accu of dynamo dood?
Moderators: vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
accu of dynamo dood?
ik reed vanmorgen naar mijn werk viel plots de radio uit. ik dacht zal wel zekering van de radio zijn. Bij mijn werk aangekomen werken de richtingaanwijzer ook niet meer en werken de ruitenwissers heel langzaam. Ik parkeer de auto en zet de motor uit en als ik daarna wil starten is de accu leeg want je hoort de startmotor maar 1 slag draaien. later probeer ik nog een keer te starten en gaat de motor bijna lopen. Lijkt dit op een dode accu of een dode dynamo? groet maurice
pcrodent wrote:Joost wrote:is die lager dan 13,5V dan is je dynamo te zwak.
Geldt dat trouwens ook als de auto al een tijdje loopt? Want mijn voltmeter gaat naarmate de rit vordert altijd van 14,5 richting 13.
hihi de meter van de eend zekers

dynamo hoort de goede spanning te blijven geven. Anders loop je uiteindelijk wel een keer tegen problemen aan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Spaster Mammer
Dat geldt altijd idd. Spanning toevallig gisteren nog opgemeten bij de AX van een maat van me (radio blijft uitvallen).
Is 12,1 V bij motor uit, schiet naar 13,8 zodra je 'm start (stationair) en bij 3000 r/min is het 14,4 V. Alle toerentallen daarboven blijft ie op 14,4 hangen.
Even een vraagje van mijzelf: Is het nu echt die 2,4 V overspanning die ervoor zorgen dat de accu opgeladen wordt?
Is 12,1 V bij motor uit, schiet naar 13,8 zodra je 'm start (stationair) en bij 3000 r/min is het 14,4 V. Alle toerentallen daarboven blijft ie op 14,4 hangen.
Even een vraagje van mijzelf: Is het nu echt die 2,4 V overspanning die ervoor zorgen dat de accu opgeladen wordt?
Joost wrote:hihi de meter van de eend zekers![]()
dynamo hoort de goede spanning te blijven geven. Anders loop je uiteindelijk wel een keer tegen problemen aan.

Maar dan ga ik me voor de AX eens bemoeien met de reservedynamo die ik hier nog heb liggen. Leg ik een gereviseerde dynamo achterin de AX voor het geval dat

Kijk uit, een Cactussssss