1.4GTi ecu i.p.v. 1.1

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

1.4GTi ecu i.p.v. 1.1

Post by Willy »

Korte vraag: kan ik zonder problemen met een 1.4GTi ecu gaan rondrijden in een 1.1 TGE?
Beide zijn Bosch A2.2, alleen de laatste 2 cijfers (van de code onder het woord Bosch) verschillen. Heb m er al op gehad en wou gewoon starten :D

Dit is een foto van dezelfde ECU als in mijn AX'je zit:
Image
Zoals te zien is staat hier de volgende code op: 0 280 000 751

Op de 1.4 ECU staat de volgende code: 0 280 000 705

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Als het een GTi is met kleine i is het ook een singlepoint. Als het een GTI is met hoofdletter i is het een multipoint. Dan kan het sowieso niet.

Maar zo te zien bedoel jij de singlepoint versie.

Zou niet weten waarom je dat zou willen...
Je schiet er niks mee op. Waarschijnlijk staat er in die 1.4i ecu alleen iets andere software dat ie iets meer in zal spuiten. Wat je 1.1i motor niet nodig heeft.

Oftewel je zal der geen zak mee opschieten en denk zelfs dat ie er beroerder van zal gaan lopen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zie de howto: als je ook spruitstuk & injectiehuis & weerstand overzet schiet je er iets mee op (al is het maar dat je ontdekt hoe dat allemaal samenwerkt, zoals ik :D)

Alleen je computer vervangen lijkt me niet zinvol...

hier staat de howto (klikkie)
Kijk uit, een Cactussssss

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

Post by Willy »

Ik wil de huidige ecu vervangen omdat die waarschijnlijk aan het overlijden is.
En omdat ik laatst een ecu uit een GTi van de sloop heb mee genomen, dacht ik misschien kan die zonder problemen eraan.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Willy wrote:Ik wil de huidige ecu vervangen omdat die waarschijnlijk aan het overlijden is.
En omdat ik laatst een ecu uit een GTi van de sloop heb mee genomen, dacht ik misschien kan die zonder problemen eraan.


als je uit de GTi van de sloop ook het injectiesysteem e.d. meeneemt, dan zou ik het gewoon inbouwen als ik jou was, én de ecu vervangen, én een beetje getuned :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Mark wrote:Waarschijnlijk staat er in die 1.4i ecu alleen iets andere software dat ie iets meer in zal spuiten. Wat je 1.1i motor niet nodig heeft.

Oftewel je zal der geen zak mee opschieten en denk zelfs dat ie er beroerder van zal gaan lopen.


Ik twijfel nog een beetje over deze redenering. Beide types hebben namelijk een lambda regeling. Aan de hand van de uitstoot wordt de inspuiting bepaald. De cylinderinhoud van de motor zegt dan volgens mij toch niets? Immers, bij te veel inspuiting, veranderen de waardes die de lambdasonde registreert in negatieve zin. De computer past dan zijn inspuiting aan totdat de waardes weer binnen de marges vallen. Dan zou hij toch niet beroerder moeten gaan lopen?

Ik zou dus denken dat die auto prima moet kunnen rijden met deze ecu.

Of zie ik het verkeerd?
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

Post by Willy »

Ik heb de gok genomen. En rijd nu ondertussen een week met de andere ecu. Starten gaat goed (net als anders). En ik kan eigenlijk normaal wegrijden :D in plaats van 5 minuten laten draaien en dan met een slippende koppeling en veel gas wegrijden......... Hij rookt wel maar misschien word dat nog beter. Optrekken enz gaat ook beter.

Dus w.s. goeie keus geweest, hopelijk blijft ie zo rijden.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Willy wrote:Ik heb de gok genomen. En rijd nu ondertussen een week met de andere ecu. Starten gaat goed (net als anders). En ik kan eigenlijk normaal wegrijden :D in plaats van 5 minuten laten draaien en dan met een slippende koppeling en veel gas wegrijden......... Hij rookt wel maar misschien word dat nog beter. Optrekken enz gaat ook beter.

Dus w.s. goeie keus geweest, hopelijk blijft ie zo rijden.


Blij dat het werkt! Redenerend vermoedde ik al dat het geen problemen zou moeten opleveren, maar ervaring in real life had ik er nog niet mee.
Ben ook benieuwd wat je brandstofverbruik nu gaat doen. Als die ook nauwelijks verandert, is de swap een succesvolle geweest lijkt me!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Toch zit er volgens mij meer achter. Als je een 1.6i onderblok hebt met een 1.4i kop en de 1.4i ecu... Dan schijnt ie arm te lopen. Dus de lambda zal wel wat bijregelen. Maar niet alles.

Maar als het zo werkt. Lekker laten zo.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja en als ie meer in gaat spuiten in die 1.1.. betekent dat dus ook, dat je verbruik wat rampzaliger zal zijn dan je huidige 1:17..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

Post by Willy »

1:17 dat zou ik wel willen. Met de andere ecu reed ik 1:12 :shock: nu ongeveer hetzelfde.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

wow.. ligt dat aan je rijgedrag of is je auto zo onzuinig??
In dat tweede geval, is er echt iets niet goed aan je auto.. De meeste 1.1 rijden toch wel 1:16-1:18.. Ik rij met mijn 1.4 ook nog meestal 1:15..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Willy wrote:1:17 dat zou ik wel willen. Met de andere ecu reed ik 1:12 :shock: nu ongeveer hetzelfde.


Een verbruik van 1:12 is behoorlijk hoog, een verbruik van 1:15 tot 1:18 is normaler. Maar het kan natuurlijk zijn dat je rechtervoet altijd richting bodem moet :wink:

Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had ik nog wel een juiste type ECU te leen om een en ander uit te proberen, misschien heeft iemand bij jouw in de buurt nog wel iets liggen?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Mark wrote:Toch zit er volgens mij meer achter. Als je een 1.6i onderblok hebt met een 1.4i kop en de 1.4i ecu... Dan schijnt ie arm te lopen. Dus de lambda zal wel wat bijregelen. Maar niet alles.

Maar als het zo werkt. Lekker laten zo.


Jammer genoeg kan ik tijdens het rijden niet meten of hij te arm loopt.
Gewoon met een viergastester meten, terwijl de motor draait.. doet hij alles prima. Ook op deellast..
Alleen kan ik dus niet meten wat hij doet met volgas tijdens rijden. MAar het voelt goed ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

Post by Willy »

ok ik houd van stevig doorrijden maar trek m alleen door als ik al een stuk heb gereden. (en houd me redelijk aan de snelheid). Ik rijd altijd korte stukjes 15 heen 15 terug. Gisteren getankt.... 1:9 :shock: ga op deze tank rustig rijden enz. dan maar weer verder zien. Onder tussen maar op zoek naar een 1.1 ecu.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

1 op 9 is inderdaad wel heel veel....
Ik rij zelf met mijn GT-tje (dus ook een 1.4 ecu maar dan met een 1.4 motor erbij :wink: ) met dit koude weer en een redelijk zware rechtervoet 1 op 11 bij voornamelijk stadswerk. 1 op 9 voor een 1.1 is dan wel heel duur! Dan moet ik Mark dus gelijk geven dat er meer achter zit dan alleen maar de lambdaregeling!
Ben benieuwd hoe zuinig hij zal zijn met een 1.1 ecu. Hou me op de hoogte, ik ben nooit te oud om te leren! 8)
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

Post by Willy »

Ik heb nu 175 op kwart tank gereden. maar 20 km later stond de tank bijna op een half.
Heb via internet contact met iemand die prezies dezelfde ecu heeft die erin zat. Even af wachten wat ervoor gevraagd word.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

1 op 9 is echt niet goed voor een injectie.

mijn 1.4 loopt 1op12 bij verkeerd rijden (veel gas, weinig toeren, na afremmen planken) en 1op15 bij goed rijden (langer doortrekken, netzoveel gas :roll:, terug schakelen bij afremmen)


en 1op10 toen de lambda niets meer deed
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 139
Joined: WedApr18, 2007 4:55:18 PM
Location: Pingjum

Post by Willy »

Ik heb via internet een 1.1 ecu gevonden. 50 euro incl. verzendkosten en 3 maanden garantie. hij loopt nu redelijk maar rookt wel giga. dus denk dat ik toch weer een 1.1 ecu erin ga doen.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

is wel vrij prijzig, mischien heb ik wel een ecu voor 20 tientjes maar dat weet ik pas vanavond :wink: mocht je interresse hebben stuur dan een pb'tje ;)

Post Reply