storing 41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor ?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

storing 41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor ?

Post by lekkersimpel »

Okee mensen het is me weer gelukt om een storing te hebben waar men overna kan denken !
Soms, ja soms, altijd handig met een probleem :evil: ,vals mijn auto voor een stoplicht of als ik wil gaan inparkeren spontaan uit en wil dan ook niet meer starten, dit is de laatste dagen zo vervelend geworden dat ik zonder bijrijder bijna niet meer weg durf want we hebben hem vandaag tot 2 maal toe weg moeten douwen bij de stoplichten ! :(
Door een donor bougie kwam ik er achter dat ik op die momenten geen ontsteking meer heb, tevens moet ik de ecu stekker er af trekken en er weer op doen voor dat de motor weer wil starten, er daarna ook niets meer te merken van een storing hij loopt dan weer als een zonnetje ?!

Betreft een bosch 3.0 ecu.

Met uitlezen van de ecu stonden de krukaspositiesensor en de lambda als foutmeldingen in de ecu, na een reset van de ecu komt 51 terug (lambda) en blijft 41 (krukaspositiesensor) weg.
Auto heeft de storing na reset nog niet gehad, dus hoop dat 41 dan weer terug is.

Het leek mij te kloppen dat de ecu niet meer vrij komt bij een storing van de krukassensor, maar bij het zoeken van het probleem kwam ik er achter dat dat dus niet zo is, bij het loshalen van de sensor van het blok of bij het loshalen en daarna weer vast zetten van de stekker van de krukassensor start de motor meteen weer, ik hoef dan dus niet de ecu te resetten.

Nu dus de vraag wat het wel kan wezen ?

In het kort : motor loopt goed, ook stationaar (850 rpm op meet app.), start goed, koude motor heeft licht stottertje, is warm weg.
Slaat bij afremmen op motor soms uit (of als ik net stil sta) en slaat niet meer aan.

Weerstand waarde krukassensor : 364 ohm

ps weet iemand mischien ook waar code 27 bij de laatste reset vandaan komt ?
Deze is van de wagensnelheid sensor maar die is niet aanwezig op mijn auto en de storing heb ik nog niet eerder gezien ?

Alle hulp is welkom want dit is wel een heel vervelende storing !

Alvast weer heel erg bedankt voor de hulp !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Is het een 1.0i motor of een 1.4i ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Gaat om mijn oude 1.4i motor. Gister al een tijdje aan de telefoon aan het brainstormen geweest. In de tijd dat het blok bij mij in de auto lag heb ik er nooit een probleem mee gehad.

Het enige wat aan de situatie veranderd is is dat er nu een andere kabelboom gebruikt is. (Een zelf pas gemaakt boom).

Lambda storing kan die niet in 1x van uitvallen. Defecte ECU lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan had ik er ook last van gehad moeten hebben.

Meest verbazende puntje voor mij is dat de ecu losgetrokken moet worden voordat je kan starten. Dat is iets wat ik nog niet eerder gehoord heb.

Weet niet of theoretisch mogelijk is dat de bdp sensor een verkeerd signaal afgeeft waardoord ecu locked. Dat ie bij lostrekken wel uitvalt maar niet locked?

Met ophalen van de motor heeft ie wel beetje gesteund op de bdp sensor.
Weet niet hoe fragiel die sensors zijn. Zien er vrij stevig uit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, de kap over de 5e versnelling ziet er ook vrij degelijk uit, maar toch is er bij Rogier z'n AX echt wel een scheur in gekomen. ;)

Ik zeg, als je al weet dat de motor op de PDB-sensor geleund heeft (ook al is/lijkt het maar een beetje) dan kun je er wel vanuit gaan dat die niet jofel meer is.

En het zou ook niet de eerste keer zijn dat een "zelf pas gemaakte" motorkabelboom een probleem veroorzaakt. (Zie de kwestie carb->injectie van Citrofenwick. ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Als het aan de kabelboom zou leggen zou hij altijd die storing moeten hebben lijkt mij, het vreemde is dat hij SOMS die storing geeft, soms dagen niet namelijk en dan zomaar weer wel, als ik aan de draadboom zit te rommellen of te trekken reageerd hij daar ook niet op, dus het lijkt me sterk dat dat het is.
Tevens is de weerstand waarde van de nokkenassensor op de sensor stekker net zo hoog als op de ecu aansluiting, dus er is ook geen verlies in de kabelboom, de kabel van die sensor is een afgeschermde kabel, deze heb ik opgelengt met een anderre ofgeschermde kabel, hier heb ik erg veel aandacht aan besteed zodat ook de knooppunten afgeschermt zijn en er geen slingervelden op kunnen treden.

Weet iemand of het zin heeft om hem bij de dealer uit te laten lezen, of zien die net zo veel uit de ecu als ik zie met mijn uitleeskabeltje ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Die zien precies hetzelfde als jij, dus bespaar je de kosten. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Kleine/grote update: Vanavond weer gehad dat de motor uitviel bij het stoppen en niet wilde starten, meteen ecu uitgelezen en deze heeft alleen code 51 en 27 erin staan (lambda en wagen snelheid sensor), tevens bleek dat na het uitlezen de motor weer starte zonder reset.
Het lijkt dus een kwestie van tijd inplaats van een reset.

Dit maakt het er niet makelijker op he ?!

Ik zat al aan het contact slot te denken, maar dan zou hij na het uit en aanzetten weer moeten werken en dan zou een tijdje wachten of reset van de ecu geen invloed hebben !

Wat zou ik over het hoofd zien ?

Nog steeds ook de vraag waar 27 vandaan komt, deze zat er niet in tot dat ik de ecu gereset had ?!
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: storing 41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor ?

Post by MNM(tm) »

lekkersimpel wrote:Betreft een bosch 3.0 ecu.
Mark wrote:Gaat om mijn oude 1.4i motor.
Dan gaat het dus om een KDX-blok, en die hebben wèl een wagensnelheidssensor!

Niet zo raar dus dat de ECU daarover kan zeuren. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

okee, heeft iemand mischien een foto waarop ik kan zien waar die sensor zit zodat ik kan kijken of ik de mogelijk heb om die sensor op mijn versnellingsbak te maken ?

Maar zou die ook voor deze storing kunnen zorgen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heb je die motor dan zonder versnellingsbak van Mark overgenomen?

In dat geval ontbreekt inderdaad de voertuigsnelheidssensor, want die sensor wordt ALLEEN bij KDX-motoren gebruikt.

De locatie is simpel: bovenop de versnellingsbak zit een kunststof 'verloopje', waar de kabel voor de snelheidsmeter (in 't dash) in gestoken is.
Bij KDX-motoren is dat een groter 'verloopje', en die zit in plaats van de standaard ding.

Image

En of het ontbreken van deze sensor voor deze storing kan zorgen, euh... De ECU geeft 't zelf al aan?! :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zonder bak overgenomen. En die sensor heb ik ook niet meer. Gingen bij mij iedere keer stuk. Brak het palletje waar de km teller kabel mee aangeslingerd wordt af.

Heb hem alleen nog liggen voor alleen electrisch. Maar dan hebbie geen km teller meer. Op de sloop zo'n dingetje halen. Is 1 boutje en dan gewoon voorzichtig trekken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mark wrote:Zonder bak overgenomen.
Kijk, dan vind ik het echt niet raar dat de ECU moppert!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zou betekenen dat je 1 stekker over hebt gehouden met combineren van de kabelbomen. Als dit het is is het gelukkig niet het meest moeilijke euvel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Dit onderwerp mag gesloten worden.

Het is de kabelboom :oops:

Waar de storing zit is me een raadsel, maar als ik tegen de boom aantik gaat de motor uit, als ik de boom beweeg of zelfs knik of er aan trek enz. gebeurt er niets, er zit dus denk ik aan één van de solderingen een klein scherp puntje ofzo wat ergens tegenaan drukt ofzo, de ecu ziet de fout niet, 41 en 51 komen ergens anders door, zorgen niet voor het uitvallen.

Mischien dat het ontbreken van de wagensnelheids sensor zorgt voor het ontbrekende vermogen mark ?!

Ik wil jullie weer heel erg bedanken voor het mee denken en zal de ontbrekende sensor snel gaan halen van de week !!

Kabelboom voor nood even met een paar tyraps vast gezet in de hoop dat deze even storings vrij wil blijven tot ik de tijd heb om hem na te kijken, ik zit namelijk midden in een verhuizing :?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ojaa mark, de stekker had ik wel al daar liggen, die zat ook aan de kabelboom die ik van jou had, deze heb ik dus gewoon aangelenkt en op de plaats waar hij hoort uit laten komen voor het geval dat, nou dat geval dat is er dus :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

En dan ga je je niet afvragen w'rom je daar een stekker overhoudt? :roll: :lol:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

hahaha, u u u, ja dat wel. :P
Maar ja, geen sensor waar hij op kan, geen verkeerde werking dacht ik van de motor maakt dan al een heleboel goed, tevens had ik ergens gelezen dat hij niet op alle type motoren zat en dacht dus dat de kabelboom wel voor al die motoren was bedoelt.

Zelfde als de brandstofdamp afzuig klep/pomp die heb ik ook niet, dus die stekker doet ook niets, tevens heb ik die aansluiting op de injectie maar afgedopt, weet ook niet of dat klopt, weet jij dat of die aansluiting open of dicht moet ?
Want op mijn oude injectie zat er ook een aansluiting dicht, maar daar las ik van dat er soms ook een klein luchtfilterje op zit, mischien moet dat bij de brandstofdamp aanzuig punt op deze injectie ook ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

lekkersimpel wrote:hahaha, u u u, ja dat wel. :P
Maar ja, geen sensor waar hij op kan, geen verkeerde werking dacht ik van de motor maakt dan al een heleboel goed, tevens had ik ergens gelezen dat hij niet op alle type motoren zat en dacht dus dat de kabelboom wel voor al die motoren was bedoelt.
Dat klopt, maar 't KDX-blok is dus juist het type waar die (als enige) wèl op zit. ;)
lekkersimpel wrote:Zelfde als de brandstofdamp afzuig klep/pomp die heb ik ook niet, dus die stekker doet ook niets, tevens heb ik die aansluiting op de injectie maar afgedopt, weet ook niet of dat klopt, weet jij dat of die aansluiting open of dicht moet ?
Je hebt dus niet die koolstoffilter-bus achter 't rechter zijscherm zitten?
In dat geval moet je idd die aansluiting achterop het injectiehuis afdoppen, anders gaat 'ie daar valse lucht door trekken (en dat wil je ècht NIET!)
lekkersimpel wrote:Want op mijn oude injectie zat er ook een aansluiting dicht, maar daar las ik van dat er soms ook een klein luchtfilterje op zit, mischien moet dat bij de brandstofdamp aanzuig punt op deze injectie ook ?
Nope. Daarvoor zit er nog een ander heel klein aansluitpijpje achterop het injectiehuis. Maar die hoort bij KDX ook afgedopt te zijn. (Zelfs bij de meeste KDY-blokjes is die gewoon afgedopt. Ben tot nu toe nog maar 1 KDY-blok tegen gekomen waar idd een soort 'filtertje' op zat.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Nou dat valt weer erg tegen hoor om die sensor op de sloop te vinden, zelfs de ax is hier voorzien van een digitale snelheids meter !
Op de sloop staan ze of zonder deze sensor (zoals het nu dus zit) of hebben ze geen kabel meer maar een digitale klok, dus van de week even terug om te kijken op mijn gemak of toevallig de schaal verdeling van de analoge en digitale klok het zelfde is want dan kan ik er beter een digitale klok inzetten als ik dan niet tegen vreemde dingen aan ga lopen ?!
Ik kan toch gewoon de draad van de sensor naar de ecu gebruiken om dan ook de km teller aan te sturen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

lekkersimpel wrote:Ik kan toch gewoon de draad van de sensor naar de ecu gebruiken om dan ook de km teller aan te sturen ?
Ja, dat kan. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply