205 tellerbak in een AX fase 1 dashboard

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

205 tellerbak in een AX fase 1 dashboard

Post by KMvrtr »

Ik zit net even naar deze foto te kijken:

Image
Klokkenwinkel van een 205 Rallye.

Die opzet ziet er wel heel erg hetzelfde uit als in mijn fase 1 AX.
Weet iemand of die tellerwinkel ook in mijn dashboard zou passen?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Toevallig gisteravond een zelfde tellerbak in mijn AX GT carb. gezet om uit te proberen.

Alles werkte na wat defecte lampjes te hebben vervangen behalve uiteraard de olie temperatuur en oliedruk meter.

De waarschuwingslampjes van de oliedruk en temperatuur werken uiteraard wel.

Alleen de indicatielamp van de choke had als plaatje storing motormanagement.

Om definitief het klokkenspel overtezetten moet er wat meer gebeuren de maatvoering van het Peugeot dasbaord is in de hooogte niet gelijk met de AX.

Ik zal eens vragen aan mijn Michel (MBa@NL) of hij een paar foto's maakt.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Henk Bats wrote:Toevallig gisteravond een zelfde tellerbak in mijn AX GT carb. gezet om uit te proberen.

Alles werkte na wat defecte lampjes te hebben vervangen behalve uiteraard de olie temperatuur en oliedruk meter.

De waarschuwingslampjes van de oliedruk en temperatuur werken uiteraard wel.

Alleen de indicatielamp van de choke had als plaatje storing motormanagement.

Om definitief het klokkenspel overtezetten moet er wat meer gebeuren de maatvoering van het Peugeot dasbaord is in de hooogte niet gelijk met de AX.

Ik zal eens vragen aan mijn Michel (MBa@NL) of hij een paar foto's maakt.

Groetjes, Henk
Kijk, wederom een bewijs. Great minds think alike! 8)

Denk dat je de olietemp en druk sensoren ook moet vervangen door ander types. Deze geven alleen een signaal als een bepaalde waarde wordt overschreden.

Nog een vraagje hierover. Zou het nog mogelijk zijn om de plaatsing van de metertjes in de tellerbak te veranderen? Bijvoorbeeld oliedruk en temp rechts, en kvs temp en benzine links?

Heb je overigens mijn pb-tje ook gelezen?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

KMvrtr wrote:........... Denk dat je de olietemp en druk sensoren ook moet vervangen door ander types. Deze geven alleen een signaal als een bepaalde waarde wordt overschreden.

Nog een vraagje hierover. Zou het nog mogelijk zijn om de plaatsing van de metertjes in de tellerbak te veranderen? Bijvoorbeeld oliedruk en temp rechts, en kvs temp en benzine links?

Heb je overigens mijn pb-tje ook gelezen?
Voor de oliedruk en de temperatuur moeten extra opnemers geplaatst worden in het blok, op de sloop zoeken bij 205 of iets dergelijks.

Het verplaatsen van de meters in de tellerbak is mischien wel mogelijk maar dan moeten een aantal elektrische aansluitingen op de bak (gedrukte bedrading) of het dasbaord kabelboom gewijzigd worden.

Het verplaatsen van de meters zou wel logischer zijn maar is mogelijk erg veel werk met grote kans op fouten.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

alleen de toerenteller van een 205 carb gaat net als de AX GT versie niet werken.

je hebt toch nog een complete fase2 set met GTI klokkenset liggen dacht ik?

die toerenteller werkt op jouw blok, heb ik ook mee rondgereden in het verleden.

P. :)
Last edited by PeterM on FriMay21, 2010 9:00:02 PM, edited 1 time in total.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

PeterM wrote:alleen de toerenteller van een 205 carb gaat net als de AX GT versie niet werken.

je hebt toch nog een complete fase2 set met klokken liggen dacht ik?

P. :)
Toerenteller van een carb. of monopoint gaat niet werken op een multipoint.

De reden is verschil in de gebruikte signalen.

Van een carb. / monopoint komt het signaal uit het ontstekingsmoduul bij een multipoint komt er een signaal direct uit de ECU.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Aha.

Zover was Peter destijds ook al gekomen. Ik had gehoopt dat dat nog werkend te krijgen was.
Wel jammer. Ik vind het fase 1 dash veel leuker!
Met bovendien lekker veel ruimte voor meters en schakelaars. 205GTI tellerbak erin, plus nog drie op de plaats van de radio.
Schakelaars netjes op een rijtje eronder, ik zag het al helemaal zitten. 8)

Afijn, begint er op te lijken dat ik dat fase 2 dash dan toch maar weer eens op moet gaan snorren... :roll:

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Henk Bats wrote:
Toerenteller van een carb. of monopoint gaat niet werken op een multipoint.

De reden is verschil in de gebruikte signalen.

Van een carb. / monopoint komt het signaal uit het ontstekingsmoduul bij een multipoint komt er een signaal direct uit de ECU.

Groetjes, Henk
Henk, hoe zit dat met 205GTI tellerbak die Michel heeft gebruikt in zijn Chrono?
Ik dacht dat de 205GTI ook multipoint is? Dan moet dat toch ook in mijn AX kunnen?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zou je niet gewoon het printje achterop de toerenteller kunnen overzetten?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:Zou je niet gewoon het printje achterop de toerenteller kunnen overzetten?
Mogelijk gaat dat wel. Alleen zul je dan uit moeten zoeken of het meetinstrument de zelfde eigenschappen heeft (meetbereik).

In het verleden heb ik ooit wel eens een toerenteller zelf gebouwd met als meetinstrument een miliamperemeter met een meetbereik van 0 tot 1 mA.

Bij de fase 1 AX GT toerenteller is het een heel simpel te demonteren stuurprintje met uiteindelijk 5 aansluitingen.

2 naar de meter (plus en min)
2 voeding (12V plus en min)
1 sturing vanaf het onstekingsmoduul

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vast wel..

mijn GTI heeft ook een verdelerkap toerenteller nodig, en daarvan kan je gewoon de toerentellers wisselen.. maarja.. dat is natuurlijk ph2..

maar dan kan je vast ook het printje aan de achterkant wijzigen, en aan de voorzijde de oude tellerplaten laten zitten!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Volgens mij wordt het meetbereik van de 'metertjes' bepaald door de elektronica, omdat de 'metertjes' met een 2-fasen hoekverschilsysteem werken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:Volgens mij wordt het meetbereik van de 'metertjes' bepaald door de elektronica, omdat de 'metertjes' met een 2-fasen hoekverschilsysteem werken.
Geld niet voor de toerenteller.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, 'k heb hier anders drie toerentellers los liggen en die hebben alledrie een 2-fase 'motortje'. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:Mwa, 'k heb hier anders drie toerentellers los liggen en die hebben alledrie een 2-fase 'motortje'. ;)
Is dat dan het grote verschil tussen de beide types?

Dan heeeft een stuurprint overbouwen ook geen zin.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:Volgens mij wordt het meetbereik van de 'metertjes' bepaald door de elektronica, omdat de 'metertjes' met een 2-fasen hoekverschilsysteem werken.
Nog even terug komen op bovenstaande, deze meters hebben toch een 3-draads aansluiting (ik bedoel het kale instrument).

De toerenteller die ik voor me heb liggen heeft vanaf de stuurprint 2 aansluitingen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vier aansluitingen zelfs. ;)

Het stuurprintje wordt met moertjes op de vier draadeinden van het 'metertje' gemonteerd.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Image

Het printje met de meter zoals uit een GT fase 1, en duidelijk te zien dat er 2 draadjes naar het instrument gaan en deze zijn fase gevoelig want aals de stroombron omgepoold word wil de wijzer de andere kant op wat niet lukt uiteraard.

Net even uitgetest meetinstrument heeft een bereik van 0 tot 9 mA en is dus gewoon een miliamperemeter zoals ik al eerder suggereerde.

Hoe dan een GTI (multipoint) toerenteller in elkaar zit wet ik niet, ik ben niet in het bezitvan zo'n exemplaar.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Da's dan inderdaad totaal anders dan een ph2 toerenteller!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:Da's dan inderdaad totaal anders dan een ph2 toerenteller!
Met als gevolg, Antoine zijn probleem is dus niet oplosbaar.

Kort samengevat een Multipoint injectie kan niet samengaan met een dashbaord uit een fase 1 GTi / GT carb. en dan met name de toerenteller.

Bij een fase 1 GT komt het signaal van het ontstekingsmoduul / bobine mogelijk is het uit te proberen om dat signaal bij een multipoint ook ergens van de bobine af te halen.

Dit is door mij in iedergeval niet verder uit te testen ik ben niet in het bezit van een GTI of andere multipoint.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply