Vervelende verlichting

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Pgoddijn wrote:Ben erg benieuwd, anders is het nog iets meer dan een weekje tot de volgende meeting ;-). Kunnen we mooi een kijkje nemen (als je er naartoe durft te komen natuurlijk ;-)
Heeft weinig met durf te maken...
Helaas moet ik werken die zondag, dus kan er helaas niet bijzijn...:(
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wie wordt er dan ook werknemer bij een baas die van je verlangt dat je ook op zondag komt werken? :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Wie wordt er dan ook werknemer bij een baas die van je verlangt dat je ook op zondag komt werken? :roll:
Aan de andere kant, de eerste keer dat ik voor deze werkgever ging werken is dit jaar 10 jaar terug... Ben tussendoor een jaartje weggeweest, maar daarna toch weer daar begonnen. Die zondagen is sinds april vorig jaar, en eerlijk gezegd verdient ´t ook wel lekker...:oops:

Ontopic:
Vanavond even een uurtje aan de AX gekloot, maar 't verlichtingsprobleem is nog altijd niet opgelost.... :roll:

Even wat ervaringen van vanavond:
Met m'n eigen linker achterlichtunit gebeurt er het volgende:
:arrow: Remlichten werken naar behoren;
:arrow: Achterlichten zijn OK;
:arrow: Knipperlichten knipperen allemaal (zowel links als rechts) bij inschakelen richting naar links óf naar rechts;
:arrow: Achteruitrijlicht én mistlicht gaan aan bij inschakelen achteruit.

Met de linker achterlichtunit van m'n vader gebeurt er het volgende:
:arrow: Richtingaanwijzers OK;
:arrow: Remlichten OK;
:arrow: Achterlicht rechts doet het niet, ook niet bij gebruik van een andere kabel tussen de achterlichten, ook niet met andere units....
Er staat geen spanning op de stekker aan de rechterzijde. Het probleem zit níet in de units, want op de AX van m'n pa werkt 't allemaal wel...:roll:

Wat is er inmiddels vervangen:
:arrow: Alarmlichtschakelaar;
:arrow: Verlichtingshendel aan 't stuur;
:arrow: Achterlichtunits uitgewisseld (inmiddels 3 sets geprobeerd...)

Wat is me opgevallen:
:arrow: M'n vader en ik hebben allebei Cibie-units. De binnenwerken in zijn en mijn achterlichten zijn iets verschillend. Blijkt dat er in mijn linkerachterlicht een binnenwerkt van een rechterunit zit. De stekker van de kabel die de linker- en rechterunit met elkaar verbind, zit in de rechterunit normaal gesproken 180 graden gedraaid ten opzichte van de linkerzijde (dus aan de rechterkant wijst de kabel omhoog als de stekker in de unit zit geklikt en aan de linkerkant naar beneden). Bij mij kon de stekker aan de linkerzijde ook alleen maar ingeklikt worden met de kabel omhoog, dus heb ik de stekker iets aangepast, zodat deze erin kon op de normale manier.

Het enige wat ik me op dit moment kan bedenken, is dat het in m'n achterlichtunit zit. Wat ik nu eigenlijk van plan ben, is naar de sloop rijden, en daar twee achterlichten plus de kabel daartussen uit een sloper schroeven en 't daarmee proberen...
Of is er iemand die een ander idee heeft?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

De achterlichten uitgebouwd testen met een 12V voeding, bijvoorbeeld een transformator, een acculader of je accu zelf, en zo mogelijk met een lijnzekering in de +draad ?

Alle contacten, ook die van je lampjes, zo goed mogelijk reinigen en inspuiten met WD40?

En verder niet vergeten dat alle Italiaanse en Franse electrische circuits, uit die tijd en eerder, maar ook nu nog weleens, niet van de geweldigste kwaliteit zijn.
Ik heb vroeger aan wat Fiats en Alfa's gesleuteld waarvan de achterlichten ook dit soort gedrag vertoonden.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Alle contacten zijn gereinigd en ingespoten met contactspray, van alle achterlichten, alle stekkers, alles....
Volgens mij kán 't alleen maar in de achterlichtunits zitten, omdat 't met de ene wel (zo goed als normaal) werkt, en met de andere totaal niet....:roll:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Mastenhose wrote:Alle contacten zijn gereinigd en ingespoten met contactspray, van alle achterlichten, alle stekkers, alles....
Volgens mij kán 't alleen maar in de achterlichtunits zitten, omdat 't met de ene wel (zo goed als normaal) werkt, en met de andere totaal niet....:roll:
Ik heb ook al is ondekt dat er verschil zit in binnenwerken van de verschillende units.

Er zijn er ook waarbij (phase 1) het mistachterlicht niet is uitgevoerd, althans de geleiderstrippen ontbreken.

Anders even een keer langskomen we hebben nog wel wat van die binnenwerken liggen en ander er staan AX'en genoeg om even te proberen.

Maar zoal jk al beschreef even uitproberen met een losse 12 Volt voeding.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Henk Bats wrote:
Mastenhose wrote:Alle contacten zijn gereinigd en ingespoten met contactspray, van alle achterlichten, alle stekkers, alles....
Volgens mij kán 't alleen maar in de achterlichtunits zitten, omdat 't met de ene wel (zo goed als normaal) werkt, en met de andere totaal niet....:roll:
Ik heb ook al is ondekt dat er verschil zit in binnenwerken van de verschillende units.

Er zijn er ook waarbij (phase 1) het mistachterlicht niet is uitgevoerd, althans de geleiderstrippen ontbreken.

Anders even een keer langskomen we hebben nog wel wat van die binnenwerken liggen en ander er staan AX'en genoeg om even te proberen.

Maar zoal jk al beschreef even uitproberen met een losse 12 Volt voeding.

Groetjes, Henk
Ik begrijp niet zo goed wat ik moet uitproberen met een losse 12V voeding...?

Er komt 12V aan bij de achterlichtunit, alle soorten verlichting die er in de achterlichten verwerkt zitten heb ik werkend gezien. Het probleem lijkt me niet te zitten in de aansturing vanaf de schakelaars, maar in de armaturen...
Wat ik gewoon niet kan begrijpen (en misschien is dat wel te simpel gedacht), is dat de armaturen die op m'n pa z'n AX perfect functioneren, op mijn AX één storing geven in de vorm van een niet werkend rechterachterlicht... Ik begrijp 't gewoon écht niet...
Uitgesloten is dat het probleem in de kabel tussen het linker- en rechterachterlicht zit, daar heb ik twee verschillende kabels voor getest en bij beiden was het resultaat hetzelfde, ik kan me niet voorstellen dat ik twee 'kapotte' kabels heb...
Massa zou ook het probleem niet mogen veroorzaken, aangezien ik meer massapunten heb dan de AX van m'n pa, zo ook één op het rechterachterlicht. (Overigens trek ik zaterdag óók nog een extra massa van de -pool van de accu naar de carosserie, just to be sure...)

Oooowwwww..... Ik wil gewoon weer normaal kunnen rijden in de AX! :roll:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Tja, kan er overheen hebben gelezen, maar haal anders bij allebei de auto's de linker achterlicht units eruit en ga dan eens doormeten. Allebei hetzelfde signaal, dan kan ik me ook echt niets anders bedenken dan dat het ook echt in de units zit. En ik ga er nog altijd vanuit dat de AX van je pa gewoon ok is. Desnoods rij je bij iemand in de buurt langs?
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Pgoddijn wrote:Tja, kan er overheen hebben gelezen, maar haal anders bij allebei de auto's de linker achterlicht units eruit en ga dan eens doormeten. Allebei hetzelfde signaal, dan kan ik me ook echt niets anders bedenken dan dat het ook echt in de units zit. En ik ga er nog altijd vanuit dat de AX van je pa gewoon ok is. Desnoods rij je bij iemand in de buurt langs?
Afgelopen zaterdag alles nóg een keer nagelopen. Trekhaakaansluitingen zijn allemaal OK, alles met contactspray behandeld, maar aan het einde van de rit nog altijd dezelfde ´problemen´...
Morgenochtend even langs de sloop voor nóg maar een setje achterlichten om te proberen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Mastenhose wrote:Morgenochtend even langs de sloop voor nóg maar een setje achterlichten om te proberen...
Zonde van je geld... ligt hier nog zat test materiaal in de schuur. ;)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MBa@NL wrote:
Mastenhose wrote:Morgenochtend even langs de sloop voor nóg maar een setje achterlichten om te proberen...
Zonde van je geld... ligt hier nog zat test materiaal in de schuur. ;)
Wie heeft ´t over kopen?! ;)
Moet sowieso ff langs de sloop morgen, dus een kijkje nemen kan geen kwaad. En ik neig er sowieso naar om ff een afspraak te maken om ff langs Nieuwerkerk te rijden als 't na morgen niet is opgelost...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

er zit idd een verschil in binnenwerken.
type 1 en 2 merk en links en rechts.
ik krijg mijn mistachterlicht niet aan de praat.
met 1 binnenwerk krijg ik op beide geleidestrips een plus (mits schakelaar aan). en 1 dus constant.

rare dingen die je kan krijgen is linker knipperlicht met rechter achterlicht en dat soort combinaties.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Joost wrote:rare dingen die je kan krijgen is linker knipperlicht met rechter achterlicht en dat soort combinaties.
Ja, die is hier inderdaad ook al langsgekomen...:roll:

Ben inmiddels net terug van de sloop. Heb een ander binnenwerk meegenomen (gratisch, dus da's altijd goed he?! ;))
Na deze gemonteerd te hebben, werkt álle verlichting naar behoren, alleen m'n rechterachterlicht doet 't nog altijd niet... (de storing waar het ooit mee begon...)
Voor nu vind ik 't wel ff OK, kan er nu normaal mee rijden, richting aan kunnen geven rijdt toch een stuk makkelijker...:oops:
Binnenkort maar weer eens een keertje naar het rechterachterlicht kijken...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik heb een tijdje geleden eens de pinbezetting van beide achterlicht units (uiteraard ph2!) op 'papier' gezet.
'k Zal vanaaf ff kijken of ik die nog kan vinden.
Weet je in ieder geval wat je waar zou moeten meten. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Je kan dit soort dingen toch het beste met een Ω-meter doormeten? Dan vind je meestal ook de onbedoelde of ontbrekende doorverbindingen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Ik heb een tijdje geleden eens de pinbezetting van beide achterlicht units (uiteraard ph2!) op 'papier' gezet.
'k Zal vanaaf ff kijken of ik die nog kan vinden.
Weet je in ieder geval wat je waar zou moeten meten. ;)
Dat kan altijd van pas komen, dus die mag je me altijd sturen! (y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image

CN1:
1. GND
2. GND
3. Naar kentekenplaatverlichting

CN2:
1. CN3,1
2. CN1,3 | Normaal licht (5W)
3. CN3,2
4. CN3,3 | Remlicht (21W)
5. Richtingaanwijzer LINKS (21W)
6. CN3,5
7. Mistlicht (21W)

CN3:
1. CN2,1 (normaal licht, rechter unit)
2. CN2,3 (achteruitrijlicht, rechter unit)
3. CN2,4 | Remlicht (21W)
4. GND
5. CN2,6 (richtingaanwijzer rechts, rechter unit)

CN4:
1. Richtingaanwijzer RECHTS (21W)
2. GND
3. Remlicht (21W)
4. Achteruitrijlicht (21W)
5. Normaal licht (5W)

CN4 zit via een bandkabel omgekeerd verbonden met CN3, dus CN4,1 is verbonden met CN3,5; CN4,2 met CN3,4; enz.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

En? Al iets mee gedaan? Of toch te druk om te klooien?
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Pgoddijn wrote:En? Al iets mee gedaan? Of toch te druk om te klooien?
Ik heb de pinbezetting uitgeprint :)
Meer nog niet kunnen doen, nog geen tijd gehad helaas!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Gooi deze maar snel op slot.
Marco (MNM(tm)) is vanmiddag langsgeweest en wist me binnen 5 minuten te vertellen dat ik een enorme bokkelul ben...
Het is te genant voor woorden om ook maar te beschrijven wat de oorzaak was...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply