[GTI] Alarmproblemen (opgelost, wel/niet)

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

TwoTone wrote:Ff met een draadje er zelf 12v op zetten, en proberen?

Wel eerst ff kijken of er zeker wel 12v op hoort te staan he ;) Als je toch de schema's erbij hebt... :P

Dat was dus precies de bedoeling. ;)
...En daarom dus eerst ff de schema's doorspitten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dit is idd erg vreemd. Er is geen 12V op de pomp, de ontstekingsmodule verveelt zich klaarblijkelijk aangezien je zelfs met 1mm afstand geen vonkje kan trekken (een kapotte module krijgt vaak nog wel iets van een minimaal vonkje voor elkaar), hij ploft niet, hij doet helemaal niks. Alsof de ECU niet van stroom wordt voorzien... wat klopt met Marco's verhaal.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Vliegwielsensor kapot?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zou kunnen, al reageert de toerenteller wel (volgens marco overigens door statische elec)
even goed zou het relais dan spanning moeten krijgen (zodra je het contact aan draait nl. al)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image

Okeej, hier een uiteenzetting van hoe de aansturing van die zooi werkt:

- Het eerste deel van 't hoofdrelais wordt rechtstreeks door 't contact geschakeld, en wel via een grijze draad met witte streep op pin 14 van 't relais.
> bij contact aanzetten is een klik in 't relais te horen, dus dit werkt.

- Het eerste deel van 't hoofrelais moet dan een constante 12V (ongezekerd!, doch wel via een stekkerverbinding en de stroomverbindingsbox (?)), welke aanwezig moet zijn op pin 8 en pin 15 op 't relais via een blauwe draad met witte streep, doorschakelen.
> De onderdelen die nu van spanning voorzien worden, zijn:
  • de stationairstappenmotor (via pin 6 op 't relais; grijze draad met streep)
  • de ECU (op pin 35, via pin 4 van 't relais; gele draad met streep)
  • de injectoren (via pin 13 van 't relais; blauwe draad met streep)
  • het tweede deel van 't relais (via pin 3 van 't relais; vanaf pin 5 van 't relais; grijze draad)

- Het tweede deel van 't relais schakelt een constante 12V (dezelfde als die het eerste deel doorschakelt, welke aanwezig is op pin 11 van 't relais.
> De onderdelen die nu van spanning voorzien worden, zijn:
  • de DIS bobine (via pin 1 op 't relais; gele draad met streep)
  • de brandstofpomp (via pin 9 op 't relais; gele draad met streep)


Snel geredeneerd kom ik op 't volgende: er is geen 12V aanwezig op pin 8 en 15 van 't relais, waardoor er voor 't eerste deel niets valt door te schakelen. Daardoor wordt 't tweede deel van 't relais niet ingeschakeld, waardoor zowel ontsteking als brandstofpomp geheel stil blijven.

Mocht er wèl 12V aanwezig zijn op pin 8 en 15, dan ontbreekt 'ie op pin 11. In dat geval wordt de ECU wel wakker gemaakt (hetgeen te meten valt op pin 35 van de ECU-stekker), maar krijgen zowel ontsteking als brandstofpomp nog steeds geen voedingsspanning.

Overigens wordt het tweede deel van het relais óók aangestuurd door de ECU (vanaf pin 20, naar pin 10 van 't relais).
Er zijn dus (minstens) 3 mogelijke oorzaken dat 't tweede deel van 't relais niet wordt ingeschakeld:
* er is geen 12V aanwezig op pin 11 van 't relais
* er is geen 12V op pin 8 en 15 van 't relais, waardoor de ECU niet wakker wordt en daarom 't tweede deel niet vrijgeeft
* de ECU is stuk
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Update: ik weet trouwens vrijwel zeker dat er in ieder geval geen 12V op pin 11 van 't relais staat: om te testen hebben we 't grijze verbindingsdraadje tussen pin 3 en 5 van 't relais rechtstreeks aan 12V gelegd. Het relais klikte, wat aangaf dat 't TWEEDE deel dus schakelde, en daarmee had in ieder geval de brandstofpomp een teken van leven moeten geven, en dat gebeurde niet!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Goedzo! Wat kan ik nu doen?
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Denk in eerste instantie maar een andere BDP sensor proberen.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

MNM(tm) wrote:Update: ik weet trouwens vrijwel zeker dat er in ieder geval geen 12V op pin 11 van 't relais staat: om te testen hebben we 't grijze verbindingsdraadje tussen pin 3 en 5 van 't relais rechtstreeks aan 12V gelegd. Het relais klikte, wat aangaf dat 't TWEEDE deel dus schakelde, en daarmee had in ieder geval de brandstofpomp een teken van leven moeten geven, en dat gebeurde niet!


Wellicht is het voedingsdraadje van de branstofpomp dus ergens onderbroken?? (en dan zou ik zeggen in de buurt van waar de hoofdunit van het alarm zat.. Onder het dashboard? (gele draad, rode stekker)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik denk niet dat dit een alarmprobleem is, eigenlijk. Eerder gewoon een defect.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Glenn@nl wrote:Wellicht is het voedingsdraadje van de branstofpomp dus ergens onderbroken?? (en dan zou ik zeggen in de buurt van waar de hoofdunit van het alarm zat.. Onder het dashboard? (gele draad, rode stekker)

Alarm is er al helemaal uit. Die maakte (zover nu bekend) alleen op de "bekende locatie" een onderbreking wanneer het alarm ingeschakeld was.
Nee, het gaat vóór het hoofdrelais ergens fout. Bij meting aan de stekker op de brandstofpomp is namelijk gebleken dat beide draden niet onderbroken zijn.

kevin.broke wrote:Ik denk niet dat dit een alarmprobleem is, eigenlijk. Eerder gewoon een defect.

Idd, da's ook mijn gedachte. Waarschijnlijk had het alarm dus gewoon kunnen blijven zitten. :oops:
M'goe, anderszijds hebben we nu het alarmsysteem uit kunnen sluiten als oorzaak van de problemen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Nah, het alarm reageerde sowieso al niet echt meer op de afstandsbediening. Dus dan heb je er ook niet veel meer aan...

En wat de BDP sensor betreft... heeft iemand die toevallig nog liggen dan? Kevin misschien? PeterM zelf?
Kun je dat zelf gemakkelijk monteren?
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Volgens mij heb ik er ook wel eens wat losse meegegeven met Antoine, misschien moet je hem eens vragen.

montage is één boutje of Torx schroefje aan de voorkant van het koppelingshuis en één stekker. Ehh vijf minuten?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zit helaas momenteel ineens weer extreem krap in de tijd. probeer soon nog effe langs te crossen. BDP sensor heb ik echter niet momenteel.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Graag Kevin!

Ik heb Antoine al ff een e-mail gestuurd. Daar reageert hij meestal wel op.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

En toch geloof ik er geen kont van dat 't de BDP-sensor is. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Robert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: WedOct18, 2006 8:40:30 PM
Location: Eindhoven

gti

Post by Robert »

hoi rob ik heb nu wel interesse in jouw gti want bluecalou heeft het sportje verkocht wat moet je ervoor hebben grt robert
kun je me even bellen op 06-30719105

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

We zullen het zien, het is wel een onderdeel wat een tijdje verveldend doet er daarna echt stuk gaat. Het effect is dan hetzelfde: heel even brandstofpomp bij contact maken en verder niets.

Maar dit soort diagnoses op afstand is altijd heel gevaarlijk.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

PeterM wrote:We zullen het zien, het is wel een onderdeel wat een tijdje verveldend doet er daarna echt stuk gaat. Het effect is dan hetzelfde: heel even brandstofpomp bij contact maken en verder niets.

Maar dit soort diagnoses op afstand is altijd heel gevaarlijk.

P. :)

Brandstofpomp geeft sowieso geen enkel teken van leven bij inschakelen contact. Dus ook niet even. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Vreemd, dacht dat Kevin zij dat het brandstofpomp deel van het dubbelrelais wel even opkwam.

Maar nu ik er over denk, Bosch MP3.1 primed volgens helemaal niet. de pomp wordt pas helemaal vrijgegeven als er bdp signaal is over twee omwentelingen van de krukas. Bij Magneti Marelli en MP 5.1 en 5.2 wel een paar prime seconden om druk op te bouwen voor een vlotte start. Dat zou verklaren waarom er helemaal geen pomp te horen is.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Post Reply