Sirene monteren

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Sirene monteren

Post by joostah »

Gisteren heb ik voor een paar euro's een soort van sirene gekocht met 6 verschillende geluidjes, Ik heb mn best gedaan om te kijken hoe ik het aan moet sluiten maar ik heb totaal geen verstand van elektriciteit en dat blijkt wel weer.Het is de bedoeling dat de sirene onder de motorkap komt en dat het bedieningsapparaatje in mijn handbereik zit. Aan het bedieningsding zitten 2 snoertjes, rood + en zwart -. Heeft er iemand enig idee waar ik deze op aan kan sluiten? Het snoertje is maar hooguit 30 cm lang.

Image

Oeps, gepost in het verkeerd onderwerp?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb hem even voor je verplaatst naar elektrisch.


lijkt me dan logisch dat je voor de rode draad een +12V zoekt, en voor de zwarte draad een massa (-12V). Bijvoorbeeld de sigarettenaansteker?

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

ja dat klopt, daar dacht ik ook al aan maar die gebruik ik erg veel dus die houd ik liever zoals hij nu is.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

direct naar de accu?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

ja dat is mischien wel een goed idee. Maar hoe moet ik de kabeltjes verbinden. Ik weet echt niks van elektriciteit. mischien kan je een foto voor me posten?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Kabeltjes verbinden is simpel, zolang t koper maar raakt, dan kan er stroom door heen.

Beste is solderen en dan krimpkousje eroverheen maar dan kan het niet meer los
Makkelijkst is knijpstekkers met een tang halen en dan stukje strippen, knijpstekkertje erop en stekkertjes in elkaar :) Moet je ook een stukje draad kopen.

Ik zelf ben fan van kroonsteentjes maar laat dat de andere forum gebruikers maar niet horen. Lekker snel en makkelijk. klik

Zorg nadat je alles verbonden hebt dat je met isolatie tape zorgt dat er absoluut geen koper meer bloot/zichtbaar ligt.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

oke dankjewel zo'n kroonsteentje heb ik nog wel liggen. Maar ik zie in mn auto verder geen zwart/rood draadje. Alleen groen of geel. Nu is dus het punt, waar moet ik het aan verbinden?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als je hem rechtstreeks op de accu aansluit, hang er dan wel even een zekering tussen. Tenminste, ik ga er vanuit dat dat kastje niet gezekerd is.
Image Image Image

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

tja, zo'n zekering zal duurder zijn dan die 3 euro die ik voor dat ding betaald heb :P op een ander kabeltje monteren is geen optie?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Tja, affikken van je auto kost ook meer dan de 3 euro die je voor het kastje hebt uitgegeven. Je kunt spanning gaan zoeken op een (geschakelde) plus, die al is afgezekerd of gewoon een stekker er aan en in je sigarettenaansteker.
Image Image Image

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

Kan een slotje op, opgelost met een 9v blok batterij :wink:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Nee man niks geen slotje, gewoon goed aansluiten :D
Anders blijf je batterijen kopen joh ;) En je hoeft denk ik ook niet te voltmeteren. Gewoon radio even naar voren halen.
Heb je ISO-stekkers (die grote met max 8 aansluitingen die niet op kroonsteentjes lijken) dan kun je op internet wel ergens een schema'tje vinden waarin staat welke 12V is en welke 0V. Die draadjes aftappen dmv kroonsteentjes en presto!
Heb je geen ISO's dan heb je al kroonsteentjes, da's helemáál makkelijk. Voltmeter pakken en alle combi's van 2 uitproberen. De combi die +/- 12V uitslag geeft moet je hebben...

Succes, naamgenoot! :cool:
Kijk uit, een Cactussssss

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

kijk is aan, dit is ook nuttige info. Nu nog wat van die pinnetjes zoeken waarmee ik mn radio er uit kan halen :P Zit al een tijdje met 1 speaker te koekeloeren omdat die andere waarschijnlijk door een kapot draadje achter mn radio het niet meer doet. Kheb ook nog hoedeplank speakers van pioneer en van die hele kleine boxjes voor de hoge frequenties van pioneer, die dingen liggen hier gewoon weg te rotten jammer genoeg, en dat gewoon omdat er hier niemand in de buurt is die weet hoe het allemaal aangesloten moet worden. Ik heb er al wel een subwoofer met versterker en zekering inzitten. de rest ligt hier al vele weken zielig in een doos :(

btw, wij hebben geen eens een voltmeter.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

joostah wrote:kijk is aan, dit is ook nuttige info. Nu nog wat van die pinnetjes zoeken waarmee ik mn radio er uit kan halen
Die je aan de zijkanten van je radio steekt om deze van de weerhaakjes af te halen?
Even friemelen met verschillende maten tie-wraps :wink:

Ik heb ook al wel's een AX gekocht waar de vorige eigenaar die dingetjes niet had meegegeven.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

joostah
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: ThuSep11, 2008 6:17:19 PM
Location: Bergeijk

Post by joostah »

pcrodent wrote:Nee man niks geen slotje, gewoon goed aansluiten :D
Anders blijf je batterijen kopen joh ;) En je hoeft denk ik ook niet te voltmeteren. Gewoon radio even naar voren halen.
Heb je ISO-stekkers (die grote met max 8 aansluitingen die niet op kroonsteentjes lijken) dan kun je op internet wel ergens een schema'tje vinden waarin staat welke 12V is en welke 0V. Die draadjes aftappen dmv kroonsteentjes en presto!
Heb je geen ISO's dan heb je al kroonsteentjes, da's helemáál makkelijk. Voltmeter pakken en alle combi's van 2 uitproberen. De combi die +/- 12V uitslag geeft moet je hebben...

Succes, naamgenoot! :cool:
ujm, mischien kan je me vertellen naar aanleiding van de foto wat ik moet hebben?

http://img98.imageshack.us/my.php?image=foto0286bn4.jpg

(kreeg het niet meer voor elkaar om direct de foto te plaatsen.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je hebt mazzel, want je hebt al een ISO-stekker ingebouwd zitten.
Image
Kijk ff naar dit schemaatje. De draadjes die je wilt hebben zitten aan de rechterstekker op jouw foto (degene met de minste draden). Ja ik weet het, het is bij jou maar 1 stekker, maar ik bedoel dus de rechter 8 vakjes ;)

Aan de hand van het plaatje moet je de 12V en de massadraad opzoeken, volgens mij moet je wat je bij jou op de foto ziet vanaf de andere kant bekijken om hem zo voor je te zien als op dit plaatje. Aan het "uitsteeksel" kun je zien of je 'm goed houdt. Zo te zien zijn het de rode en degene die daarnaast zit (A7 en A8 in het schema), maar check het even voor de zekerheid.
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Rio97 wrote:
joostah wrote:kijk is aan, dit is ook nuttige info. Nu nog wat van die pinnetjes zoeken waarmee ik mn radio er uit kan halen
Die je aan de zijkanten van je radio steekt om deze van de weerhaakjes af te halen?
Even friemelen met verschillende maten tie-wraps :wink:

Ik heb ook al wel's een AX gekocht waar de vorige eigenaar die dingetjes niet had meegegeven.
haha, ik krijg de mijne er zelfs met een punttang uit, maar dan moet je wel ondersteboven liggen.

en als je alle speakers e.d. aangesloten wilt hebben? is natuurlijk een weekendmeeting een optie. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply