Vervelende verlichting

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Vervelende verlichting

Post by Mastenhose »

Wat een gedoe met de verlichting...:roll:

Afgelopen week deed zich een probleem voor met de verlichting tijdens 't trekken van een aanhanger. Even gestopt en toen bleek dat m'n rechter achterlicht 't niet deed. Wisselen van het lampje haalde niets uit, maar het wisselen van 't binnenwerk van 't linkerachterlicht wel.

Vanavond na een ritje naar de Gamma hier in de buurt kwam ik bij 't stoplicht tot de conclusie dat bij het aangeven van richting de waarschuwingslampen knipperden (bij zowel links- als rechtsaf aangeven).
Als ik de waarschuwingslampen met de schakelaar inschakel, doen ze het ook gewoon.

Waar kan dit in zitten?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Was het niet de alarmlichtschakelaar die rare dingen veroorzaakte als ie stuk was? Is iig redelijk makkelijk & goedkoop te testen.
Kijk uit, een Cactussssss

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ben wel eens 2 dagen aan het doormeten geweest, maar we moesten op vakantie met de aanhanger, dus auto + aanhanger weggebracht.

Garage belde op: contactspray erop, het werkt. Kost niks. Dus dat lijkt me een begin, die aansluitingen zijn altijd buiten.
Half jaar later werkt alles nog steeds :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vanmorgen een andere alarmlichtschakelaar gehaald op de sloop en geprobeerd... Vanwege de verhuisperikelen kon ik die van de TGS nergens vinden. Ligt vast ergens onderin een doos.

Na de ´nieuwe´ alarmlichtschakelaar gemonteerd te hebben, blijft het probleem aanhouden.
Hierop het ik onderdelenmagazijn Rock´s gebeld en daar haal ik in de loop van komende week even een andere verlichtingshendel op.
Wie weet biedt dat uitkomst...

Mocht iemand nog suggesties hebben, dan houd ik me aanbevolen!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nope. Dit klinkt heel duidelijk naar slechte verbindingen / slecht massa-contact in 1 van de twee achterlicht units!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Nope. Dit klinkt heel duidelijk naar slechte verbindingen / slecht massa-contact in 1 van de twee achterlicht units!
Bedankt voor de tip! (y)
Helaas is de massa niet het probleem. Vanmiddag op de sloop even een massakabeltje gescoord (Michel, tnx voor de tip!), maar helaas was dat niet de oplossing...(Massapunt is de houder van de gordelspanner, die zit er bij mij toch niet in...)

Vanavond haal ik een andere schakelaar op, evenals een relais... Wie weet biedt dit uitkomst...:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

De schakelaar is gewisseld, helaas zonder resultaat...
Afgelopen maandagavond het electrische schema doorgenomen met Henk en ik denk dat m'n eerstvolgende stap nalopen van de bedrading van de trekhaak gaat worden...

Als 't nou gewoon eens 18 graden zou worden morgen, dat zou toch fantastisch zijn! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mastenhose wrote:...Als 't nou gewoon eens 18 graden zou worden morgen, dat zou toch fantastisch zijn! :lol:
Helemaal mee eens! Dan kan ik m'n dieseltje weer van z'n voorpootjes voorzien! :roll:

...enneh, dat 't niet aan die schakelaar zou liggen, dat wist ik al. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:
Mastenhose wrote:...Als 't nou gewoon eens 18 graden zou worden morgen, dat zou toch fantastisch zijn! :lol:
Helemaal mee eens! Dan kan ik m'n dieseltje weer van z'n voorpootjes voorzien! :roll:

...enneh, dat 't niet aan die schakelaar zou liggen, dat wist ik al. ;)
Vanmorgen met bevroren vingers 't handeltje zitten wisselen, viel niet mee kan ik je wel vertellen! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

mag ik aanhaken op dit topic?
(of willen we juist dat voor elke vraag nieuwe topics geopend worden..)


ik heb ook vreemde ' knipper problemen'
1
bij het nemen van de bocht valt er soms een knipper uit (dan knipperen ze dubbel zo snel)
- als ik tegen de hendel duw die aan het stuur zit waar je de knipper mee aan doet, dan houdt het op.
- het is zowel bij rechts als linksafslaan
- als ik het knipperlicht aan doe en ik blijf rechtuit rijden dan is het niet.

2
als de accu bijna leeg is dan kunnen de alarmlichten zo maar aan gaan.
- met lage interval
- zonder dat de knop is ingedrukt
- zonder het geluid (wat je wel hoort als je normaal gesproken je alarmlichten aanzet)



ik stond vandaag dus langs de kant met lege accu. na wat proberen en doen lijkt het dat de spanningsregelaar overleden is (af en toe wel af en toe niet bijladen).
deze heb ik echter 'recent' nog vervangen. de koolborsteltjes waren nog niet ver afgesleten en hij zag er niet gaar uit.


--> Kan het zijn dat die knipper problemen (of de veroorzaker daarvan) de spanningsregelaar versneld helpen stuk te gaan?
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Elsje wrote:
--> Kan het zijn dat die knipper problemen (of de veroorzaker daarvan) de spanningsregelaar versneld helpen stuk te gaan?
Zeer onwaarschijnlijk.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Het andere probleem zit 'm waarschijnlijk in je hendel aan je stuur. Deze zijn vrij eenvoudig te wisselen en is een bekend probleem bij de AX.
To finish first, you'll first have to finish!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

OK, net terug uit de loods, maar het probleem is er nog steeds...

Met mijn eigen achterlichtunit:
:arrow: Knippert bij het met de schakelaar inschakelen van de richtingaanwijzer zowel links als rechts, ongeacht welke kant er ingeschakeld wordt.
:arrow: Gaat bij het inschakelen van de achteruit ook het mistachterlicht branden.

Met de achterlichtunit van m'n pa z'n AX:
:arrow: Doet de verlichting het naar behoren, maar doet m'n rechterachterlicht niets meer (ter verduidelijking, alles in de rechterachterlichtunit doet het, alleen het achterlicht dus niet... Bolletje is OK, doet het met m'n eigen linkerachterlicht namelijk wel gewoon...)
Het uitwisselen van de binnenwerken van m'n achterlichtunits maakt ook geen verschil.

Wat is al vervangen of gecheckt:
:arrow: Alarmlichtschakelaar vervangen;
:arrow: Verlichtingshendel vervangen;
:arrow: Trekhaak aansluiting gecheckt, dit is allemaal OK;
:arrow: Kabel die linker- met rechterachterlicht verbindt, is OK;
:arrow: Massapunt voor het rechterachterlicht gemaakt.

Naar aanleiding van bovenstaand verhaal rijst bij mij het vermoeden dat ik het in m'n achterlichtunits moet zoeken. Of is er iemand die nog een ander idee heeft? Op dit moment kan ik even niets anders meer bedenken...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ik denk dat het probleem zit in de stekkerdoos voor je aanhangerverlichting.
Door alle doorgeluste verbindingen in moderne auto's krijg je de vreemdste problemen.

Kijk eens naar (de staat van) de bedrading en de aansluitingen in je stekkerdoos? Is er corrosie en/of vocht?

Schoonmaken indien mogelijk en anders de stekkerdoos vervangen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

jk wrote:Ik denk dat het probleem zit in de stekkerdoos voor je aanhangerverlichting.
Door alle doorgeluste verbindingen in moderne auto's krijg je de vreemdste problemen.

Kijk eens naar (de staat van) de bedrading en de aansluitingen in je stekkerdoos? Is er corrosie en/of vocht?

Schoonmaken indien mogelijk en anders de stekkerdoos vervangen.
Mastenhose wrote::arrow: Trekhaak aansluiting gecheckt, dit is allemaal OK;
Aansluiting is nog geen jaar oud, zowel een nieuwe kabel als een nieuwe stekkerdoos. Alles binnenin was kurkdroog en vrij van roest... Lijkt me niet dat het daarin zit. Daarbij komt 't feit dat 't gek is dat het dan met de ene achterlichtunit de ene storing geeft, en met de andere achterlichtunit een andere...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat is wel merkwaardig.
Al een dikke massakabel gelegd tussen de minpool van de accu en de koets? Zoals in de howto.
Dat bleek bij mijn AX de afgelopen zomer en herfst in toenemende mate voor storing op de achterlichten te geven.

Spanningsregelaar?

Als je wilt heb ik nog een type2 rechterachterlichtunit liggen inclusief een goed armatuur.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Rio97 wrote:Als je wilt heb ik nog een type2 rechterachterlichtunit liggen inclusief een goed armatuur.
Van dat aanbod wil ik wel even gebruik maken!
Weet je toevallig of het een Valeo of Cibie-unit is?
(Heb er nu Cibie inzitten, vind ik persoonlijk mooier, maar heb ook nog wel een linker Valeo liggen, dus mocht 't een Valeo zijn, kan ik voorlopig ook vooruit!)

Extra massakabel tussen minpool en carosserie heb ik niet liggen, al ben ik (misschien eigenwijs) niet van mening dat het aan de massa zou kunnen liggen, maar het is natuurlijk altijd een poging waard.
Zal zo de How-to eens opzoeken, is me nooit eerder opgevallen!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Denk, als ik dit zo lees, dat het mooi een combinatie is van zowel achterlichtarmaturen als massa. Je kunt natuurlijk ook een draadje van een paar meter pakken, bij de massadraad erbij stoppen en direct op de accu minpool plakken. Kost nauwelijks een dubbeltje ;-)
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Aanstaande zaterdag ga ik hier maar weer eens aan verder...
Vorige week een achterlicht-armatuur opgehaald bij Rogier, maar helaas bood dit ook geen uitkomst.

Plan voor aankomend weekend:
Extra massa trekken in motorcompartiment.

Als dat niet de oplossing is, wissel ik m'n achterlichten met die van de AX van m'n vader (daarmee was het namelijk wél opgelost.........), zodat ik er in ieder geval normaal mee kan rijden. Hopelijk werken mijn achterlichten wel gewoon naar behoren in de AX van m'n pa dan natuurlijk, want anders heeft 't wisselen ook totaal geen nut....

We tobben lekker verder zo...!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ben erg benieuwd, anders is het nog iets meer dan een weekje tot de volgende meeting ;-). Kunnen we mooi een kijkje nemen (als je er naartoe durft te komen natuurlijk ;-)
Image

Post Reply