Waarom is een 1.0 zo licht?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Eric wrote:
gti look is het beste woord, ja, maar geen goede steunbalken, en ophangingen.


Wat is daar mis mee dan, in vergelijking met andere AX-en?

Saxo.VTS.16v wrote:Ja maar heb jij bijvoorbeeld weleens een kunststof BX kap in je handjes gehad?


Nee, zijn die zo zwaar dan?

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Mijn 1.0 tje woog op het gelijkvormigheidsattest 620kg, was een type 2. Wat er zoal aan ontbrak? Veel isolatie denk ik zo, achterklep zat vb al niks op, kon je zo aan t slot enzo...

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

Wat is daar mis mee dan, in vergelijking met andere AX-en?


niks, want dat heb je niet nodig bij zon lichte auto,
je mist niks omdat er niks mis mee is. ehm ....

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eric wrote:
Mijn Volcane woog volgens de papieren 685 kilo (1100 GT look)...... eric heeft ook een Volcane die maarliefst 615 kilo weegt !!! (heeft hij ooit verteld)



ik denk dat een volcane 1.1 blok ook alu is, het roest bij mij niet,
wel witte oxidatie
nou en dan scheelt wel ff wat tov een GT ....


neeneen 1.1 is geen alublok alleen de 1.0 :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik dacht dat alle blokken van alu zijn behalve de zwaarder belaste 1.4 (van de GTi), de 1.6 en 1.6 16v
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Blokken en materialen:

In de eerste serie AX (ook andere psa producten overigens) is sprake van een TU motor in 1.0 1.1 1.3 en 1.4 uitvoering. AL deze motoren zijn van ALUMINIUM. Uit die periode zijn ook de CA versnellingsbakken die alleen op alu motoren passen.

Pas met de introductie van de type 2 GTI is een gietijzeren 1.4 motor in de AX terecht gekomen. Daarna volgden de 1.5 diesel en her en der een gewone 1.4 in Gietijzer maar die moet je met een lampje zoeken bij de AX-en. Voor de gietijzeren motor heb je altijd een CB type versnellingsbak nodig (of het bakhuis want de ingewanden van CA en CB passen over en weer)


P. :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ok had ik het dus fout :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Thunder
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland
Contact:

Post by Thunder »

Ik heb een 1.0 Escapade E2 van 1993 en heeft een ledig gewicht volgens het kentekenbewijs 700 kg.
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ax volcane 1.1i mei 1995 definitly helemaal alu,
en daarom dus zo leightweight,
MAAR :
ax 1.1i first expression maart 1995 van vrouwlief WEL gietijzer !(761kg)
fotos gewenst ?

User avatar
Thunder
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland
Contact:

Post by Thunder »

Altijd! :lol:
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Bijzonder een gietijzeren 1.1 inderdaad FOTO!!!!!!
1995 zijn de uitlopende modellen, vermoedelijk is dat de reden er voor. Hoeveel kg op het kenteken voor de 95 met alu motor???

P. :)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

PeterM wrote:Bijzonder een gietijzeren 1.1 inderdaad FOTO!!!!!!
1995 zijn de uitlopende modellen, vermoedelijk is dat de reden er voor. Hoeveel kg op het kenteken voor de 95 met alu motor???

P. :)


Ik heb 685kg erop staan meen ik.. Met alu motor inderdaad!

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Op het kentekenbewijs van mijn AX 10E met alu blok en 4-bak staat:

Massa ledig voertuig 637 kg!
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

User avatar
Thunder
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland
Contact:

Post by Thunder »

Ben dan toch benieuwd waar het gewichtsverschil met mijn 10E-tje vandaan komt. :?: :!:
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

volcane :
Image

first expression :
Image

Axirally
Technische Man
Posts: 54
Joined: SatJan17, 2004 4:16:10 PM
Location: Elsloo, Limburg
Contact:

Post by Axirally »

Thunder wrote:Ben dan toch benieuwd waar het gewichtsverschil met mijn 10E-tje vandaan komt. :?: :!:


Toendertijd ben ik bewust op zoek gegaan naar een 1.0E, omdat ik wist dat ie (toen) de lichtste Ax was die er te koop was.
Dat ding helemaal gestript en er bleek dat er totaal geen geluidsisolatie en antidreunplaten in zat. Was super natuurlijk, hoefde ik dat er niet uit te krabben. Ook binnenin de deuren was er niks van antidreun/geluidsisolatie geplakt. Achterklep was kaal van binnen, a. bank was a-la Panda, soort hangmat dus. Ook alle ramen haalden we eruit en het bleek dat er bij de zijramen ook verschil in gewicht zat tov de GTi ramen. (Niet veel, maar we waren aan het "afslanken"). Verder zaten er nog allerlei kleine verschillen t.o.v. van mijn GTi, die voor het gewichtsverschil zorgden.
Goeie basis, alleen de r.motorsteunbevestiging en de onderste stabi-bevestigingen omlassen van de GTi, het geheel doorlassen, extra platen erin waar de rolkooi kwam en ik had een superlichte GTi. Alles omgebouwd, dus ophangingen, a.as, kabelboom, dashboard, alles van de GTi. Wel handbediende 1.0E raampjes gehouden. Knip-knip in de kabelboom,niet nodig dan effe wegknippen; kabels el. ramen, a.ruitverw., a.wisser, a.uitrijlamp, binnenverlichting enz.. Toen die helemaal klaar was, ermee naar een weegbrug gereden, en hij woog 788 kg !! Dat was 3 kg teveel ! :wink: Conform homologatie moest ie minstens 785 kg wegen (750kg voor de auto, 35 kg voor de rolkooi). Rallyklaar, conform met APK, rolkooi, kuipstoelen, hoodpins en brandblussinstallatie + brandblusser. Achteraf bleek dat ik nog eens ca. 8 kg had kunnen verdienen met het monteren van andere brandblussers..(alu). Had ik wel steeds moet zorgen dat ik de benzinetank vol had bij de keuring 8)

Dus wat betreft het gewicht van zo'n 1.0E; volgens mij zit het hoofdzakelijk in de isolatie, en veel hele kleine dingen, die je normaal over het hoofd ziet. Er zat bv. ook geen a.wisser op. Pak eens een rw-motor met arm, dat weegt toch snel al een paar kg. :roll: Het zijn de kleine dingen die het doen, sloop ze maar eens uit je auto, stop ze in een kist en zet ze op de weegschaal. Moet je eens kijken, hoeveel dat dat is......

:idea: Wauw!! een 95er Volcane is nog beter, en die heeft de onderste stabi-steunen er standaard al onder zitten. Zal ik er nog eens eentje bouwen ??............. :twisted:

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Hoe kan het nou dat de 1.1 volcane nog minder weegt dan de 1.0? Zo kaal zijn die dingen nou toch helemaal niet?

Enne, leon... je hebt dus een 1.0 van zo'n 650 KG gestript. Zijn een kooi en GTI motor en wat extra platen dan zo zwaar dat je op 788 KG uitkomt? Mijn GTI weegt 785 op kenteken, en die is dan toch echt niet gestript! :shock:

Een 1.0 kan trouwens iedere gek met de hand optillen, kijk maar:
Image

Pas maar op voor je rug Marc!
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Rob GT wrote:Een 1.0 kan trouwens iedere gek met de hand optillen, kijk maar:


Tijdens de limburgmeeting werd deze AX bijna door Sander op zn kant gelegd :lol:

User avatar
Thunder
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedDec29, 2004 4:58:09 PM
Location: Flevoland
Contact:

Post by Thunder »

Axirally wrote:
Thunder wrote:Ben dan toch benieuwd waar het gewichtsverschil met mijn 10E-tje vandaan komt. :?: :!:


Toendertijd ben ik bewust op zoek gegaan naar een 1.0E, omdat ik wist dat ie (toen) de lichtste AX was die er te koop was.
Dat ding ......................................
...................
.............. het doen, sloop ze maar eens uit je auto, stop ze in een kist en zet ze op de weegschaal. Moet je eens kijken, hoeveel dat dat is......

:idea: Wauw!! een 95er Volcane is nog beter, en die heeft de onderste stabi-steunen er standaard al onder zitten. Zal ik er nog eens eentje bouwen ??............. :twisted:


Met dank voor deze zeer uitgebreidde uitleg :shock: :wink:
>>>>>>>>>>Lurker pur sang<<<<<<<<<<<
>>>>>>>> http://www.off-topic.nl <<<<<<<<

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik denk dat het gewicht van die 1.1i Volcane een typefoutje is. Ik heb een 1.1i Volcane uit '94 en die heeft een ledig gewicht van 687 kg. Ze zullen de 8 wel voor een 0 hebben aangezien bij de RDW. 687 kg klinkt ook iets aannemelijker voor een auto met meer plastic dan een 10E.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply