Signaalgever temperatuurlampje...

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Signaalgever temperatuurlampje...

Post by CitRoel »

Waar zit deze sensor?? In de cilinderkop zitten 2 sensoren ??n voor de computer en ??n die niet in de koelvloiestof zit. Welke van deze is de signaalgever van het temperatuurlampje?? Of werkt het lampje op signaal van de ECU??

We hebben namelijk een probleem met ??n van onze AXen, het temperatuurlampje gaat al aan voordat de fan begint te draaien. Als je de snelweg op rijd gaat het lampje op den duur uit, wij hebben dus het idee dat het lampje te vroeg aan gaat. :roll:
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

ik zit volgens mij met hetzelfde probleem. Ik heb de sensor vervangen, maar het probleem is er nog... Plaats van de sensor staat in de handleinding die hier op het forum staat. (kgeloof een sticky bij technisch)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Naar mijn weten is dat de sensor in de radiator die voor het koelwatertemperatuur signaal zorgt. Wat zou die anders moeten meten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

In de radiator?? Daar zit toch alleen de sensor voor de fan zelf?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

dat is idd een thermoschakelaar, die geeft alleen een aan of uit signaal. Zou het lampje kunnen zijn, maar iig geen temp meter.
Deze zou ik als ik jouw was gelijk meevervangen trouwens.

staat mij iets van bij dat die van het lampje op het thermostaathuis zit. Zeker weten doe ik dat niet.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Het is toch niet de AX van je vader h?? :wink:

Grt,
Joost

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Thermocontact voor de ventilateur zit volgens mijn Olving vraagbaak voor op het thermostaathuis en niet in de radiator zelf (zoals gebruikelijk bij Citroen).
Bij een BX 1.4 zit het thermocontact w?l in de radiator geschroefd. Verder heeft een BX ook nog een niveausensor in de radiator zitten. Mijn AX vraagbaak spreekt daar verder niet over.

De temperatuursensor voor het lampje zit vlak achter het thermostaat huis aan de zijkant in de kop van de motor.

Die laatste moet je dus vervangen als je lampje onnodig brandt. En mocht je dus nog een derde sensor in de radiator ontdekken: dat is dan een niveausensor. Om uit te sluiten welke sensor van je fan is kun je simpelweg even aarde te leggen aan de sensor: gaat je fan draaien, dan is die van de fan.

Overigens, in jouw geval moet je je even afvragen waarom het lampje gaat branden voordat de fan aanslaat. Het zou wel eens kunnen dat je blok te heet wordt doordat de thermostaat niet open gaat. Daarom zal er nauwelijks of geen hete vloeistof richting radiator gaan (en de fan dus niet aanslaan). Ik zou thermostaat vervangen, is niet zo duur.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Handjes wrote:Thermocontact voor de ventilateur zit volgens mijn Olving vraagbaak voor op het thermostaathuis en niet in de radiator zelf (zoals gebruikelijk bij Citroën).
Bij een BX 1.4 zit het thermocontact w?l in de radiator geschroefd. Verder heeft een BX ook nog een niveausensor in de radiator zitten. Mijn AX vraagbaak spreekt daar verder niet over.

De temperatuursensor voor het lampje zit vlak achter het thermostaat huis aan de zijkant in de kop van de motor.

Die laatste moet je dus vervangen als je lampje onnodig brandt. En mocht je dus nog een derde sensor in de radiator ontdekken: dat is dan een niveausensor. Om uit te sluiten welke sensor van je fan is kun je simpelweg even aarde te leggen aan de sensor: gaat je fan draaien, dan is die van de fan.

Overigens, in jouw geval moet je je even afvragen waarom het lampje gaat branden voordat de fan aanslaat. Het zou wel eens kunnen dat je blok te heet wordt doordat de thermostaat niet open gaat. Daarom zal er nauwelijks of geen hete vloeistof richting radiator gaan (en de fan dus niet aanslaan). Ik zou thermostaat vervangen, is niet zo duur.


Bij mij gaat het lampje ook onnodig aan. Ik heb die sensor vervangen, maar probleem is er nog...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Marc01 wrote:Bij mij gaat het lampje ook onnodig aan. Ik heb die sensor vervangen, maar probleem is er nog...

Als de donder controleren dan of je thermostaat nog werkt.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

JP wrote:Het is toch niet de AX van je vader h?? :wink:

Grt,
Joost


Nee nee die loopt nog steeds als een speer!! Helemaal geen problemen.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

De thermostaat werkt wel volgens mij, de slang vanaf de thermostaat blijft eerst koud, dan wordt ie warm, heet. vervolgens gaat het lampje aan en daarna pas de fan.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

LumbRjack wrote:De thermostaat werkt wel volgens mij, de slang vanaf de thermostaat blijft eerst koud, dan wordt ie warm, heet. vervolgens gaat het lampje aan en daarna pas de fan.

Lucht in het systeem? Weinig vloeistof? Lekkage ergens (scheurtje in slang of koppakking)? Verkeerde sensor vervangen?

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Handjes wrote:
LumbRjack wrote:De thermostaat werkt wel volgens mij, de slang vanaf de thermostaat blijft eerst koud, dan wordt ie warm, heet. vervolgens gaat het lampje aan en daarna pas de fan.

Lucht in het systeem? Weinig vloeistof? Lekkage ergens (scheurtje in slang of koppakking)? Verkeerde sensor vervangen?


Lucht? Nee, goed ontlucht. Weinig vloeistof? Nee, zit ehelemaal vol. Lekkage? Hmmm zou kunnen. Verkeerde sensor? Daar probeer ik juist achter te komen. Bedankt voor jullie hulp, gaat wel lukken zo.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Zit je radiator niet verstopt? Weet zo niet hoe je dat kan testen maar op de sloop een andere halen moeten de kosten ook niet zijn denk ik....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

meter zit aan radiator,
over-temp zit op de kop, mijn 1995 ax heeft daar de groene stekker op zitten, onder de onstekingsmodule.
en die van een saxo past niet, die geeft te hoog aan

is bij mij al twee keer stukgegaan

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eric wrote:meter zit aan radiator,
over-temp zit op de kop, mijn 1995 AX heeft daar de groene stekker op zitten, onder de onstekingsmodule.
en die van een saxo past niet, die geeft te hoog aan

is bij mij al twee keer stukgegaan


bedoel jij nou dat 2sensors zijn voor in je temperatuurmeter;
(1tje voor de meter zelf en 1tje voor het lampje dat gaat branden alsie te heet is)

of bedoel jij met over-temp de radiator-fan sensor?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

arnaud
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuNov25, 2004 7:53:42 PM
Location: aalten

Post by arnaud »

het testen van een radiateur..
dat kun je toch gewoon voelen..
bij een koude moter starten en dan voelen of tie boven en onder
even warm word..
als tie wel verstopt is dan kun je zon middeltje er door doen
en dan doorspoelen met bv een tuinslang...
zon middeltje kun je in een bte autozaak wel kopen..
groeten arnaud

Post Reply