Dynamo lampje blijft branden met motor uit

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Dynamo lampje blijft branden met motor uit

Post by TTF »

ik heb nu iets vreemds met de ax van me zusje..

het lampje van de dynamo blijft branden als de auto uit staat en niet op kontact staat.

als je de auto start gaat het lampje gewoon wel uit..

dynamo stuk? weinig zin om voor niks een dynamo te verwisselen.. :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Gekke shit ouwe :wink:

Als het goed is moet alles zonder contact spanningsloos zijn, maar dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Volgensmij is je Dynamo pas stuk als je lampje oplicht terwijl hij draait... je kan ook de accu-spanning eens meten om te kijken of hij bijlaadt, volgensmij moet hij dan ergens rond de 13 volt liggen...
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

najah het leuke is weer dan dat ie verder wel gewoon bijlaadt, zat te denken aan een spoeltje in de dynamo waardoor die constant op spanning blijft..

want als ik het stekkertje er afhaal gaat het lampje uit :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:najah het leuke is weer dan dat ie verder wel gewoon bijlaadt, zat te denken aan een spoeltje in de dynamo waardoor die constant op spanning blijft..

want als ik het stekkertje er afhaal gaat het lampje uit :lol:


Misschien zo'n diode-brug kapot waardoor hij nog stroom doorlaat?? Geen idee hoe het precies werkt.
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

arnie wrote:
TTF wrote:najah het leuke is weer dan dat ie verder wel gewoon bijlaadt, zat te denken aan een spoeltje in de dynamo waardoor die constant op spanning blijft..

want als ik het stekkertje er afhaal gaat het lampje uit :lol:


Misschien zo'n diode-brug kapot waardoor hij nog stroom doorlaat?? Geen idee hoe het precies werkt.


zo kunnen idd, najah hij trekt de accu iedergeval niet snel leeg.. want hij deed het vanochtend nog 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zo'n ledje verbruikt amper stroom. veel auto's hebben standaard een rood ledje als nep-alarm of op een startonderbreker ofzo.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Als je er niet zelf LEDjes in hebt gezet, zit er denk ik een standaard glassokkellampje in. Die is dacht ik 1W. Dan trekt-ie bij 12V dus iets meer dan 0,08A (1W gedeeld door 12V is ongeveer 0,08A). Je accucapaciteit (35Ah of nog meer) gedeeld door die 0,08A geeft dan de tijd dat het duurt voordat dit lampje je accu leegtrekt. Maar al bij pakweg de helft van die tijd zal starten moeilijk worden. Kan dus best zijn dat je de auto na een week stilstaan ineens moeilijk vindt starten.

Hoe dan ook, 't hoort niet, dus je zal het wel verholpen willen hebben.

Mijn gedachte daarbij:
Het lampje dat blijft branden zit in het circuit accu-spanningsregelaar-velddiodes. Als het aan je dynamo ligt, dan aan de spanningsregelaar.

Maar ik verdenk eerder je contactslot. Of ergens een sluitinkje.
Want bij een goed werkend contactslot krijgt de dynamo uberhaupt geen stroom als je contactslot op uit staat, ongeacht meetwaardes van wie of wat dan ook. En dan gaat dat lampje dus ook niet aan. Op alle standen van het slot behalve 'uit', brandt dat lampje wel als de spanningsregelaar 't nodig vindt om het veld in de dynamo wat te bekrachtigen (hoe feller 't brandt, hoe meer bekrachtiging). Dat vindt de spanningsregelaar als de uitgangsspanning van je dynamo te laag is (tijdens het rijden als je dynamo gaar is/wordt, en bij stilstaande motor dus ook stilstaande dynamo: dan is de uitgangsspanning helemaal nul).
Succes met zoeken!

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Volgens mij heeft Menno hier wel een punt... als je contact uitstaat, is die gehele stroomkring onderbroken, en kan het lampje dus niet branden. Ik verdenk dus ook je contactslot van alle ellende.
Hoe te testen? Ik weet niet of jij je autoradio over je contact hebt geschakeld, zo ja, zet dan je radio eens aan met contact uit... Doet hij het, dan is je contactslot stuk ;).
Alleen een brandend acculampje is namelijk normaliter de accessoirestand in je contactslot, en dan werken dus alleen de accessoires, zoals je autoradio. Als je olielampje erbij gaat branden, heb je het 2e klikje in je contactslot te pakken, en dat is je daadwerkelijke contact.

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

scherp ;) had er ook al even aangedacht, maar omdat ik het stekkertje er afhaalde dat het lampje uit ging dacht ik aan de dynamo

dat zou idd ook kunnen.. wel een beetje snel, de ax heeft nog maar 61.000km..

doen de ruiterwissers het ook in die stand van het contactslot? want die doen het dus altijd (de gti staat bij de garage dus kan niet vergelijken)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Laadstroomcontrolelampje is een afwijkend type lampje, elk ander type zal de werking van de dynamo nadelig beinvloeden.

Vervangen alleen door het juiste type (vermogen).

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

TTF wrote:scherp ;) had er ook al even aangedacht, maar omdat ik het stekkertje er afhaalde dat het lampje uit ging dacht ik aan de dynamo

dat zou idd ook kunnen.. wel een beetje snel, de AX heeft nog maar 61.000km..

doen de ruiterwissers het ook in die stand van het contactslot? want die doen het dus altijd (de gti staat bij de garage dus kan niet vergelijken)

Nee. Als het contact geheel uit staat, behoren de ruitenwissers het zeer zeker NIET te doen. Alleen verlichting (stads-, dim- en grootlicht) en alarmlichten horen dan nog te functioneren.
Als je ruitenwissers het doen terwijl het contact geheel uit staat (en de sleutel eruit is), dan is je contactslot stuk.
Overigens is het geen probleem (voor mij in ieder geval) om je huidige contactslot (dus je huidige sleutel) te behouden. 't Is een kwestie van omschroeven van 't contactenblok. Je moet alleen ff zorgen voor een ander (mechanisch defect) contactslot. (Wel ff letten of je een type 1 of type 2 AX hebt, want daar zit dus verschil in: type 1 heeft 2 stekkers, type 2 heeft 3 stekkers!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gefixed...

het kwam dus door de radio.. altijd leuk die 2de hands radio's..

er zat een soort verloop stekker aan waar kroonsteentjes tussen zaten.. en hadden ze de rode en de gele in 1 kroonsteentje gedaan.. :roll:

dan schakelt ie hem dus door via de radio.. :evil:

terwijl gewoon de orginele iso stekker er nog in zat, en je deze ook rechtstreeks in de radio kon duwen :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Altijd fijn, die beun-oplossingen...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vandaar dus dat ik (zoals ik ook al in een ander topic zei) een gruwelijke :evil: -hekel heb aan dat stomme knip-en-plak werk troep gedoe met die ronde amphenol vastknijp-stekkertjes! :evil:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

MNM(tm) wrote:Vandaar dus dat ik (zoals ik ook al in een ander topic zei) een gruwelijke :evil: -hekel heb aan dat stomme knip-en-plak werk troep gedoe met die ronde amphenol vastknijp-stekkertjes! :evil:


of mensen die in bestaande iso stekkers gaan knippen en plakken..

denkt terug aan een ander topic hiero :oops: :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

TTF wrote:
MNM(tm) wrote:Vandaar dus dat ik (zoals ik ook al in een ander topic zei) een gruwelijke :evil: -hekel heb aan dat stomme knip-en-plak werk troep gedoe met die ronde amphenol vastknijp-stekkertjes! :evil:


of mensen die in bestaande iso stekkers gaan knippen en plakken..

denkt terug aan een ander topic hiero :oops: :lol:

We hebben het dan over hetzelfde topic. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Altijd solderen dus :wink:

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Neeheee, niet altijd solderen!!!!!

Gewoon NOOIT KNIPPEN !!!!
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

1992ax11i wrote:Neeheee, niet altijd solderen!!!!!

Gewoon NOOIT KNIPPEN !!!!


In het geval dat dr al geknipt is dan solderen, heb ik bij mn nieuwe dashboard ook moeten doen, een of andere halve zool had dat spul halverwege de stuurkolom zo ongeveer afgeknipt :S

Kon gelukkig de kabel van mn oude dashboard gebruiken, deze heb ik dan ook gesoldeerd, maar mooi dat die gekke fransen meerdere kabels met dezelfde kleur gebruiken, dus daar moet je wel op letten.

Maar idd, als het enigzins kan dan gewoon solderen, wil dat echt niet, dan pak ik wel een kroonsteentje en een origineel stuk kabel met iso stekker.

Post Reply