Bobine stekkertje aansluiten op kabelboom... (opgelost!)

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Bobine stekkertje aansluiten op kabelboom... (opgelost!)

Post by Johannus »

Nou, veel rook dus vanochtend... :(

Kortsluiting bij de verdelerkap en bobine... :(

Oorzaak: aluminiumtape over luchtfilter

Gevolg: Kabel van de bobine volledig gesmolten, tot aan connector naar binnen toe :( na de connector is de draad gewoon goed...

Oplossing: draad naar bobine vervangen en nieuwe connector aan de bobine

Probleem: Hoe sluit ik de bobine-stekker ook alweer aan aan de kabelboom???

Ik heb nu in de auto:

2 draadjes naar 3 polige connector die op een blauwe unit op de verdelerkap zit:
Image

Hier de blauwe unit en 1 los connectortje aan een zwart blokje waar het losse kabeltje op moet...
Image

3 Draadjes/draden naar een volgend stuk van de boom dat geloof ik o.a. naar de startmotor loopt?
Image

2 Draadjes naar de connector naar binnen toe (de grote ronde) waarvan er 1 tot aan de connector gesmolten is...
Image

Verder heb ik een nieuw bobine stekkertje met daaraan al het connectortje voor aan het zwarte blokje en nog 5 losse draden...
Image

Hier zat echter eerst een connector met 6 draden en een los connectortje voor het zwarte blokje:
Image

De gesmolten draad is inmiddels natuurlijk vervangen, en de dikke draad moet aan de andere dikke draad, en dat ik 5 draden op de connector heb en 7 in de auto komt door dat losse connectortje, die hier al verbonden is in de bobine connector, maar hoe moet ik de overige draden aansluiten??
Wat hoort waar aan ook alweer?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want:

Zonder deze stekker, rijdt ie lang niet zo lekker ;)
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Niemand die me hier even snel mee kan helpen? of met een schemaatje van de bobine? ik wil dit eigenlijk het liefst morgenochtend weer vast solderen :(

Als iemand mij kan helpen: heel erg graag!
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

heb je geen haynes? Daar staan bedradingsschema;s achterin :P:P

Ik kan wel ff gauw wat opzoeken maar tis handiger als je die diagrammen er zelf bij hebt ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

module (die blauwe met zwarte stekker):
1 groen / wit draadje naar aansluiting 2 van de bobine stekker
2 aarde (groen draadje)
3 groen / bruin draadje naar aansluiting 3 van de bobine stekker

bobine stekker (bruine stekker)
1: twee groene draadjes, 1tje naar toerenteller en 1tje naar ECU
2: naar 1 van de module
3: twee draadjes. 1 naar 3 van de module, groen draadje én 1 draadje naar contact slot (via hoofdstekker) grijs draadje
4: naar dubbel relais grijs draadje
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Superbedankt!

Ik heb inmiddels ook nog 2 schemas gevonden die overeen komen met jouw omschrijving.

Ik heb zelf nog geen haynes, maar das misschien toch wel eens een goede investering ;)

Ik ga morgenochtend aan de slag! ik hou jullie op de hoogte...

Die grijze draadjes naar de relais waren trouwens uitgefikt... :(
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ik zou er dan ook rekening mee houden dat je relaisen zijn doorgefikt... Gelukkig zijn die vrij makkelijk te vinden (ik heb nog een mandje met die troep ;))
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Er is inderdaad nog meer stuk... ik weet nog niet wat het is, maar relais zou kunnen.


Draadje naar relais was trouwens maar gedeeltelijk kapot, de draad naar het startslot was helemaal stuk, en het startslot zelf ook :(

maar inmiddels ben ik zover dat alles aangesloten is en zou moeten werken, bij contact op

Stand1: Accu lampje

Stand2: Alle lampjes (voor zover ik kan zien) behalve het ECU lampje :( :(

Stand3: Startmotor loopt maar auto slaat niet aan :(

Iemand enig idee wat ik kan doen? of wat het kan zijn?
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Dubbele Relais zijn het niet... heb ik net nagemeten

Baal hier echt enorm van zeg! :( ben dan toch bang dat er nog meer kabelboom beschadigd is...

Zeker omdat ik geen ECU lampje krijg...

Kun je trouwens makkelijk bij die kabelboom die achter het blok doorloopt? zijn daar tips voor?
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik zou die hele kabelboom eruit halen en een andere terug inzetten.

Om mee te beginnen......
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

ik was vanochtend alvast met een andere strategie begonnen...

Heel de boom doormeten bij alle stekkertjes en kijken wat er mis gaat. Kom er toch op uit dat alles netjes verbinding maakt zoals het hoort...

Gek...

Hoe groot is de kans dat de ECU zelf de kortsluiting niet heeft overleefd?

Andere boom is op den duur zeker geen slecht idee trouwens!
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik denk niet dat als de bedrading tot ECU door gefikt is dat deze dat overleefd heeft nee....

Maar krijg je wel vonk/ benzine? Of beide niet, of 1 van beide niet?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Nee, de bedrading is niet tot de ecu uitgefikt, godzijdank niet :D

de bedrading is tot de ronde connector uitgefikt richting het startslot, en een cm of 5 richting het hoofdrelais.

Die draden zijn vervangen, en toen heb ik geconstateerd dat het startrelais nog werkt, het startslot niet meer en dat bij handmatig het startslot immiteren alleen het ECU-lampje niet meer aan gaat.

Toen heb ik gemeten of de ECU spanning krijgt en massa heeft, dat is beiden zo, maar toch gaat het lampje niet aan.

Als ik pin 22 van de ECU stekker aan massa hang (voor ECU-lampje) zonder de ECU aan te sluiten, dan gaat het lampje wel aan, dus het lampje is niet stuk.

Wat kan nog meer een reden zijn dat het lampje uitblijft? als de ECU wel spanning krijgt en de kabel naar het lampje dus goed is...

ik heb de test met de fles gedaan en er komt geen benzine, maar de wordt de benzinepomp ook aangestuurd door de ECU? en in welke stand van het contactslot zou deze benzine moeten pompen? alleen in D of ook in M?

en dan als dat zo is, is het probleem dat de ECU geen lampje geeft er nog steeds... :(
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Oke zo...
Ik snap het nog steeds maar half haha, want je zegt dat de bedrading tot de grote ronde stekker gesmolten is, maar de contactslot is ook stuk??

Anyways, dat lampje van de ECU hoort wel te branden idd in standje 1 van contactslot. Benzinepomp loopt via ECU en moet al pompen in standje 1 van contact (zo tank ik me tank altijd leeg :P)

Nu heb ik wel ECU's over die je mag testen, maar die liggen niet in de buurt :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Dankje voor de hulp, het probleem is inmiddels verholpen, nieuwe bobine stekker maakte zeer slecht contact doordat de stekker op de bobine zelf een beetje zwart was geworden :(

nu loopt de AX weer als een zonnetje :D
Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

wauw netjes, opgelost! puzzelwerk...

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Dankje :D

Was inderdaad wel een enorm gepuzzel... Maar ken nu het elektrisch schema wel goed :D en weet ook steeds beter zo welke onderdelen waar zitten en waarvoor diennen :D
Image Image

Post Reply