Henk Bats wrote:Toevallig gisteravond een zelfde tellerbak in mijn AX GT carb. gezet om uit te proberen.
Alles werkte na wat defecte lampjes te hebben vervangen behalve uiteraard de olie temperatuur en oliedruk meter.
De waarschuwingslampjes van de oliedruk en temperatuur werken uiteraard wel.
Alleen de indicatielamp van de choke had als plaatje storing motormanagement.
Om definitief het klokkenspel overtezetten moet er wat meer gebeuren de maatvoering van het Peugeot dasbaord is in de hooogte niet gelijk met de AX.
Ik zal eens vragen aan mijn Michel (MBa@NL) of hij een paar foto's maakt.
Groetjes, Henk
Kijk, wederom een bewijs. Great minds think alike!
Denk dat je de olietemp en druk sensoren ook moet vervangen door ander types. Deze geven alleen een signaal als een bepaalde waarde wordt overschreden.
Nog een vraagje hierover. Zou het nog mogelijk zijn om de plaatsing van de metertjes in de tellerbak te veranderen? Bijvoorbeeld oliedruk en temp rechts, en kvs temp en benzine links?
KMvrtr wrote:........... Denk dat je de olietemp en druk sensoren ook moet vervangen door ander types. Deze geven alleen een signaal als een bepaalde waarde wordt overschreden.
Nog een vraagje hierover. Zou het nog mogelijk zijn om de plaatsing van de metertjes in de tellerbak te veranderen? Bijvoorbeeld oliedruk en temp rechts, en kvs temp en benzine links?
Heb je overigens mijn pb-tje ook gelezen?
Voor de oliedruk en de temperatuur moeten extra opnemers geplaatst worden in het blok, op de sloop zoeken bij 205 of iets dergelijks.
Het verplaatsen van de meters in de tellerbak is mischien wel mogelijk maar dan moeten een aantal elektrische aansluitingen op de bak (gedrukte bedrading) of het dasbaord kabelboom gewijzigd worden.
Het verplaatsen van de meters zou wel logischer zijn maar is mogelijk erg veel werk met grote kans op fouten.
Zover was Peter destijds ook al gekomen. Ik had gehoopt dat dat nog werkend te krijgen was.
Wel jammer. Ik vind het fase 1 dash veel leuker!
Met bovendien lekker veel ruimte voor meters en schakelaars. 205GTI tellerbak erin, plus nog drie op de plaats van de radio.
Schakelaars netjes op een rijtje eronder, ik zag het al helemaal zitten.
Afijn, begint er op te lijken dat ik dat fase 2 dash dan toch maar weer eens op moet gaan snorren...
Henk Bats wrote:
Toerenteller van een carb. of monopoint gaat niet werken op een multipoint.
De reden is verschil in de gebruikte signalen.
Van een carb. / monopoint komt het signaal uit het ontstekingsmoduul bij een multipoint komt er een signaal direct uit de ECU.
Groetjes, Henk
Henk, hoe zit dat met 205GTI tellerbak die Michel heeft gebruikt in zijn Chrono?
Ik dacht dat de 205GTI ook multipoint is? Dan moet dat toch ook in mijn AX kunnen?
MNM(tm) wrote:Volgens mij wordt het meetbereik van de 'metertjes' bepaald door de elektronica, omdat de 'metertjes' met een 2-fasen hoekverschilsysteem werken.
MNM(tm) wrote:Volgens mij wordt het meetbereik van de 'metertjes' bepaald door de elektronica, omdat de 'metertjes' met een 2-fasen hoekverschilsysteem werken.
Nog even terug komen op bovenstaande, deze meters hebben toch een 3-draads aansluiting (ik bedoel het kale instrument).
De toerenteller die ik voor me heb liggen heeft vanaf de stuurprint 2 aansluitingen.
Het printje met de meter zoals uit een GT fase 1, en duidelijk te zien dat er 2 draadjes naar het instrument gaan en deze zijn fase gevoelig want aals de stroombron omgepoold word wil de wijzer de andere kant op wat niet lukt uiteraard.
Net even uitgetest meetinstrument heeft een bereik van 0 tot 9 mA en is dus gewoon een miliamperemeter zoals ik al eerder suggereerde.
Hoe dan een GTI (multipoint) toerenteller in elkaar zit wet ik niet, ik ben niet in het bezitvan zo'n exemplaar.
MNM(tm) wrote:Da's dan inderdaad totaal anders dan een ph2 toerenteller!
Met als gevolg, Antoine zijn probleem is dus niet oplosbaar.
Kort samengevat een Multipoint injectie kan niet samengaan met een dashbaord uit een fase 1 GTi / GT carb. en dan met name de toerenteller.
Bij een fase 1 GT komt het signaal van het ontstekingsmoduul / bobine mogelijk is het uit te proberen om dat signaal bij een multipoint ook ergens van de bobine af te halen.
Dit is door mij in iedergeval niet verder uit te testen ik ben niet in het bezit van een GTI of andere multipoint.