moeten zijn met 117k op de klok

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Kijk eens in m'n sig. :wink:
Mijn 1.5D is dus uit '94 en staat nu alweer op 280.00km. Gemiddeld verbruik is 1 op 19 (50% stad en 50% snelweg). Ik kan niet zuinig rijden, want weet niet hoe dat moet. Ik rijd dus flink door met mijn dieseltje. Geen zonnebloem, maar 100% diesel van de witte pomp. 8)
Gem. kruissnelheid op de snelweg is zo'n 110-115 km/u. Maar 's avonds gaat het al gauw richting de 120-130 km/u. Ook binnen de bebouwde kom houd ik mij zelden (lees nooit) aan de 50. Behalve als er voetgangers/kids oversteken. Bij ons in de buurt is de weg gescheiden van fietspad en voetpaden.

Onderhoud is voor mij h??l belangrijk. Ik houd algemeen aan:
distrubutie
diesel om de 25.000km
benzine om de 30.000km

olie
diesel om de 8000km
benzine om de 10.000km

Olieverbruik is te verwaarlozen. Alleen in het begin had ik olieverlies, vanwege een lekkende krukaskeerring. Die heb ik snel na de aanschaf laten repareren. Verder heb ik een 4gaats onderstel met GTI-remmerij. Dit scheelt enorm tov. de stock-remmen (zijn echt waardeloos). Ook is de AX verlaagd: v/a 60-40mm. Ik moet wel zeggen dat de shocks waardeloos zijn. Hij stuitert als een gek. Ik moet maar eens gaan shoppen naar Koni-geel.

Momenteel ben ik met de ICE bezig. Ik heb al eea. aan cables getrokken. Er moest o.a. een extra gat worden gemaakt door het schutbord voor mijn 25mm2 voedingskabel. Ook de signaalkabels zijn slecht weg te werken in de AX. Deze lopen door het midden van de AX, de voeding loopt op de bodem aan de rechterkant. Speakerkabels gaan waarschijnlijk op de bodem aan de rechterkant. Op de plek van de "deurkleppen" komt een 10cm compo in custom MDF-panelen. Op de plek van de kaartenvakken beneden komen 2x 16cm kickbasjes op een bekleed MDF-paneel. De binnenkant van de deur wordt verder volledig gedempt en afgesloten met bitumenmatjes, waardoor een gesloten kist ontstaat.

Verder wil ik nog mijn 14" weelz eronder hangen, maar dan moet ik eerst een skirt-set vinden. Ook ga ik dan mijn bumpers in kleur spuiten en wat roest wegwerken aan de balken. Zat te doen nog dus.
:)
Image

AX 1.5D powered by Citroën

Post Reply